Glasskillerum i badeværelse på 1. sal..
Fra : Dennis

Dato : 01-09-04 10:48

Hejsa..
Det er mig igen.. NEWBIE huskøber..

Jeg har hørt noget om, at det at lægge fliser på en 1. sal er noget rigtigt
lort, da gulvet skal støbes i en slags form for at have stabilt underlag,
for at undgå fliserne knækker med tiden..

Hvis man ønsker at opbygge bruseniche af glasbyggesten, skal man så lave
noget lignende der hvor disse støtter på gulvet?

Mvh Dennis

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-09-04 16:08

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse news:41359ad6$0$290$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg har hørt noget om, at det at lægge fliser på en 1. sal er noget rigtigt
> lort, da gulvet skal støbes i en slags form for at have stabilt underlag,
> for at undgå fliserne knækker med tiden..

Jeg har sammen med min far lagt klinker i mine forældres badeværelse
på 1. sal. Gulvet under klinkerne er to lag krydsfiner (22mm) - et lag
nede mellem spærene (så oversiden flugter med spæret) og andet
lag ovenpå. Det blev lavet i foråret 1997 og der er da ingen klinker
der er knækket og ingen fuger der er revnet.

> Hvis man ønsker at opbygge bruseniche af glasbyggesten, skal man så lave
> noget lignende der hvor disse støtter på gulvet?

Brusekabinen blev bygget af multiplader, der også står på pladegulvet
og den er heller ikke revnet (endnu).

/Jakob

Fra : Dennis

Dato : 02-09-04 09:12

> [...]
> lag ovenpå. Det blev lavet i foråret 1997 og der er da ingen klinker
> der er knækket og ingen fuger der er revnet.

Det lyder sku da godt... Og relativt simpelt.
Der må alt andet lige, være en del mindre arbejde med det, frem for at støbe
(og ikke mindst slæbe beton op på 1.) gulvet..

Mvh Dennis

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-09-04 18:21

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse news:4136d5be$0$231$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det lyder sku da godt... Og relativt simpelt.
> Der må alt andet lige, være en del mindre arbejde med det, frem for at støbe
> (og ikke mindst slæbe beton op på 1.) gulvet..

Ja - det kan der vist ikke være tvivl om

Man kan også få noget pulver man blander i fliseklæberen, så den bliver
lidt elastisk og dermed bliver risikoen for revner formodentlig nedsat.
Jeg kan faktisk ikke huske om vi brugte den slags "gummipulver", men
det kan i hvert fald ikke skade...

/Jakob

Fra : Dennis

Dato : 03-09-04 12:20

> [...]
> lidt elastisk og dermed bliver risikoen for revner formodentlig nedsat.
> Jeg kan faktisk ikke huske om vi brugte den slags "gummipulver", men

Hmm.. Tror du..
Umiddelbart synnes jeg da det lyder skidt, af noget under flisen kan give
sig..
En flise er jo ikke det mest elastiske i verden *GGG*

Men der er vel en logisk forklaring på hvorfor det er godt? (anyone)

Mvh Dennis

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-09-04 13:52

Dennis wrote:

> Hmm.. Tror du..
> Umiddelbart synnes jeg da det lyder skidt, af noget under flisen kan give
> sig..
> En flise er jo ikke det mest elastiske i verden *GGG*

Kommer pludselig i tvivl om ikke det i stedet er beregnet til at blande
i klinkefugen (og ikke i klæberen) - på den måde får man en elastisk
fuge der ikke slår revner .... hmm jeg har vist en pose liggende derhjemme
jeg lige må kigge nærmere på

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 03-09-04 20:17

> [...]
> i klinkefugen (og ikke i klæberen) - på den måde får man en elastisk
> fuge der ikke slår revner .... hmm jeg har vist en pose liggende

Der fåes også en elastisk klæber så klinken ikke så let slipper
underlaget. Vi har brugt det til en bordplade

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Dennis

Dato : 06-09-04 07:48

> Der fåes også en elastisk klæber så klinken ikke så let slipper
> underlaget. Vi har brugt det til en bordplade

Vil det ikke være usmart at bruge på et gulv? Vil flisen så ikke "fristes"
til at knække?

Det med fugen kan jeg klart forstå ;) Det lyder smart.

Mvh Dennis

Fra : Mirro

Dato : 02-09-04 13:28

Jeg har et par klinker hvor overfladen er knækket - er det noget der
skal laves her og nu eller kan et vente ?

Ved godt det skal laves på et tidspunkt - men bliver flisen "utæt"
fordi det øverste revner ?