Politiken - det gaar ned ad bakke (og en b~
Fra : #2066

Dato : 25-08-04 03:26

Ikke alene hopper Politiken paa Internet vandrehistorier om den umiddelbare
indfoerelse af sharia i Canada, som antydet i en artikel for ikke saa laenge
siden, nu paastaar de s'gu ogsaa at Canada kraever at religioese samfund
(specifikt kristne) skal ikke alene acceptere homoseksuelle aegteskaber, men
ogsaa give deres velsignelser til de samme!

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=332516

Hvad end man maatte mene om homoseksuelle aegteskaber, saa er det et faktum
at de kun anerkendes i 3 canadiske provinser (naermest lig USA'nske stater)
indtil videre: British Columbia (som er Canada's svar paa det "frisindede"
Kalifornien), Ontario (Canada's finacielle motor) og Quebec (pudsigt nok den
eneste overvaeldende katolske provins, men paa den anden side ogsaa mest
"nordiske, socialdemokratiske" provins). Canada omfatter 10 provinser og 3
territorier. Aegteskab er alene et civilt anliggende - Canada har ingen
statskirke og kan naturligvis ikke paalaegge kirkesamfund at godkende
nogetsomhelst. Regeringen under den tidligere premierminister Jean Chretien
(fransk-canadier, katolik) lagde alskens juridiske hindringer i vejen for at
aegteskaber mellem homoseksuelle kunne blive lovlige, men den nuvaerende
premierminister Paul Martin (ogsaa fransk-canadier, katolik) har allerede
ladet de relevante ministre annoncere at den foederale regering vil ikke
laengere modsaette sig etableringen af homoseksuelle aegteskaber paa
foederalt plan. Canada er i faerd med at udskifte 2 foederale
hoejesteretsdommere med andre der er modstandere af diskriminering af
homoseksuelle i forbindelse med aegteskabs-relateret lovgivning.

Men hvad **alle** (inklusive den foederale regering og lederne af de
stoerste trossamfund i Canada) i diskussionen om homoseksuelle aegteskaber
er enige om, er at intet religioest samfund skal kunne tvinges til at
velsigne noget der er det imod.

Det ville klaede Politiken at oppe sig lidt.

PS: For ingen skal vaere i tvivl: Selvfoelgelig skal homoseksuelle have lov
til at gifte sig ligesom heteroseksuelle. Om de kan goere det i en
kirke/synagoge/moske/tempel/osv afhaenger af de paagaeldende religioese
organisationer der indestaar for driften af samme. Folkekirken er derimod
anderledes - naturligvis kan den ikke som en statsunderstoettet institution
fordoemme eller udelukke hvad der er lovligt i det oevrige samfund.

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-08-04 10:15

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message
> [...]
men
> ogsaa give deres velsignelser til de samme!

Uanset hvordan man vender og drejer sharia-sagen, så er det et
kvindefjendtligt tiltag. Jeg VED godt at det kun drejer sig om en bestemt
lokalitet i Canada, men når princippet først er godkendt, så kan intet
forhindre at idéen breder sig, - det er utrolig vigtigt at "vi" giver plads
til midler til at holde kvinderne på plads, - nede?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-08-04 10:57

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message
> Ikke alene hopper Politiken paa Internet vandrehistorier

Ikke bare Politiken, sygdommen er udbredt:

Samtlige medier - og diverse politikere - har efterhånden indset at de lever
af at sælge et produkt til nogle forbrugere og at produktets formål er at
massere "kundernes" meninger og fordomme snarere end at tilvejebringe en
reel viden og formidle den!!

Det er jo realiseringen af det "Dream Society" som Thor Nørretranders et.
al. fabulerede om i sin tid hvor enhver lever i sin egen lille
eventyrverden - selvom jeg tvivler på at det var det han mente med det; det
skulle vist have været en god ting.