Håndklædetørrer elektrisk vs. vandopvarmet~
Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 07:29

Hejsa, der skulle vel ikke være nogle her i gruppen der har en mening om
hvad der er bedst indenfor håndklædetørrere? Er det elektriske eller dem der
er sluttet til husets varmesystem man skal satse på...?

Jeg er ved at bygge hus og har fået at vide at en Prestige Compact 790x600
mm i chrom vil koste ca. 7000 kroner før den er monteret i et badeværelse.
Heraf skulle de 3000 være for rør og montering.

Umiddelbart skulle man så tro at en elektrisk udgave af samme skulle være
billigere i montage, men måske dyrere i energi?

Venligst,
Anders

Fra : Tomas Jensen

Dato : 03-09-04 07:47

Anders Mørk wrote:
> Hejsa, der skulle vel ikke være nogle her i gruppen der har en mening om
> hvad der er bedst indenfor håndklædetørrere? Er det elektriske eller dem der
> er sluttet til husets varmesystem man skal satse på...?

Bare en idé: Da vi i vores tidligere hus skulle renovere badeværelset,
fik vi lagt en slynge fra (vand)gulvvarmeslangen op i vægen, hvor vores
håndklæder skulle hænge. Virkede fint og var som sådan så godt som
gratis i såvel indkøb, montage og energi.

Tomas

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 03-09-04 14:04

On Fri, 3 Sep 2004 08:28:56 +0200, "Anders Mørk"
<anders.moerk_snabela_t-systems.dk> wrote:

> [...]
>
>Umiddelbart skulle man så tro at en elektrisk udgave af samme skulle være
>billigere i montage, men måske dyrere i energi?

En elektrisk er klart dyrere i drift, men den er også langt billigere
i indkøb (priserne starter omkring 500 kr.). Monteringen kræver dog så
vidt jeg ved medvirken fra en elektriker for at det skal være lovligt.
En håndklædetørrer tilsluttet husets fjernvarme kan I lovligt
tilslutte selv. Det er meget nemt. Lad evt. håndværkerne trække et par
rør frem til den, så i så at sige kun skal montere den.

KS

Fra : anders majland

Dato : 04-09-04 21:42

> Hejsa, der skulle vel ikke være nogle her i gruppen der har en mening
> om hvad der er bedst indenfor håndklædetørrere? Er det elektriske
> eller dem der er sluttet til husets varmesystem man skal satse på...?

Har du fjernvarme eller regner du med at fyret alligevel skal køre hele
sommeren - så helt klart vandbaseret selvom det er dyrt.

Hvis du derimod regner med at slukke fyret om sommeren og klare varmt
vand med el så selvf. også en elhåndklædetører

Vi har et stokerfyr der ikke kører om sommeren - og savner i den periode
varme i gulvet (specielt i badeværelset) og skal også være ekstra
omhyggeligt med at få håndklæderne hængt så de tørrer...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Dennis

Dato : 06-09-04 07:58

> Vi har et stokerfyr der ikke kører om sommeren - og savner i den periode
> varme i gulvet (specielt i badeværelset) og skal også være ekstra
> omhyggeligt med at få håndklæderne hængt så de tørrer...

Hej Anders..

Jeg gætter på at du så har el-vandvarmer til sommer-månederne..
Kan dette godt svare sig.. Altså jeg mener at slukke for Storkeren (er den
da dyr i drift?)

Grunden til at jeg spørger, er at jeg næsten har købt hus, og dette har
fjernvarme samt El-vandavarmer (Der kan ikke varmes vand op gennem
fjernvarmen)..

Jeg tvivler alvorligt på at strømforbruget kan stå mål med det sparede
fjernvarme.. Dette har jeg besluttet at ændre.. Men kan det svare sig at
lave systemet således, at jeg kan lukke helt af for fjernvarmen (altså
cirkulation), og så skifte over på elvandvarmeren når der ikke er brug for
varme ellers.. (Vi er kun 2 i husstanden, men kan godt lide at gå i
brusebad

Mvh Dennis

Fra : anders majland

Dato : 06-09-04 11:17

> Jeg gætter på at du så har el-vandvarmer til sommer-månederne..
> Kan dette godt svare sig.. Altså jeg mener at slukke for Storkeren
> (er den da dyr i drift?)

Jeg kan stort set ikke se forskel i strømforbruget sommer og vinter.
Selve stokeren bruger ikke alverden i strøm. Der sidder en blæser der
trækker noget, og så kører sneglen ind imellem. Men jeg har 3 grundfos
pumper til at flytte vandet og de trækker jo noget.

Ifølge producenten bruger det ca 150W (incl den ene pumpe)

Vi bruger i snit 2,7m3 vand om ugen og 12.4kWh/dag

> Grunden til at jeg spørger, er at jeg næsten har købt hus, og dette
> har fjernvarme samt El-vandavarmer (Der kan ikke varmes vand op gennem
> fjernvarmen)..

Lyde ikke smart i mine ører.

> [...]
> fjernvarmen (altså cirkulation), og så skifte over på elvandvarmeren
> når der ikke er brug for varme ellers.. (Vi er kun 2 i husstanden,

Cirkulation på brugsvand eller centralvarme ?

Medmindre din fjernvarme er temmelig dyr, burde det bestemt kunne betale
sig at droppe elvandvarmeren og bruge fjernvarmen til brugsvandet. Men
der er temmeligt store udsving i varmepriserne så regne lige på det
først
(Eller få en lokal VVS til at regne på det for dig)

Fra : Dennis

Dato : 07-09-04 13:43

> Lyde ikke smart i mine ører.

Synes jeg heller ikke, derfor ->

> Cirkulation på brugsvand eller centralvarme ?

Begge..
Altså bruge 0 fjernvarne i sommerperioden, og i den tid kun bruge
el-vandvarmer..
Jeg tror ikke det kan svare sig, da jeg har ideen om at EL er ret så dyrt
ift fjernvarme (Bor i Struer)

Men på den anden side, så bruger fjernvarmen jo heller ikke noget, når der
ikke bruges vand, hvis cirkulation for centralvarmen er lukket..

Mit spg gik kun på om jeg skulle bevare El-vandvarmeren, eller skrotte den
helt, når systemet lægges om.

> (Eller få en lokal VVS til at regne på det for dig)

Den lokal VVS mand er så min stedfar.. Der har en firma, så det bliver nok
regnet et billigt tilbud mht installationen.. Så blot en lille besparelse
er nok til at bære den udgift

Tak for dit svar ;)
Mvh Dennis