før-. midt- eller efter trængsels bortrykk~
Fra : Ole Madsen

Dato : 22-08-04 02:02

Hvor står i forskellige på det med bortrykkelsen og hvorfor tror i som i
gør?

Ole

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-08-04 08:18

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står i forskellige på det med bortrykkelsen

Ingen steder, idet jeg stort set ser bort fra den. Dels ved jeg ikke, om og
hvordan den vil finde sted, og dels kender jeg ikke min egen stilling i så
fald.

> og hvorfor tror i som i gør?

Tanken om bortrykkelse passer ikke ind i mit nuværende liv, som min religion
ellers er knyttet til. Bortrykkelsen hører til et håb om, at Gud vil fjerne
al ondskab fra jorden på et tidspunkt. Sandsynligvis er tanken om
bortrykkelse blot en billede svarende til historien om Noa, som antyder,
hvordan Gud vil sikre, at de troende ikke lider overlast under kampen mod
ondskaben.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Mr. D

Dato : 22-08-04 22:25

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> hvordan den vil finde sted, og dels kender jeg ikke min egen stilling i så

Det lyder som en meget usikker bastion. jeg kunne forstå, hvis du så bort
fra bortrykkelsen på grund af en fast overbevisning...

> Tanken om bortrykkelse passer ikke ind i mit nuværende liv,

Hvad er da dit nuværende liv?

> som min religion
> ellers er knyttet til. Bortrykkelsen hører til et håb om, at Gud vil
fjerne
> al ondskab fra jorden på et tidspunkt.

Bortrykkelsen er vel håbet om, at Gud vil fjerne alt godt fra jorden på et
tidspunkt?

> [...]
> hvordan Gud vil sikre, at de troende ikke lider overlast under kampen mod

Sandsynligvis blot det? Kan du komme det nærmere?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-08-04 09:15

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en meget usikker bastion. jeg kunne forstå, hvis du så bort
> fra bortrykkelsen på grund af en fast overbevisning...

Underligt nok ser jeg helt omvendt på det.

> Hvad er da dit nuværende liv?

Underligt spørgsmål. Mit nuværende liv er det liv, jeg lever netop nu.

Som jeg ser det, kan forventningen om en bortrykkelse blive en "sovepude",
hvor man venter uden at tage noget ansvar.
Det minder mig om Luk. 8;23-24: Og henvendt til alle sagde Jesus: Hvis nogen
vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og daglig tage sit kors op
og følge mig. For den, der vil frelse sit liv, vil miste det, mens den, der
mister sit liv på grund af mig, skal frelse det.

> Bortrykkelsen er vel håbet om, at Gud vil fjerne alt godt fra jorden på et
> tidspunkt?

Øh...? Mener du, at troende, der tænker meget på bortrykkelsen, ønsker at
forlade jorden?

> Sandsynligvis blot det? Kan du komme det nærmere?

Hvad tænker du på? Tanken om bortrykkelsen handler, så vidt jeg har
forstået, om, at Gud vil tage de troende bort fra jorden, før Han (hun, den)
fjerner al ondskaben. På den måde beskyttes de troende selv mod udslettelse.
Noa blev beskyttet af sin ark, som kan sammenlignes med det sted, de
bortrykkede forventes at blive overført til.

For mig ligner det meget andre historier fra Bibelen, som skal give de
troende håb om en lykkelig udgang på dagligdagens trængsler.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Mr. D

Dato : 23-08-04 20:05

> Underligt spørgsmål. Mit nuværende liv er det liv, jeg lever netop nu.

Det er da ikke et underligt spørgsmål. Du skrev: "Tanken om bortrykkelse
passer ikke ind i mit nuværende liv" - og jeg spørger, hvad det er i dit
nuværende liv, der gør, at bortrykkelsen ikke passer ind. Har du for travlt?
Har du ikke tid til at blive bortrykket? Eller nyder du alle Herrens
velsignelser her på jorden, så en bortrykkelse blot vil komme i vejen for
din lykke? Eller er det blot alt for meget mas med alt det der
himmelflyvning? Hvad er det i dit liv, der gør, at bortrykkelsen ikke passer
ind?

> Som jeg ser det, kan forventningen om en bortrykkelse blive en "sovepude",
> hvor man venter uden at tage noget ansvar.

Alt kan blive en sovepude, men man kan da ikke vurdere ret og vrangt ud fra
om nogen kan bruge det til en sovepude. Retfærdiggørelse af nåde ved tro er
efter min mening en sandhed, selvom nogen kan bruge den som hovedpude. Så
hvor vil du hen med det? Det er da ikke noget argument.

> [...]
der
> mister sit liv på grund af mig, skal frelse det.

Det er da bortrykkelsesteologi, og jeg ser ingen sovepude her.

> Hvad tænker du på?

Jeg tænker på det, du skrev: "Sandsynligvis er tanken om bortrykkelse blot
en billede svarende til historien om Noa..."

Du skrev "sandsynligvis". Ved du, eller ved du ikke, om der er mere i
bortrykkelsen end blot et eller andet billede fra Noa?

> For mig ligner det meget andre historier fra Bibelen, som skal give de
> troende håb om en lykkelig udgang på dagligdagens trængsler.

Hvor kan jeg få fat i en undervisning om disse ting?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 23-08-04 21:06

> [...]
> passer ikke ind i mit nuværende liv" - og jeg spørger, hvad det er i dit
> nuværende liv, der gør, at bortrykkelsen ikke passer ind. Har du for

Jeg fokuserer bare på, hvordan jeg bør leve og forbedre mit nuværende liv i
stedet for at tænke på en mulig bortrykkelse.

> [...]
> efter min mening en sandhed, selvom nogen kan bruge den som hovedpude. Så
> hvor vil du hen med det? Det er da ikke noget argument.

I følge Bibelen har vi fået to bud af Jesus om, at vi skal elske Gud og vore
næste. For mig er det rigeligt udfordrende at holde fast i disse bud trods
modstand.

> Du skrev "sandsynligvis". Ved du, eller ved du ikke, om der er mere i
> bortrykkelsen end blot et eller andet billede fra Noa?

Hvor skulle jeg vide det fra? Jeg ved det først, når bortrykkelsen har
fundet sted.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Mr. D

Dato : 23-08-04 22:05

> Hvor skulle jeg vide det fra? Jeg ved det først, når bortrykkelsen har
> fundet sted.

Du ved åbenbart at bortrykkelsen bare er et billede ligesom Noa. Så du mener
da at vide noget.

Du svarede ikke på, hvor jeg kan gå hen og få undervisning om dette

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-08-04 09:00

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du ved åbenbart at bortrykkelsen bare er et billede ligesom Noa. Så du
mener
> da at vide noget.

Jeg synes bare, at det, jeg har læst om henholdsvis bortrykkelse og Noa,
ligner meget hinanden.

> Du svarede ikke på, hvor jeg kan gå hen og få undervisning om dette

Jeg kan ikke henvise til nogen steder udover Bibelen, og jeg kan knap huske
mine egne kilder. Mine aktuelle kilder er nok Bibelnøglen (www.blr.dk) og
dette forum, men det er vist kun i dette forum, bortrykkelsen har været
diskuteret tidligere.

Bibelnøglen indeholder daglige lektier om skriftsteder fra Bibelen. Så vidt
jeg husker, er der mange beretninger i det gamle testamente, hvor Gud undgik
at lade sin straf ramme de troende. Et eksempel var Noa, som byggede et skib
efter Guds anvisninger, som beskyttede hans familie mod syndfloden. I et
andet tilfælde skulle de troende male et rødt kors på deres dør, således Gud
kunne undgå at ramme dem, da alle andre familiers ældste barn skulle dræbes.
Før Sodoma og Gomora blev udslettet, blev de troende beordret ud af byerne.

Jeg kan ikke bruge en debat om tidspunktet for en bortrykkelse til noget.
Hvis vi ikke allerede er i den store trængsel, som Johannes' Åbenbaring
henviser til, bliver verdens situation endnu værre, hvis man skal tro
Åbenbaringen. Der er jo ikke meget, der tyder på, en bortrykkelse har fundet
sted. En anden mulighed er, at bortrykkelsen aldrig finder sted, fordi
forudsætningerne for den er ændret ved, at menneskeheden er begyndt på en
god udvikling.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Mr. D

Dato : 25-08-04 07:08

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes bare, at det, jeg har læst om henholdsvis bortrykkelse og Noa,
> ligner meget hinanden.

Hvilken endetidslære eller samtidsopfattelse har den menighed, du kommer i?

Simon Griis

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-08-04 08:27

> Hvilken endetidslære eller samtidsopfattelse har den menighed, du kommer
i?

Jeg kommer ikke i nogen menighed.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-04 16:02

I news:412c4119$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Jeg kommer ikke i nogen menighed.

Hvilken menighed har så kommet i, dengang du eventuelt kom i en
menighed?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-08-04 17:29

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvilken menighed har så kommet i, dengang du eventuelt kom i en
> menighed?

Jeg har besøgt menigheder hos Jehovas Vidner og Jesu Kristi kirke af sidste
dages Hellige, hvor jeg også har modtaget undervisning tidligere. Nu er jeg
medlem af Folkekirken, abonnerer på Bibelnøglen fra Bibellæser-ringen og
følger i perioder dette forum.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-08-04 21:48

I news:412cbeaf$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Jeg har besøgt menigheder hos Jehovas Vidner og Jesu Kristi kirke
> af sidste dages Hellige, hvor jeg også har modtaget undervisning
> tidligere. Nu er jeg medlem af Folkekirken,

OK, du har prøvet lidt forskelligt

> abonnerer på Bibelnøglen fra Bibellæser-ringen
> og følger i perioder dette forum.

Bibelnøglen og Bibellæser-ringen er meget anbefalelsesværdigt.

Fra : jørgen

Dato : 22-08-04 20:38

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor står i forskellige på det med bortrykkelsen og hvorfor tror i som i
> gør?
>
> Ole

Godt spørgsmål, men det er også et lidt svært emne.

Det er flere syn på det med Kristi genkomst og de sidste tider.

Der er et som hedder :

1. Amillennialism.
Det er de som ikke tror på et fremtidigt tusindårsrige da de mener at det
sker allerede nu. Åb 20 bliver opfyldt nu i denne tid. Jeg tror ikke at
denne tolkning inkludere en trængselstid.

2. Postmillennialism.
Her tror man på at Kristus kommer EFTER tusindsårsriget (post=efter). Ifølge
denne tolkning vil tusindsårsriget langsomt opstå som et resultat af at
kristendommen vil brede sig mere og mere og til sidst få så stor indflydelse
over hele jorden at der opstår et retfærdigheds og fredsrige. Måske ikke i
bogstaveligt tusind år, men i lang tid. Tusindsårsriget vil altså befinde
sig i den tidsperiode vi kalder kirketiden (Church Age). Dernæst vil Kristus
komme. Troende og ikke-troende vil blive oprejst, den store dom vil komme og
der vil blive en ny himmel og ny jord hvorefter den evige tilstand vil
komme. Svjv operere heller ikke denne tolkning med en trængselstid.

3. Premillennialism.
Her tror man at Kristus kommer FØR tusindårsriget (pre=før).
Her er der så to undergrupper :

a. Classic or Historic Premillennialism:
Her kommer Kristus altså før tusindsårsriget men EFTER den store trængsel,
som er en del af den tidsperiode som vi kalder kirketiden. Dette syn har en
lang historisk tradition fra de tidligste århundreder og fremefter.

b. Pretribulational Premillennialism
Ifølge til denne tolkning så kommer Kristus som sagt før tusindsårsriget og
FØR den store trængsel.
Grudem skriver : " According to this position, Christ will return not only
before the millennium (Christ’s return is premillennial), but also it will
occur before the great tribulation (Christ’s return is pretribulational).
This position is similar to the classical premillennial position mentioned
above, but with one important difference: it will add another return of
Christ before his return to reign on earth in the millennium. This return is
thought to be a secret return of Christ to take believers out of the world."

Der er selvfølgelig forskellige skriftpassager der taler for og imod de
forskellige tolkninger. Jeg tror nok mest på at den sidste tolkning er den
rette (Pretribulational Premillennialism) fordi jeg er "opdraget" sådan i de
menigheder jeg har kommet i. Grudem som jeg citerede fra, tror selv på den
klassiske før-tusindsårsrige, altså at Kristus kommer efter den store
trængsel, som kristne på jorden altså skal gennemleve. Det afhænger vel en
del af hvilket kirkesamfund man er påvirket af.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-08-04 21:50

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

godt indlæg. jeg er enig
se iøvrigt www.israelnu.dk og http://home.no/oeindergaard

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 22-08-04 22:21

> [...]
is
> thought to be a secret return of Christ to take believers out of the

Godt indlæg

Blot en enkelt kommentar:

Premillennialismen deles vel i den historiske og den dispensationalistiske,
og det er kun i den sidste, at debatten om pre, mid eller
posttribulationalisme er relevant.

Mr. D

Simon Griis