Gode gerninger - guds eller vores?
Fra : jørgen

Dato : 20-08-04 18:40

Jeg har to skriftafsnit jeg gerne ville have mere lys over. Det er Ef 2,10
og Fill 2,13 :

"For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud
forud har lagt til rette for os at vandre i."

"For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode
vilje."

Det handler om hvad Gud har gjort, Gud gør, og hvad vi skal gøre.

1. Vi er skabt til gode gerninger.
Hvad betyder det? Kan man sammenligne med en bil, den er skabt til at køre,
men der må benzin på først?

2. Gud har lagt gode gerninger til rette for os at vandre i.
Betyder det at Gud har forudbestemt hver en god gerning jeg måtte gøre, og
at når jeg gør en god gerning er det i virkeligheden fordi Gud har
forudbestemt den, ikke fordi jeg har valgt at gøre det?

3. Vandre i gode gerninger.
Hvad vil det sige at vandre i gode gerninger til forskel fra at gøre gode
gerninger? Betyder det at vi skal være mere opmærksom på selve vandringen
som kristne, og at gerningerne så naturligt vil udspringe deraf?
Det er altså ikke som vi møder op på en arbejdsplads og af arbejdsgiveren
får at vide : "det og det skal du gøre og nå inden klokken...". Men hellere
: "sådan skal du leve (vandre) så vil..."

4. Gud virker i jer både at ville og at virke.
Skal det forstås sådan at Gud ikke alene giver os evnen (virke) til at gøre
Hans vilje men at Han også giver os lysten til det (ville)?
Kan man så modsat konkludere at hvis man står overfor en gerning man meget
lidt har lyst til, så er det næppe Gud der driver en? Lysten skal drive
værket, siger man. Det man gør af kærlighed og fri vilje er bedre end det
man gør sur og vrangvilligt. Gud ser på motivet og hjertet i det vi gør.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-08-04 18:52

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vilje."
>
> Det handler om hvad Gud har gjort, Gud gør, og hvad vi skal gøre.

Hej Jørgen

jeg har faktisk svaret dette indlæg i tråden "at bruge sine talenter", se
link for hele http://www.detnyetestamente.dk/artikler/luk-19-11-27.php

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 20-08-04 20:23

> [...]
> man gør sur og vrangvilligt. Gud ser på motivet og hjertet i det vi gør.

For mig at se, står der ikke, at Gud giver lysten. Og i Guds rige er det
ikke lysten, der driver værket. Man kan sagtens virke og ville noget af fri
vilje (eller frivilligt eller med villigt sind) for Guds rige, som man ikke
har lyst til, uden at man gør det surt og vrangvilligt. Tjenesten for Gud er
som et isbjerg, hvor kun 10% er "dejligt, skønt og glorværdigt". Resten er
hverdagens slid, som ingen andre gider gøre. Men det er dog Guds arbejde, og
gøres af mennesker, der har et villigt sind, og som Gud giver både at virke
og ville.

Hvis vores tjeneste skulle være lystbaseret, ville der ikke blive tjent
meget, og hvis den var, ville der være en god undskyldning for hvert et
dovent, egoistisk Guds barn, der ikke tjener andre, fordi forklaringen om,
at vedkommende ikke har lyst og ikke føler for det, dermed godtages, for Gud
har jo ikke givet lysten.

Gud virker at ville og virke i den, der tjener Herren under alle trælse
forhold

Mr. D

Fra : Ole Madsen

Dato : 20-08-04 21:57

> [...]
> forud har lagt til rette for os at vandre i."
>
> "For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode

der er et vers som belyser dette ret godt

Romans 9:16 16 Altså står det ikke til den, som vil, ej heller til den, som
løber, men til Gud, som er barmhjertig.
vi kan virkelig opleve en overflod af liv, hvor hele vort liv er gennemsyret
af bare at gøre noget

Ole

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-08-04 07:31

> [...]

> 1. Vi er skabt til gode gerninger.
> Hvad betyder det? Kan man sammenligne med en bil, den er skabt til at

Det tror jeg ikke. Jeg tror, det har meget at gøre med et billede fra det
nye testamente, hvor vi omtales som lemmer på én krop. Jeg husker ikke lige,
om det var Jesus eller Paulus, der brugte det billede. Menneskers gode
gerninger er rettet mod andre mennesker.

> [...]
> at når jeg gør en god gerning er det i virkeligheden fordi Gud har
> forudbestemt den, ikke fordi jeg har valgt at gøre det?

Jeg tror, det er det enkelte menneskes evner, der er tale om.

> [...]
> gerninger? Betyder det at vi skal være mere opmærksom på selve vandringen
> som kristne, og at gerningerne så naturligt vil udspringe deraf?

Det virker meget rimeligt.

> [...]
> får at vide : "det og det skal du gøre og nå inden klokken...". Men
hellere
> : "sådan skal du leve (vandre) så vil..."

I moderne virksomhedsledelse kaldes det vist værdibaseret ledelse. Det
passer til den frie vilje, vi lægger så stor vægt på.

> [...]

> Kan man så modsat konkludere at hvis man står overfor en gerning man meget
> lidt har lyst til, så er det næppe Gud der driver en?

Hvad mener du med "driver en"? Til at gøre det alligevel eller have meget
lidt lyst?

Nej, jeg mener ikke, man entydigt kan konkludere noget i den retning. Der
kan være gerninger, som vi har meget lidt lyst til, men Gud alligevel
ønsker, vi skal gøre. Der kan også være gerninger, vi har meget lyst til,
men som er i modstrid med Guds vilje. Bibelen er fuld af beskrivelser af
begge dele.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Knut KH

Dato : 21-08-04 07:53

On Sat, 21 Aug 2004 08:30:48 +0200, Boerge Rahbech Jensen wrote:

> [...]
> om det var Jesus eller Paulus, der brugte det billede. Menneskers gode
> gerninger er rettet mod andre mennesker.

Paulus. I Romerbrevet.

Shabbat shalom, Knut.
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : jørgen

Dato : 21-08-04 11:46

"Knut KH" <knut@titanic.com> skrev i en meddelelse

> Paulus. I Romerbrevet.

Ja, den bibelske illustration med legemet ( 1 Kor 12,12-31) er selvfølgelig
bedre end den med bilen. Så det at vi er skabt til gode gerninger kan så
inkludere at vi er skabt til at være et lem på legemet.

Ellers hører jeg Paulus tale om ydmyghed når han således lægger vægt på at
vore gode gerninger ikke alene er forudbestemt af Gud, men også virkes af
Ham (1 Kor 15,10). Det er således ikke noget vi selv kan tage æren for eller
prale af.

For at bruge illustrationen med legemet, så skal overarmen heller ikke se
ned på lillefingeren fordi den udfører et lille uanseeligt arbejde. Både
overarmen og lillefingeren har jo fået deres styrke og funktion af Gud. Der
findes jo ikke en standardvægt hvor vores tjeneste for Gud kan vejes og
holdes op mod andres tjenester og arbejde, men det handler om at vi opfylder
den plads og funktion på legemet som Gud har sat os i, og vi skal tjene i
ydmyghed uanset om det er en stor synlig tjeneste eller en lille uanseelig.
Paulus selv kæmpede jo med hovmod og erkendte at Gud måtte "holde ham
nede"( 2 Kor 12,7).

mvh jørgen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-08-04 12:01

> [...]
> bedre end den med bilen. Så det at vi er skabt til gode gerninger kan så
> inkludere at vi er skabt til at være et lem på legemet.

I mine øjne er det nu en konsekvens af, at vi er skabt til at være lemmer på
legemet. På et menneskes legeme hjælper lemmerne normalt hinanden.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : dingo

Dato : 22-08-04 22:25

Hei

Et relatert spørsmål er kanskje "hvordan kan jeg vite om min (planlagte)
innsats er av Gud eller er i egen kraft?" - Spørsmålet er avgjørende: Sal
127.1 "Dersom Gud ikke bygger huset, arbeider bygningsmenne forgjeves"

Hvis man har en ide/lyst til å gjøre konkrete gjerninger for Gud, men
samtidig vet at de vil feile dersom de ikke er fra ham, er kanskje faren at
man blir sittende og ikke får gjort noe - for da forlanger man gjerne et
klart kall fra Gud før jeg går i gang. Får man alltid slike kall? - Jeg tror
ikke det.

Hvis man går i gang med en gjerning som er i egen kraft - er faren at man
brenner seg ut på ting som ikke fører fram. Dette kan ta motet fra en selv
og andre.

Noen kall er vel også der hele tiden? F.eks. i Jakob 1.27 "En gudstjeneste
som er ren og feilfri i Gud vår fars øyne, er å hjelpe enker og foreldreløse
barn i deres nød, og ikke la seg flekke til av verden"

Prøver selv å se etter en fornuftig balansegang. Hvis man ikke vet at Gud
vil noe annet ( hvis man ikke vet at man prøver å være fot - når Gud har
satt meg til øre (Rom 12) ) - og man ikke er helt umoden, må man vel kunne
tørre å be Gud være med når man tar sine avgjørelser, og be om å være lydhør
hele veien for om dette er det rette. Jeg kan ikke se at dette er mer feil -
enn å bli sittende å vente på et klart og tydelig lynglimt fra himmelen.

Tenker også på den redde tjeneren i Matt 25 som gravde ned sitt talent. - Må
Gud hjelpe oss til å tørre å bruke talentene våre !!!!

Benzinen har vi - hvis vi er født av ånden.

Med hilsen, Terje