alder på evangelierne og brevene
Fra : Ole Madsen

Dato : 03-09-04 16:52

Kan i hjælpe mig med at finde de aldre hvor man mener at de forskellige er
skrevet?

jeg er begyndt på markus evangeliet på MF, og der mener nogle af os at
mattæus er ældst selvom at mange siger markus

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-09-04 13:05

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> mælte sligt:

>Kan i hjælpe mig med at finde de aldre hvor man mener at de forskellige er
>skrevet?

Det er der altid vild uenighed om, idet der særligt er to fløje, der
strides. Den klassiske videnskabelige bibelforksning sætter evangelierne
til ca. 70, 80, 85 og 90/100 (Markus, Mathhæus, Lukas og Johannes),
medens den mere konservative kristne fløj gerne daterer evangelierne
noget tidligere.

>jeg er begyndt på markus evangeliet på MF, og der mener nogle af os at
>mattæus er ældst selvom at mange siger markus

Skal det sige, at du går til kurser på Menighedsfakultetet?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Når bakken er frossen og dammen er kald, / då kan du kjenna varmen av metall.
Og resten av verden vett ingenting, / for snøen dempe lyden av et smell

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-09-04 14:15

> [...]
> til ca. 70, 80, 85 og 90/100 (Markus, Mathhæus, Lukas og Johannes),
> medens den mere konservative kristne fløj gerne daterer evangelierne

Hvorfor sætter de dem så sent?

Vi kom frem til at mattæus faktisk er ældre end markus, nu kan jeg ikke
huske argumenterne, men de var rimelig gode

> Skal det sige, at du går til kurser på Menighedsfakultetet?

ja, men ikke for at tage uddannelsen, kun kurset

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-09-04 18:19

I news:4139bfd5$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> Hvorfor sætter de dem så sent?

Bl.a. fordi de siger at det umuligt kan passe at Jerusalems
ødelæggelse var forudsagt så detaljeret som den er beskrevet. Da der
jo ikke findes nogen Gud, eller man i al fald ikke anerkender at en
sådan eksisterer, kan den slags ægte profeti jo heller ikke have
fundet sted.

Altså er man nødt til at sige at profetien er skrevet efter at
begivenheden har sted, for ellers kunne den ikke være så præcis og
nøjagtig som den er.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-09-04 19:11

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Altså er man nødt til at sige at profetien er skrevet efter at
> begivenheden har sted, for ellers kunne den ikke være så præcis og

På den anden side kan man vel så også indvende at en profeti først synes
virkeligt bindende, når den faktisk ER opfyldt?

Anders Peter Johnsen