JV og internettet
Fra : Lyrik

Dato : 23-08-04 19:30

Artikel fra det interne Rigets tjeneste for Jehovas Vidner November
1999(hentet fra: http://www.jv-dialog.dk/kristenfrihed/rtjenst.htm :

"
12 Den kristne menighed er det teokratiske redskab hvorigennem vi modtager
åndelig føde fra "den trofaste og kloge træl". (Matt. 24:45-47) Inden for
Guds organisation får vi vejledning, vi bliver hjulpet til at holde os
adskilt fra verden, og vi bliver motiveret til at have rigeligt at gøre i
Herrens gerning. (1 Kor. 15:58) Salmisten lod forstå at han følte sig glad
og tryg i Guds folks forsamling. (Sl. 27:4, 5; 55:14; 122:1) Desuden yder
menigheden sine medlemmer åndelig hjælp og støtte gennem kærlige,
opmærksomme og omsorgsfulde venner som man personligt kender, og som med
glæde vil stå til rådighed og trøste dem der rammes af modgang. (2 Kor.
7:5-7) Menighedens medlemmer er beskyttet af den bibelske ordning hvor de
der synder uden at ændre sind, eller som fremmer frafaldne tanker, bliver
udstødt. (1 Kor. 5:9-13; Tit. 3:10, 11) Kan man mon finde den samme kærlige
ordning når man er sammen med andre via Internet?"

....Ved at isolere sig fra omverdenen bliver man et levende fossil. En fossil
kultur. Enhver livskraftig kultur er det kun i samspil med den verden de
lever i. Ingen kan beskytte et menneske imod tvivlsspørgsmål som kræver
dialog med mindre man vil leve i et totalt hjernevasket og indoktrineret
"kosteskab"!

Hilsen

Jens

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 26-08-04 20:27

"Lyrik" wrote in message
> Artikel fra det interne Rigets tjeneste for Jehovas Vidner November
> 1999(hentet fra: http://www.jv-dialog.dk/kristenfrihed/rtjenst.htm :
.... [citat]

> [...]
> lever i. Ingen kan beskytte et menneske imod tvivlsspørgsmål som kræver
> dialog med mindre man vil leve i et totalt hjernevasket og indoktrineret

Hej Jens

Jeg vil lige nævne at Rigets Tjeneste ganske rigtigt er et "internt" blad
for Jehovas Vidner, en folder på 4 eller 8 sider som vi modtager en gang
månedligt, og som hovedsaglig handler om hvordan vi kan blive bedre til at
forkynde, men som af og til også har aktuelle artikler som den du citerer.

Bladet er dog ikke på nogen måde internt i betydningen "hemmeligt". Rigets
Tjeneste bliver anvendt ved vores tjenestemøde, der er et ugentligt
offentligt møde, hvor alle er velkomne, og mange interesserede kommer.

Med hensyn til isoleringen og det fossil-lignende, tror jeg faktisk ikke at
det er rigtigt. For det første har vi en stor kontaktflade. For det anden er
vi altid åbne for diskussion - ikke bare fra toppen, men os alle. For det
tredje kommer vi fra mange forskellige miljøer med hver vores erfaring i
bagagen.

Men Jehovas vidner søger sine nære venner i menigheden, og hermed følger vi
Jesu råd i Johannes 17:14-16 om at de kristne er i verden men ikke er en del
af den. Vi forstår det råd som dobbeltsidigt; på den ene side er vi i
verden, sådan at forstå at vi har en naturlig kontaktflade til skolelærere,
arbejdskollegaer, skolekammerater, butiksansatte, osv; vi søger ikke at
isolere os ved at have skoler, byer eller samfund hvor der kun er Jehovas
vidner; omvendt er vi ikke en del af verden. Selv om vi har en naturlig
kontaktflade, så søger vi ikke at efterligne verdens modeluner eller moral -
ligesom så mange andre religiøse mennesker - og vi søger heller ikke
indflydelse på verdens udvikling igennem politik eller på andre måder. Vi
har ét budskab og ét mål, og det søger vi at fremme igennem vores personlige
kontakter til andre mennesker.

Og vi tror på det bibelske råd om at man påvirkes af sine venner (1
Korinther 15:33). Vi tror at vi bliver påvirket af dem vi knytter os nært
til, og derfor råder vi alle til at overveje hvem de søger venskaber med.
Selv om mange, der ikke er Jehovas vidner, er gode mennesker med en god
moral, kan det ikke undgås at deres holdning på grundlæggende punkter
adskiller sig væsentligt fra Jehovas vidners. Det er ikke forbudt os at have
verdslige venner, men vi rådes til at tænke over hvilke venner vi vælger og
hvordan vi lader dem påvirke os.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner