Guds syn på Moseloven besvaret
Fra : Lyrik

Dato : 22-08-04 22:41

Ezekiel 20:
v25 Så gav jeg dem love, som ikke var gode, og bud, som de ikke kunne
bevare livet ved; v26 jeg gjorde dem urene ved deres gaver, når de ofrede
alt det, der kom først ud af moderlivet. Så kunne jeg slå dem med rædsel,
for at de skulle forstå, at jeg er Herren.

Jeg havde tre gæster. En fra Frelsens hær. En fra Apostolsk Kirke og en fra
adventisterne.
Jeg printede ovenstående og gav dem en kopi hver idet jeg sagde:"Nu skal jeg
give jer et par skriftsteder som ingen har kommenteret. Og jeg vil på
forhånd sige, at heller ingen af jer vil kommentere det"! Så gav jeg dem
det, og- ingen af dem kommenterede det!
Da heller ingen af jer har kommenteret det, fordi i ikke kan, så vil jeg
kommentere det.:

Gud gav jøderne Moseloven som et rollespil! De blev kontraktlig forpligtet
til at spille stykket!
Når de spillede stykket for verden og for dem selv, så kunne de se at det
var et teaterstykke og ikke!, en lov de kunne bruge til at opnå det de så
gerne ville opnå, nemlig livet.
Teaterstykket er spillet færdigt. Slutningen af stykket var Jesu offer!
Stykket skal ikke spilles mere!
Alle mennesker kan vinde livet hvis de tror at de kan vinde det i Jesu
navn.-Amen!

Hilsen
Jens

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 22-08-04 23:05

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i melding
> [...]
> gerne ville opnå, nemlig livet.
> Teaterstykket er spillet færdigt. Slutningen af stykket var Jesu offer!

Det å kalle det et teaterstykke er vel å gå litt langt?
Det var jo en hard virkelighet at dem hadde lovet å holde sine betingelser
for å få Guds løfte oppfylt.
Det var i så fall et teaterstykke hvor et feiltrinn i en scene kunne ende
med døden.

MVH
Jarle

Fra : Lyrik

Dato : 23-08-04 19:23

"Jarle Krossnes" <jarle@NOSPAMkrossnes.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> for å få Guds løfte oppfylt.
> Det var i så fall et teaterstykke hvor et feiltrinn i en scene kunne ende

+++++++++++++++++++++
Ved at spille stykket perfekt opnåede de en glæde over deres "performance"
og opnåede anerkendelser i form af velsignelser i hverdagen. Den største var
instruktørens(Guds) tilfredshed.
Det at være Guds "skuespillertrup" gav bonus her og nu.
De andre som ville sabotere stykket led den ene fiasko efter den anden,
hvilket også kostede adskillige liv.
Gud var opsat på at gennemføre forestillingen til ende.

Hebr.7:18,19;
v18 Der er altså tale om, at et tidligere bud ophæves, fordi det var svagt
og nytteløst v19 - loven førte jo ikke til målet - men der indføres i
stedet noget bedre, nemlig det håb, hvori vi kommer Gud nær.

Derefter er et nyt skuespil igang:
1.Kor. 7:29-31(NW);
Lad . . . dem der gør brug af verden, [være] som dem der ikke bruger den
fuldt ud; for denne verdens scene skifter." (1 Kor. 7:29-31)

1.Kor.4:9(da.aut.);
v9 Mig forekommer det nemlig, at Gud har gjort os apostle til de ringeste,
næsten til dødsdømte; vi er blevet et skuespil for verden, for både engle og
mennesker.

Hilsen
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-08-04 23:37

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> var et teaterstykke og ikke!, en lov de kunne bruge til at opnå det de så

Her tror jeg du glemmer en viktig ting, gud tilgav den gang også, dersom
betalingen var passende. Det kaltes sonoffer. Betalingen besto stort sett av
fødevarer for presteskapet, men presteskapet drev også handel.

> Teaterstykket er spillet færdigt. Slutningen af stykket var Jesu offer!
> Stykket skal ikke spilles mere!
> Alle mennesker kan vinde livet hvis de tror at de kan vinde det i Jesu
> navn.-Amen!

Jamen, så står jo presteskapet uten oppgaver?

HM

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 22-08-04 23:50

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i melding

> [...]

av
> fødevarer for presteskapet, men presteskapet drev også handel.

Gud tilgav ikke alt. Det var mye Han ikke tilgav.
Det jeg ikke forstår er egentlig:
Hvorfor skulle Israels folk ikke kunne gjøre enkelte ting og måtte dø for
sine synder,
mens vi i dag lever under nåden og ikke behøver å tenke så mye på straff fra
Gud siden vi lever under NÅDEN.
Så lenge vi gjør alt vi kan for å ikke synde og ber om tilgivelse uansett
hvilken synd så tilgir Han - men slik var det ikke da.
Han tilga ganske mye ved syndoffer - noe måtte dø, men er ikke det litt
forskjellsbehandling at Jødene måtte bøte med livet
for ting som vi i dag blir tilgitt?

mvh
Jarle

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 01:21

"Jarle Krossnes" <jarle@NOSPAMkrossnes.no> wrote in message

> [...]
> Han tilga ganske mye ved syndoffer - noe måtte dø, men er ikke det litt
> forskjellsbehandling at Jødene måtte bøte med livet

Slik jeg ser det.
Dersom du reiner bibelen for å være guds absolutte lovbok og historiebok for
menneskene, så blir du splitter pine gal når du forsøker å få ALLE bitene
til å passe sammen.

Om du heller betrakter GT som jødefolket sit samlede bibiolotek med skrifter
av mange slag, og kommer ihug at jødenes historie omfavner et par tusen år
med flere styreformer, konger, dommerer, teokrati, med stridigheter dem
imellom, ja da har du større mulighet for å skjønne hva skriftene egentelig
forteller.

Det er det samme med NT. Forvirringen var så stor på 300 tallet at keiseren
såg seg tvunget til å sammenkalle et (3) kirkemøte for å tvinge igjennom
"synkronisering" av troen og "harmonisering" av skriftene.

Etter min mening er det umulig å få noen fornuftig forståelse av bibelen
uten historiekunskap om tidene og stedene der skriftene ble til.

Min oppfordring er, legg bort bibelen en stund og les historie istedet. De 5
første binnene av Grimberg kan være god begynnelse.

HM

Fra : Jarle Krossnes

Dato : 23-08-04 03:52

> [...]

5
> første binnene av Grimberg kan være god begynnelse.

Heisann Harald Mossige!
Takker for responsen - regner med den var til meg.

Jeg er enig med deg at du føler deg splitter pine galen når du prøver å
gjøre det jeg prøver på.
Jeg VIL så gjerne skjønne hvordan GT og NT oppfyller hverandre, hvorfor
jødene levde under loven,
hvorfor Gud tilgav/ikke tilgav - hvorfor Han ville rense ut alt ondt blandt
Israel og tilgav alt i Kristus.
Helst på en gang vil jeg vite dette! :)

Jeg får smøre meg med tålmodighet. Har lite tilgang på bøker og slikt.
Men hvis du har en URL jeg kan få av deg for å finne det du synes jeg burde
lese så hadde det vært kjempekjekt.

mvh
Jarle S. K.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 04:53

> [...]
> Takker for responsen - regner med den var til meg.
>
> Jeg er enig med deg at du føler deg splitter pine galen når du prøver å

Først må du lære deg å lese.

Jeg føler meg ikke splitter pine gal - -.
Gå tilbake og les hva jeg skriver!

> Jeg VIL så gjerne skjønne hvordan GT og NT oppfyller hverandre,

Noen har fortalt deg at GT og NT henger sammen,
og du har godtatt påstanden? Og så forsøker du å lese bibelen for å finne
at den påstanden er korekt? Du mangler selvtillit, fordi du leser i bibelen
at ting synes å ikke stemme?

Luther var i Worms i en retssak og sa at han tenkte - -. Han fikk beskjeden:
"Vi tenker for deg."

Skjønner du ikke, gud har gitt deg ditt intelekt fordi han vil at du skal
bruke det.

Om du leser GT, så skjønner du at det var Moses som innsatte presteskapet,
av økonomiske grunner.

> hvorfor
> jødene levde under loven,
> hvorfor Gud tilgav/ikke tilgav - hvorfor Han ville rense ut alt ondt
blandt
> Israel og tilgav alt i Kristus.

Beklager. Du mangler for meget bakgrundskunskap. Først bør du lese bibelen
såpas at du skjønner problemstillingene til de forskjellige partene.

> Helst på en gang vil jeg vite dette! :)

Beklager, der finnes ikke enkle svar på religiøse spørsmål. De som forteller
noe annet, lyver.

> Jeg får smøre meg med tålmodighet.

Husk, hvær lang reise begynner med det første steget.

> Har lite tilgang på bøker og slikt.

Har ikke Danmark folkebibiolotek?

> Men hvis du har en URL jeg kan få av deg for å finne det du synes jeg
burde
> lese så hadde det vært kjempekjekt.

Beklager. Vi har historieundervisning i den allmenutdannende skolen i landet
der jeg bor. Forsøk bibioloteket, historie fram til år 0. Geografi er også
nyttig.

Men fremfor alt, jeg har gitt deg to perspektiver på bibelen, hvilket har du
valgt?

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 09:19

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 05:52:46 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Om du leser GT, så skjønner du at det var Moses som innsatte presteskapet,
>av økonomiske grunner.

Nu ved jeg ikke, hvad Jarle skjønner, men det er ikke det, der fremgår
af mosebøgerne i hvert fald.

Levi-stammen var den eneste stamme, der ikke fik tildelt jordlodder,
fordi de skulle hellige sig præsteskabet.

For at de trods alt skulle have noget af leve af, blev det bestemt, at
de andre stammer skulle give bestemte dele af bestemte dyr på bestemte
tider.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.net/ebog.html

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 11:47

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> Goddag Harald Mossige

> Nu ved jeg ikke, hvad Jarle skjønner, men det er ikke det, der fremgår
> af mosebøgerne i hvert fald.

Selvsakt leser vi to med forskjellige øyne. Men jeg påstår at Moses ikke
bare hadde religiøse formål med "statsdannelsen". Han var jo Egyptisk
general, og skulle omdanne en flokk av treller til lydige og dyktige
soldater.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 14:15

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 12:46:49 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

> [...]
>bare hadde religiøse formål med "statsdannelsen". Han var jo Egyptisk
>general, og skulle omdanne en flokk av treller til lydige og dyktige

Ja, og det havde han sit hyr med

Men selv om vi læste med samme øjne, så ville jeg stadig ikke være
enig.

Så kunne man sige, at mosebøgerne var skrevet for at berettige, at
israelerne indtog et land og dræbte indbyggerne og gik i krig med dem
uden for landets grænser.

Men det er ikke logisk at sige, at én stamme ikke skal have noget land
uden også at give en kompensation.

Jeg tror bestemt, at de andre stammer blev bedre stillet med deres
landområder, end Levi-stammen med deres kødrester.

Og nej, det er ikke, fordi jeg selv har et tilhørsforhold til
Levi-stammen (det siges at være Benjamin-stammen, men jeg ved det
ikke), men rent logisk forekommer det mig at være sådan.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 14:30

> [...]

> Levi-stammen (det siges at være Benjamin-stammen, men jeg ved det
> ikke), men rent logisk forekommer det mig at være sådan.

Jeg undres, hvor bevisste er dagens jøder på stammetilhørigheten sin? Jeg
tenker meg at det "burde være bibelsk" at alle jøder flyttet til sine gamle
landområder o dagens Israel (der det er mulig).

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-08-04 14:36

Goddag Harald

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
gamle
> landområder o dagens Israel (der det er mulig).

Stammespørgsmålet tror jeg du finder bedst besvaret ved at kaste et blik på
http://www.britam.org/

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit,
at resten af verden er ude af trit." (Piet Hein)

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 21:11

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 15:30:08 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Jeg undres, hvor bevisste er dagens jøder på stammetilhørigheten sin?

Jeg tror ikke, at dagens jøder er særligt bevidste på
stammetilhørigheden. Nogle er -- de fleste er ikke.

Jeg er -- men jeg er heller ikke jøde endnu. Når jeg er det, er det
fordi jeg siden min bardom har hørt om, at vi tilhørte Benjamins
stamme. Andre stammer har vel ikke bevaret den skik.

Henrik har give et interessant link til en side, som går meget op i
stammerne.

>Jeg
>tenker meg at det "burde være bibelsk" at alle jøder flyttet til sine gamle
>landområder o dagens Israel (der det er mulig).

Det vil nok ikke være muligt, fordi stammerne er blevet blandet
indbyrdes.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 21:15

> Jeg er -- men jeg er heller ikke jøde endnu. Når jeg er det,

Er du nu også blevet clairvoyant eller har du lært at læse fremtiden på
hekseakademiet? Hvor har du dog fra, at du nogensinde skulle blive jøde?

> er det
> fordi jeg siden min bardom har hørt om, at vi tilhørte Benjamins
> stamme.

Du tilhører min bare r*v, gør du.

--
-Jens B.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 22:59

> Goddag Harald Mossige

> Ja, og det havde han sit hyr med

Vi kjenner vel lite til jødefolkets kvalitet som soldater. Men uten tvil
hadde han svært store vansker med å utrydde den semittiske
fruktbarhetskultusen som var var i området. Der er vel bare jødenes
"familiekultur" som lever tilbake?

> Men selv om vi læste med samme øjne, så ville jeg stadig ikke være
> enig.

Har du evne til å lese mosebøkene uten å se dem gjennom "religiøse briller"?
Jeg skal, forsøksvis, tillegge deg den egenskapen. Jeg ser på fortellingene
om Moses slik de foreligger, og jeg forsøker å tenke meg at alle
oversettelsefeil er rettet. Akkurat det er en umulig oppgave, det er jeg
inneforstått med. Jeg har også i minnet, mange historikere mener at bøkene
ble til den gang Jødene sin åndselite ca. 17000 mennesker var "politiske
fanger" i Babylon en gang rundt 500 før kristus. Jeg er også klar over at
enkelte mener at Moses bare er en eventyrfigur som aldri har eksistert.

> Så kunne man sige, at mosebøgerne var skrevet for at berettige, at
> israelerne indtog et land og dræbte indbyggerne og gik i krig med dem
> uden for landets grænser.

Det kommer an på tidspunktet for bøkenes tilblivelse. Vis bøkene er en
samtidshistorie, så absolutt ja. Vis på -500 tallet, absolutt ikke.

> Men det er ikke logisk at sige, at én stamme ikke skal have noget land
> uden også at give en kompensation.

Jeg aksepterer det synspunktet, men synes det et irelevant når vi leser hva
historien faktisk forteller, direkte og implisitt.

> Jeg tror bestemt, at de andre stammer blev bedre stillet med deres
> landområder, end Levi-stammen med deres kødrester.

Jeg ser det slik.
Moses var "diktator" over 12 folkestammer som med all tydelighet hadde
stridigheter seg imellom. Moses ville i førstningen ha fred mellom
stammene, - og stor soldatproduksjon, men absolutt uten BAL kultusen. Det
var både et mål og et middel.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 23:08

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 23:59:10 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Vi kjenner vel lite til jødefolkets kvalitet som soldater.

Det går meget godt i dag

>en uten tvil
>hadde han svært store vansker med å utrydde den semittiske
>fruktbarhetskultusen som var var i området. Der er vel bare jødenes
>"familiekultur" som lever tilbake?

Jeg tror mere, at han havde problemer med deres rebelskhed.

>Har du evne til å lese mosebøkene uten å se dem gjennom "religiøse briller"?

Det tror jeg, ja. Jeg kan læse dem både med og uden.

> [...]
>fanger" i Babylon en gang rundt 500 før kristus. Jeg er også klar over at
>enkelte mener at Moses bare er en eventyrfigur som aldri har eksistert.

Ja, det er der en del, der mener. Også iblandt jøder.

>Det kommer an på tidspunktet for bøkenes tilblivelse. Vis bøkene er en
>samtidshistorie, så absolutt ja. Vis på -500 tallet, absolutt ikke.

Hvad skulle formålet så være i -500-tallet? (altså ureligiøst)

>Jeg aksepterer det synspunktet, men synes det et irelevant når vi leser hva
>historien faktisk forteller, direkte og implisitt.

Hvad fortæller den? Jeg må tilstå, at historie aldrig har været mit
stærkeste fag, og i Danmark lærte vi stort set ikke om historien i
mellemøsten.

> [...]
>stridigheter seg imellom. Moses ville i førstningen ha fred mellom
>stammene, - og stor soldatproduksjon, men absolutt uten BAL kultusen. Det

Så du tror bare, at han ville have fred og en hær? Og at udrydde Baal?

Hvorfor? Hvad skulle formålet så være? Og hvorfor skabe præsteskabet?

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-08-04 00:15

> Goddag Harald Mossige

> Det går meget godt i dag

> Jeg tror mere, at han havde problemer med deres rebelskhed.

Jeg er sikker på at han hadde mange problemer, eller skal vi heller si at de
som skrev ned historien, hadde "visse synkroniseringsproblem."?

> Det tror jeg, ja. Jeg kan læse dem både med og uden.

> Ja, det er der en del, der mener. Også iblandt jøder.

> Hvad skulle formålet så være i -500-tallet? (altså ureligiøst)

Jeg kan tenke meg.
1. Rett og slett historieskriving med datidens krav til korekthet.
2. Å forfatte et religiøst skrift som kunne brukes når / dersom
fangeskapet opphørte.

Man bør huske at hele åndseliten var tatt til fanger. Det har vært et kjent
og akseptert okupasjonsmiddel i absolut alle kriger som jeg kjenner til.
Åndseliten hadde behov for "strategiske" skrifter for å gjenvinne makt ved
hjemkomst.

Her i Norge kalte vi det "nasjonalbygging" etter 1814.

> Hvad fortæller den? Jeg må tilstå, at historie aldrig har været mit
> stærkeste fag, og i Danmark lærte vi stort set ikke om historien i
> mellemøsten.

Jeg har lyst til å utdype det nærmere, men den oppgaven overskrider
informasjonskapasiteten min;-(

> Så du tror bare, at han ville have fred og en hær?

Ånei. Som general var han også strateg. Han var fullt klar over at det å
okupere "det lovede landet" krevde masse gode soldater.

> Og at udrydde Baal?

Som "bereist" kriger, hadde han god kjenskap til det religiøse mangfoldet
der han skulle fram. Jeg tror han hadde evne til å kvalitetsvurdere, og han
mislikte den utbrette fruktbarhetskulturen.

> Hvorfor? Hvad skulle formålet så være?

> Og hvorfor skabe præsteskabet?

Han var godt kjent med den egyptiske maktfordelingen mellom Farau og
presteskap. Den har så absolutt visse fordeler for "en ny nasjon". "Gott mit
uns." Den gang som da.

(Jeg håper virkelig at du ikke blir for mye provosert av de frie tankene
mine.)

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 24-08-04 09:17

Goddag Harald Mossige

Den 24 Aug 2004 01:14:48 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

> [...]
>Åndseliten hadde behov for "strategiske" skrifter for å gjenvinne makt ved

Men her går du så ud fra, at israelerne faktisk var i fangenskab i
Ægypten, men din teori er mulig.

>Jeg har lyst til å utdype det nærmere, men den oppgaven overskrider
>informasjonskapasiteten min;-(

Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg må i gang med historiebøgerne.

Her i Frankrig lærer børnene om hebræerne på et bestemt klassetrin.
Det gjorde vi desværre ikke i Danmark. Og eftersom historisk interesse
først er noget, jeg så småt er ved at få nu, kender jeg ikke andet til
deres historie end det, jeg har læst i bibelen.

>Ånei. Som general var han også strateg. Han var fullt klar over at det å
>okupere "det lovede landet" krevde masse gode soldater.

Han må have været en dygtig strateg.

Lad os nu sige, at vi stadig læser mosebøgerne uden religiøse briller,
så er opbygningen af hæren virkelig et pragtstykke. De, der var
forlovede, eller de, der netop havde tilplantet en vinmark, eller de,
der slet og ret var bange, skulle ikke gå i krig.

Hvad skal man med soldater, der tænker på det, der hjemme, eller som
er hundeangste og risikerer at slå landsmændene ihjel i stedet?

De vandt jo også de sejre, de ifølge bibelen var blevet lovet af Gud,
at de skulle vinde.

Psykologisk: Troen på, at Gud er med dem, bringer dem sejren.
Religiøst: Gud er med dem, og de får sejren.

Det er en win-win-situation.

>Som "bereist" kriger, hadde han god kjenskap til det religiøse mangfoldet
>der han skulle fram. Jeg tror han hadde evne til å kvalitetsvurdere, og han
>mislikte den utbrette fruktbarhetskulturen.

Hvorfor?

>Han var godt kjent med den egyptiske maktfordelingen mellom Farau og
>presteskap. Den har så absolutt visse fordeler for "en ny nasjon". "Gott mit
>uns." Den gang som da.

Det er en mulighed, ja.

>(Jeg håper virkelig at du ikke blir for mye provosert av de frie tankene
>mine.)

Slet ikke. Der ryger ingen skår af min tro ved at udfordre den.

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-08-04 10:25

> Goddag Harald Mossige

> Men her går du så ud fra, at israelerne faktisk var i fangenskab i
> Ægypten, men din teori er mulig.

En fjær kan bli til 5 høns. Historien kjenner til at hebreerenr var
leiesoldater for farauer 2 ganger. Det er godt mulig at "mosesmyten" har
fragmenter fra dem. Vi bør være klar over at vi er så langt tilbake i tiden
at hebreerene ikke hadde noe eget skriftspråk, det var i grenselandet for
bokstavskriftens oppfinnelse. Egyptiske hiroglyffer vil vanskelig kunne
fungere for semittiske språk. Det er alltid vanskelig å trenge igjennom
"historiske" myter.

> Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg må i gang med historiebøgerne.

God fornøyelse.

> Her i Frankrig lærer børnene om hebræerne på et bestemt klassetrin.

Her er det lett å gå vill i begrepene. Jeg oppfatter hebreene som en
historisk stamme eller folkegruppe blant mange sv de semittiske folkeslag,
mens jøder er det religiøse navnet på de samme menneskene.

> [...]
> først er noget, jeg så småt er ved at få nu, kender jeg ikke andet til
> deres historie end det, jeg har læst i bibelen.

Var det Moses som var god strateg, eller var det historiefortellerene?

> [...]
> forlovede, eller de, der netop havde tilplantet en vinmark, eller de,
> der slet og ret var bange, skulle ikke gå i krig.

Ja, men det er noe utopisk ved fortellingen. Alderen på soldatene var
usansynlig høy. "Generaler" nå til dags hevder at rekrutter absolutt ikke
bør være eldre en 18 - 19 år. Eldre rekrutter har fått for mye vett.

> Hvad skal man med soldater, der tænker på det, der hjemme, eller som
> er hundeangste og risikerer at slå landsmændene ihjel i stedet?

Horder, hva er det?
Den gamle krigsteknikken var å sende masse mennesker som fortropper, i
dagens språk kalles det kanonføde. Kvaliteten på soldatene hadde liten
interesse, treller gjore også god nytte.

> De vandt jo også de sejre, de ifølge bibelen var blevet lovet af Gud,
> at de skulle vinde.

Igjen, bibelen er en lite pålitelig historiebok, det er alltid seierherren
som skriver historien.

Det første som dør i en krig er sanheten. Vi har Irak i nærhukommelsen.

> Psykologisk: Troen på, at Gud er med dem, bringer dem sejren.
> Religiøst: Gud er med dem, og de får sejren.
>
> Det er en win-win-situation.

> Hvorfor?

Det er mulig at den utbredde menneskeofringen var usmaklig, men Josva kjente
til "folkekravet?" eller den psykologiske effekten, han ofret 12 av israels
sønner etter kryssingen av Jordan.

Det er morsomt å lese gode fortellinger, men personlig foretrekker jeg
fortellinger som har mye rot i virkeligheten.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 24-08-04 15:15

Goddag Harald Mossige

Den 24 Aug 2004 11:24:50 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

> [...]
>bokstavskriftens oppfinnelse. Egyptiske hiroglyffer vil vanskelig kunne
>fungere for semittiske språk. Det er alltid vanskelig å trenge igjennom

Ja, det er klart.

>God fornøyelse.

Tak

>Her er det lett å gå vill i begrepene. Jeg oppfatter hebreene som en
>historisk stamme eller folkegruppe blant mange sv de semittiske folkeslag,
>mens jøder er det religiøse navnet på de samme menneskene.

Det er vist også den almindelige opfattelse her, tror jeg. Det var jo
først senere, at de kom til at blive kaldt "jøderne". I mosebøgerne
kaldes de "sønner af Israel".

>Ja, men det er noe utopisk ved fortellingen. Alderen på soldatene var
>usansynlig høy. "Generaler" nå til dags hevder at rekrutter absolutt ikke
>bør være eldre en 18 - 19 år. Eldre rekrutter har fått for mye vett.

Det har jeg ikke tænkt over. Måske var soldater ældre dengang?

>Horder, hva er det?
>Den gamle krigsteknikken var å sende masse mennesker som fortropper, i
>dagens språk kalles det kanonføde. Kvaliteten på soldatene hadde liten
>interesse, treller gjore også god nytte.

Det var måske den gamle krigsteknik, men ikke den Moses brugte. Det er
heller ikke den, israelerne bruger i dag.

>Det er mulig at den utbredde menneskeofringen var usmaklig, men Josva kjente
>til "folkekravet?" eller den psykologiske effekten, han ofret 12 av israels
>sønner etter kryssingen av Jordan.

Gjorde han det? Det kan jeg ikke huske at have læst. Jeg kan huske, at
han fik en fra hver stamme til at hente en sten, og at de 12 sten blev
lagt som et alter.

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-08-04 18:04

> Gjorde han det? Det kan jeg ikke huske at have læst. Jeg kan huske, at
> han fik en fra hver stamme til at hente en sten, og at de 12 sten blev
> lagt som et alter.

Akkurat den delen er offer for varierende oversettelser. Det er "fikset på i
den siste norske utgaven også.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-08-04 12:25

I news:41296a0e@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Om du leser GT, så skjønner du at det var Moses som innsatte
> presteskapet, av økonomiske grunner.

Hvor præcis i de bibelske tekster ser du denne dit postulat tydeligt
underbygget?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 12:42

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> wrote in message
> I news:41296a0e@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]
>
> Hvor præcis i de bibelske tekster ser du denne dit postulat tydeligt
> underbygget?

Jeg ser det fulstendig formålsløst å diskutere bibelens innhold og tolking
med en ungjordskreasjonist som mangler tilfredstillende og relevante
historiekunskaper.

Beklager.

HM

Fra : Knut KH

Dato : 23-08-04 13:59

On 23 Aug 2004 13:41:57 +0200, Harald Mossige wrote:

> Jeg ser det fulstendig formålsløst å diskutere bibelens innhold og tolking
> med en ungjordskreasjonist som mangler tilfredstillende og relevante
> [...]

Hm, du kom med en påstand om Moses, presteskap og økonomi med en henvisning
til GT. Når du blir bedt om å oppgi referansen, da ... ja, du ser selv
hvordan du oppfører deg.

Det hadde vært fint om du oppga referansen din. Det burde ikke være noe
problem, for GT er inndelt på en måte som gjør at du kan gi helt eksakte
referanser.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 14:16

"Knut KH" <knut@titanic.com> wrote in message

> [...]
>
> Det hadde vært fint om du oppga referansen din. Det burde ikke være noe
> problem, for GT er inndelt på en måte som gjør at du kan gi helt eksakte

Jeg står fast på begrunnelsen og besluttningen min. Jeg betrakter AF som noe
nær den danske Terje Henriksen.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-08-04 14:44

> Jeg står fast på begrunnelsen og besluttningen min. Jeg betrakter AF som
noe
> nær den danske Terje Henriksen.
> HM

Her er reglen, Harald - hentet fra
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

=== citat ===
Det må forventes, at diskussionen til tider bliver ophedet. Derfor
forventes det, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder
holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
uønskede. Undgå at håne folk på grund af deres tro eller mangel på
samme.
=== citat slut ===

Din hån overfor Andreas Falck er uønsket her i gruppen, og ifald du ikke
ønsker at deltage i seriøs debat her i gruppen, henvises du til
nyhedsgrupper under alt-hierarkiet.

XFUT news:dk.admin.netikette

Fra : Knut KH

Dato : 23-08-04 14:58

On 23 Aug 2004 15:16:05 +0200, Harald Mossige wrote:

> [...]
> henvisning

> Jeg står fast på begrunnelsen og besluttningen min. Jeg betrakter AF som noe

Jaha, da har du vel egentlig presentert deg selv tilstrekkelig.

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 21:12

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 15:16:05 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

> Jeg betrakter AF som noe
>nær den danske Terje Henriksen.

Hvem er Terje Henriksen?

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 21:16

> Hvem er Terje Henriksen?

Det kan du vel se i din krystalkugle.

--
-Jens B.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 22:28

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message
> Goddag Harald Mossige

> Hvem er Terje Henriksen?

Det er en man med mentale forstyrrelser som xposter på norske grupper.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 22:35

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 23:28:01 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Det er en man med mentale forstyrrelser som xposter på norske grupper.

Ah, okay. Dem er der mange af åbenbart. Skriver han også med sig selv?

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 23:10

> Goddag Harald Mossige

> Ah, okay. Dem er der mange af åbenbart. Skriver han også med sig selv?

Det vet jeg ikke. Han er eldsteman i killerfilteret mitt, først det mentale,
så i det fysiske.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 23:16

Goddag Harald Mossige

Den 24 Aug 2004 00:10:05 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Det vet jeg ikke. Han er eldsteman i killerfilteret mitt, først det mentale,
>så i det fysiske.

Ha, ha, ha

Fra : Vidal

Dato : 23-08-04 21:30

Harald Mossige wrote:

> Jeg står fast på begrunnelsen og besluttningen min. Jeg betrakter AF som noe
> nær den danske Terje Henriksen.

Det forklarer mangt og meget om din forståelse af
tilværelsen, da. TH er en stakkels gal mand, AF
har nogle synspunkter, der selvom jeg ikke deler
dem, nemt kan begrundes i biblen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 22:20

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Det forklarer mangt og meget om din forståelse af
> tilværelsen, da. TH er en stakkels gal mand, AF
> har nogle synspunkter, der selvom jeg ikke deler
> dem, nemt kan begrundes i biblen.

Ekstreme bibeltolkinger kan også være en form for galskap. Husk "episoden" i
Knutby.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 22:26

Goddag Harald Mossige

Den 23 Aug 2004 23:19:35 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Ekstreme bibeltolkinger kan også være en form for galskap. Husk "episoden" i
>Knutby.

Mon ikke at Knutby handlede mere om magt og sex end om
bibeltolkninger? Det var bare biblen, der blev misbrugt til at få magt
over folk.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 23:05

> Goddag Harald Mossige

> Mon ikke at Knutby handlede mere om magt og sex end om
> bibeltolkninger? Det var bare biblen, der blev misbrugt til at få magt
> over folk.

Jeg er ikke så sikker på det. Erfaringene i hjemmeniljøet mitt, er at
lederene i lignende trossamfun har en fjelfast tro på at de følger bibelens
bud.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 23-08-04 23:16

Goddag Harald Mossige

Den 24 Aug 2004 00:05:24 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Jeg er ikke så sikker på det. Erfaringene i hjemmeniljøet mitt, er at
>lederene i lignende trossamfun har en fjelfast tro på at de følger bibelens
>bud.

Ja, det er uhyggeligt rigtigt, at de bilder sig den slags ind

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-08-04 23:38

I news:4129ee15$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Jeg står fast på begrunnelsen og besluttningen min.

Ja, men give en referance til din selvopfundne påstand formår du
åbenbart ikke.

Og din personnedgøring siger mere om dig end den gør om mig.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-08-04 14:39

Goddag Harald

> Jeg ser det fulstendig formålsløst å diskutere bibelens innhold og tolking
> med en ungjordskreasjonist som mangler tilfredstillende og relevante
> [...]

Så er det jo glædeligt, at vi er indtil flere -- af troløse kaldet
"ungjordskreationister" -- der egentlig stiller os ganske tvivlende overfor
dine motiver ved at deltage i en dansk nyhedsgruppe på dit ofte mangelfulde
kaudervælsk, hvorefter du synes at stille krav om "tilfredsstillende og
relevante historiekundskaber". Du beviser gang på gang din manglende evne
til at deltage med blot den mindste minimale gensidige respekt der er at
forvente i en gruppe med navnet news:dk.livssyn.kristendom.

Det synes jeg til gengæld er beklageligt!

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 22:57

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> Goddag Harald
>
> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Så er det jo glædeligt, at vi er indtil flere -- af troløse kaldet
> "ungjordskreationister"

Å, kaller du dere for troløse? Jeg vil heller kalle dere sterkt troende, -
om ikke formuleringen burde være sterkere.

> -- der egentlig stiller os ganske tvivlende overfor
> dine motiver ved at deltage i en dansk nyhedsgruppe

Tvil er en naturlig konsekvens av tro.

> på dit ofte mangelfulde
> kaudervælsk,

Jeg har ingen problem med at du har vansker med å skjønne hva jeg skriver.
Jeg har heller ingen problem med at du ønsker å hetse meg som person på
grunn av det skriftspråket jeg bruker.

> hvorefter du synes at stille krav om "tilfredsstillende og
> relevante historiekundskaber".

Her på gruppen er der ingen tvang til diskusjonsdeltagelse. Ingen burde bli
fornærmet når jeg begrunner avslaget med de karakteristika som personen selv
har presentert seg selv under.

> Du beviser gang på gang din manglende evne
> til at deltage med blot den mindste minimale gensidige respekt der er at
> forvente i en gruppe med navnet news:dk.livssyn.kristendom.

Jeg skjønner at respekt er et relativt begrep.

HM

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 19:21

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote in message

> Jeg ser det fulstendig formålsløst å diskutere bibelens innhold og tolking
> med en ungjordskreasjonist som mangler tilfredstillende og relevante
> historiekunskaper.

Jamen så spørger jeg i stedet for:

Hvor præcis i de bibelske tekster ser du dette dit postulat tydeligt
underbygget?

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-08-04 23:43

I news:cgdcic$a97$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Jamen så spørger jeg i stedet for:
>
> Hvor præcis i de bibelske tekster ser du dette dit postulat tydeligt
> underbygget?

Som du nok vil erfare får du ikke noget fornuftigt svar fra den norske
troll

Han har hidtil ikke vist evne til at kunne indgå i en relevant debat
på fornuftige præmisser.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-08-04 23:37

I news:4129d805$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Jeg ser det fulstendig formålsløst å diskutere bibelens innhold og
> tolking med en ungjordskreasjonist som mangler tilfredstillende og
> relevante historiekunskaper.

Du er altså ikke i stand til at fremføre en bibelsk begrundelse for
din fantasifulde fremstilling.

Og du har vist ikke megen kendskab til mine historikundskaber, så hold
dig hellere til hvad ved noget om i stedet for din sædvanlige omgang
nedgøring af andre.

Fra : Vidal

Dato : 23-08-04 21:25

Harald Mossige wrote:

> [...]

> der jeg bor. Forsøk bibioloteket, historie fram til år 0. Geografi er også

Jarles adresse taget i betragtning, skal der nok
gribes i den norske barm.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 22:15

> Jarles adresse taget i betragtning, skal der nok
> gribes i den norske barm.

Si meg, er der noe i formuleringene mine som antyder at jeg ikke kan skille
mellom norsk og dansk?

HM

Fra : Vidal

Dato : 24-08-04 19:03

Harald Mossige wrote:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

[...]

> Si meg, er der noe i formuleringene mine som antyder at jeg ikke kan skille
> mellom norsk og dansk?

Tjah, på Jarles indlæg spørger du, om der ikke findes
folkebiblioteker i Danmark. Så man kunne vel få den
tanke, du havde den forestilling Jarle er fra Danmark.

Men har jeg misforstået, beklager jeg.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-08-04 20:40

> [...]
> folkebiblioteker i Danmark. Så man kunne vel få den
> tanke, du havde den forestilling Jarle er fra Danmark.

Ingen årsak.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-08-04 12:22

I news:zZcWc.476$8c.44742@juliett.dax.net skrev
Jarle Krossnes følgende:

> [...]
> Men hvis du har en URL jeg kan få av deg for å finne det du synes
> jeg burde lese så hadde det vært kjempekjekt.

Du kan prøve at læse disse to artikler:
http://maranatha.dk/index.php?body=side_014
http://maranatha.dk/index.php?body=side_015

De fortæller en hel del om forholdet mellem nåden og loven, og hvilket
formål loven havde/har.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-04 22:10

Goddag Britt

Den Mon, 23 Aug 2004 22:10:59 +0200 skrev Britt Malka om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

BM> Jeg tror ikke, at dagens jøder er særligt bevidste på
BM> stammetilhørigheden. Nogle er -- de fleste er ikke.

Jeg ved at i Israel er der været forsøg hvor man, ud fra genetisk
arvemateriale, har forsøgt at finde frem til hvilken stamme folk hørte
til...

Det har (heldigvis!) indtil nu ikke givet resultater.

BM> Det vil nok ikke være muligt, fordi stammerne er blevet blandet
BM> indbyrdes.

Nemlig!

Gudskelov for det!

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-04 23:05

Goddag Harald

Den 23 Aug 2004 23:59:10 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

> [...]
HM> mellom stammene, - og stor soldatproduksjon, men absolutt uten BAL
HM> kultusen. Det var både et mål og et middel.

Altså: forudsat Moses overhovedet HAR eksisteret og forudsat at jøderne
overhovedet HAR været i Egypten... Det er der nemlig ingen historisk
kendsgerning for.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-08-04 23:38

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]
>
> Altså: forudsat Moses overhovedet HAR eksisteret og forudsat at jøderne
> overhovedet HAR været i Egypten... Det er der nemlig ingen historisk

Jeg er klar over det, og at der finnes mange som er uenige. Nettop derfor er
det vanskelig å diskutere innholdet i tekstene; man bør være enige om
betraktningsvinkelen først.

Min moder leste GT for meg før jeg kunne lese selv, og allerede da reagerte
jeg på deler av innholdet.

Nå heller jeg mest til oppfatningen at Moses er en mytiskperson / en
sagnperson / en eventyrperson utifra påstanden om at der ikke finnes kjent
skriftlig materiale som kan bekrefte personen.

Det til tross, som "historisk fortelling" skal den leses med vanlig kritisk
sans.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 24-08-04 09:08

Goddag Harald Mossige

Den 24 Aug 2004 00:38:25 +0200 skrev "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no>:

>Nå heller jeg mest til oppfatningen at Moses er en mytiskperson / en
>sagnperson / en eventyrperson utifra påstanden om at der ikke finnes kjent
>skriftlig materiale som kan bekrefte personen.

Nej, det har jeg også hørt, men den franske professor i ægyptologi,
Christian Jacq, som også er forfatter, har Moses med som en væsentlig
person i sin serie om Ramses III.

I bøgerne er Moses og hebræerne ikke slaver, men frie arbejdere, der
måske bare ikke har det helt godt. I alt fald vokser Moses op som
Ramses' ven, og Ramses forstår slet ikke Moses' voldsomme udfald og
ønske om at forlade Ægypten med hans folk.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om Christian Jacq har opfundet alt
det, eller om han holder sig til noget historisk, men jeg har ikke
hans e-mail-adresse

>Det til tross, som "historisk fortelling" skal den leses med vanlig kritisk
>sans.

Selvfølgelig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-08-04 16:10

Goddag Harald

Den 24 Aug 2004 00:38:25 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

HM> Nå heller jeg mest til oppfatningen at Moses er en mytiskperson / en
HM> sagnperson / en eventyrperson utifra påstanden om at der ikke finnes
HM> kjent skriftlig materiale som kan bekrefte personen.

Det er han højst sandsynligt også, ja.

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-08-04 16:41

Goddag Britt

Den Tue, 24 Aug 2004 10:08:03 +0200 skrev Britt Malka om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

BM> Nej, det har jeg også hørt, men den franske professor i ægyptologi,
BM> Christian Jacq, som også er forfatter, har Moses med som en
BM> væsentlig person i sin serie om Ramses III.

Ja, men der er mange unøjagtigheder, hvis det skulle være rigtigt at
Moses havde eksisteret og at hebræerne havde vandret fra Egypten og til
Israel.

Man ville have fundet brud i kulturen, sådan som man finder ved alle
store folkevandringer. Det har ikke været tilfældet.

Ligeledes er der absolut ingen egyptisk fortegnelse over at hebræerne
var her, ej heller plagerne. Der indvendes gerne at egypterne havde for
vane at slette det, der ikke talte i deres fordel... Men det er trods
alt lykkedes at genfinde Akhnaton m.fl. andre som var blevet slettet.
det samme burde være sket med Moses.

Disse ting taler imod den mulighed for, at Moses overhovedet har
eksisteret og at det hebraiske folk har vandret fra Egypten og til
Israel.

Moderne arkæologi peger henimod at de hebraiske folk altid har boet i
området Judæa og Israel.

Derfor, set i arkæologisk lys, selv om jøderne "taber" Moses, så kan det
slås fast, at de altid har boet i området og ejer det land de bor i, i
dag

Der er andre teorier om at Moses rent faktisk var egypter og
eksisterede. han var sandsynligvis stærkt inspireret af Akhnaton (måske
bekendte han sig til den tro) og vitterligt er vandret bort med
hebræere. Tvunget ud, eller frivilligt.

En del af de hebraiske skrifter og af de jødiske skikke kan sporest
tilbage til egypternes religion. Altså jødedommen er tæt knyttet til det
oprindelige egyptiske religion af Akhenaton.

Mange ting tæller også for det:

- Gudens navn: Aton (hvor langt er der til Adon - Adonaj?)

- Omskærelse. Naturligvis henvises det til patriarkernes tid, men ikke
desto mindre, så kommer omskærelse fra Egypten. Det har historikeren
Herodot fortalt og det ved man fra mumier, tegniger m.m. Ingen anden
folk i området var, mig bekendt, omskåret.

- Herodot fortæller også at det egyptiske folk ikke brød sig om svin
(fordi en sor svin havde såret Horus).

- Det at elske kun en Gud, og at der ingen anden Gud er ved siden af
Gud.

- Desuden er der flere ligheder mellem akhenatons skrifter og de
hebraiske skrifter.

Så?

Gudsinspireret? Myte? Opfundet? Egypter?

BM> Jeg kunne godt tænke mig at vide, om Christian Jacq har opfundet alt
BM> det, eller om han holder sig til noget historisk, men jeg har ikke
BM> hans e-mail-adresse

Helt historisk er det ikke i hvert fald.

Fra : Britt Malka

Dato : 24-08-04 17:14

Goddag Cyril Malka

Den Tue, 24 Aug 2004 17:40:31 +0200 skrev Cyril Malka
<news@nytestamente.org>:

> [...]
>eksisterede. han var sandsynligvis stærkt inspireret af Akhnaton (måske
>bekendte han sig til den tro) og vitterligt er vandret bort med

Ja, det er stort set den teori, Christian Jacq anvender.

En efterkommer af Akhnaton, en ung kvinde, og en ond troldmand
overtaler ham til at tro på én Gud.

>- Gudens navn: Aton (hvor langt er der til Adon - Adonaj?)

Ja, den er tæt på.

>Gudsinspireret? Myte? Opfundet? Egypter?

Tjah, jeg holder mig til det første.

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-08-04 16:45

Goddag Harald

Den 24 Aug 2004 11:24:50 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

HM> Egyptiske hiroglyffer vil vanskelig kunne fungere for semittiske
HM> språk.

Faktisk ikke, nej. Der er stor lighed mellem det hebraiske, de fønitiske
og hieroglyfferne og over til vores alfabet.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-08-04 17:03

Goddag Harald

Den 24 Aug 2004 20:25:43 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

HM> Akkurat de teoriene ble jeg kjent med for mange år siden.

Freud behandlede det også på ganske spændende vis i sin sidste bog:
Moses og monoteismen(1939)

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-08-04 17:04

Goddag Harald

Den 24 Aug 2004 20:40:40 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Guds syn på
Moseloven besvaret :

HM> Joda, jeg kjenner til likhetene, men alle språkene måtte tilpasse
HM> "hiroglyffene" til sitt eget språk. Nå var ikke det det store
HM> poenget mitt, men at det kan diskuteres om hebreerene i det heletatt
HM> hadde skriftspråk på den tiden.

Nåååååååååå! Jeg forstår hurtigt, hvis du forklarer det i lang tid

Altså om hebræerne havde skriftsprog i 1200-1300 fvt.?

Næppe. Overleveringerne var mundtlige.