Hmmm, havens fornøjelser
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-09-04 16:48

Hej

Jeg har lige fornøjet mig med den bedste overraskelse min have har givet
mig.

Vejret var jo til at komme ud og ordne haven og under denne oprydning
fandt jeg en lille koloni af Karl Johan svampe + lidt andre rørhatte.
Hmm, snittet i stykker og på panden i noget olivenolie, groft salt
og hvidløgspeber. Hmm, og heldigvis var der til et helt måltid.
Tilbehøret var krydderflutes og Cesars dressing.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-09-04 16:28

Karsten Feddersen wrote:
> [...]
> og hvidløgspeber. Hmm, og heldigvis var der til et helt måltid.
> Tilbehøret var krydderflutes og Cesars dressing.

Velbekomme!
Bare det var mig. Vi har i mange år hentet Karl Johan og især blånende
rørhat i skoven. Vi gør som du, men bruner det i smør og kommer det
derefter på et stykke ristet brød som forret. Uhm! bare tanken får mine
tænder til at løbe i vand.
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-04 17:34

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev
Vi gør som du, men bruner det i smør og kommer det
> derefter på et stykke ristet brød som forret. Uhm! bare tanken får mine
> tænder til at løbe i vand.

Nu bliver jeg helt svimmel.....Jeg kommer til at tænke på den sovs med
hvidløg de kan blive en del af......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-04 20:57

Preben Riis Sørensen wrote:

> Vi gør som du, men bruner det i smør og kommer det
>
> Nu bliver jeg helt svimmel.....Jeg kommer til at tænke på den sovs med
> hvidløg de kan blive en del af......

Nu bliver jeg da helt sulten. ;)
Hvad skal man kigge efter (hvor gror sådan nogen), når man går i skoven?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-09-04 21:28

> Nu bliver jeg da helt sulten. ;)

Det kan jeg sørme godt forstå.

> Hvad skal man kigge efter (hvor gror sådan nogen), når man går i skoven?

I skovbunden

Jeg har været på svampetur nu 3 gange i år.
- 1. gang (sidste fredag) fandt jeg en håndfuld rørhatte nærmest ved en
tilfældighed i det klippede græs i kommunens grønne område, da jeg var på
gåtur med min nevø.
- 2. gang (sidste lørdag) travede jeg en midtjysk granplantage tynd sammen
med min datter - og vi fandt vel et par kg. rørhatte af blandet herkomst,
men så mange Karl Johan'er som aldrig før.
- 3. gang (i mandags) tog jeg cyklen og fandt knapt et kg i en anden del af
granplantagen.

Jeg synes, de i år har været meget koncentreret om stierne og et par meters
afstand derfra, hvor jeg plejer at kunne finde en masse inde under træerne.
Men jeg er nok også før ude, end jeg plejer.
Chancen for at finde Karl Johan'er er størst ved forblæste steder, typisk,
hvor stierne krydser hinanden.

Svampetur for dummies:
Jeg holder mig som regel til rørhattene, da de ALTID er spiselige, hvis de
ikke smager grimt.
De er ikke alle sammen lige gode, men ingen godt-smagende er giftige.
Rørhatte er dem, der - set nedefra - er prikkede og ikke stribede.
Altså: Find noget, der - set ovenfra - ligner en krydderbolle.
Vend den.
- er der striber: UD!
- er der prikker: Skær en bid af den og smag (og spyt ud, de er ikke alle
sammen gode at spise i rå tilstand).
- - smager den grimt, dvs. pebret eller bittert: UD!
- - smager den godt eller af ingenting: Skær det jordede og det gnavede af,
ned i kurven og med hjem.

Bogen "35 sikre spisesvampe" er guld.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-09-04 23:17

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev
> [...]
> - - smager den grimt, dvs. pebret eller bittert: UD!
> - - smager den godt eller af ingenting: Skær det jordede og det gnavede

De ligner skumgummi på undersiden. Findes rigtigtnok mest hvor der er lidt
lys, ikke inde i en mørk grantykning. Mener at fyrretræer er godt at finde
dem ved, i kanten af græs i lysninger o.lign.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Krog

Dato : 12-09-04 08:31

Helle Krog 09/09/04 22:27

Dejligt at høre, at der atter er svampe i skoven!

Jeg er selv ivrig svampesamler, men har undret mig over manglende svampe i
skovbunden tidligere på året. Jeg havde store forventninger i begyndelsen -
med de enorme vandmængder mente jeg, at forudsætningerne var optimale. Det
startede da også fint allerede omkring 1. juli, hvor kantarellerne væltede
op - det blev til den lækreste flødesovs! (Selv om det hos grønthandleren er
muligt at købe masser af "friske" kantareller fra bl.a. polske skove, er det
nu ikke det samme, som når de lige er erobret efter en intens jagt).

Da vi i år holdt sejlerferie i Jylland i juli, så jeg derfor frem til at
skovle svampe ind - bl.a. i Marselis-skovene. Men trods af de vedvarende og
store regnmængder, var der INGENTING! Hverken kantareller eller rørhatte
eller i det hele taget noget, der kunne minde om en svamp. Andre skove på
østkysten havde samme problem.

Da det ofte kræver jævn regn i op til tre uger, før svampene for alvor får
fat, udrustede jeg mig med tålmodighed - hjemme i Nordsjælland MÅTTE der da
være svampe - de tre ugers regn havde jo været der Men nej, svampene
udeblev i år. De gange, jeg gik ud med kurven under armen, kom jeg skuffet
tilbage - og tilsidst gav jeg op. Det var meget besynderligt. Jeg så i
stedet frem til friskplukkede svampe igen her i september, hvor
tragtkantarellerne skyder op i store mængder. Jeg har allerede set de første
bittesmå, og det ser ud til, at der er MANGE i år. Om en uges tid eller to
vil jeg tro, at man kan gå ud og hente alle de tragtkantareller, man orker.

Det burde også være et godt år for trompet-kantareller - min personlige
favorit (som en eller anden berømt kok så viseligt sagde: "Kan man ikke få
fat i trompet-kantareller, må man jo nøjes med trøfler...")

Som sagt er det altså skønt at høre, at også rørhattene er kommet op - så
det er bare om at komme ud. Sæsonen er jo så kort.

HIlsner Helle

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-09-04 20:04

Hej

Aksel Pedersen wrote:
> Bare det var mig.

Hvis du nu tager dine rester og smider dem under nogle træer i haven, så
er der måske en mulighed for at du får dem derhjemme. Jeg har i hvert
fald taget dem som var for beskadiget og for angrebne af snegle og delt
dem og spredt dem i haven i håb om at få flere til næste år.

> Vi gør som du, men bruner det i smør og kommer det
> derefter på et stykke ristet brød som forret.

Det lyder også godt. Det skal prøves. Og også de andre gode forslag