Tilskud til græsplænen nu?
Fra : Steen

Dato : 31-08-04 08:59

Hey

Min græsplæne er ikke særligt pæn - for meget mos og den slags. Kan man
give den et skud vitaminer af en slags, her lige inden sæsonen er slut, så
den har bedre betingelser til næste sæson?

--
Steen
danmark = dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 17:02

Steen wrote:
> [...]
> man give den et skud vitaminer af en slags, her lige inden sæsonen er
> slut, så den har bedre betingelser til næste sæson?

Jernvitriol kan mosset ikke lide. Det sælges masser af steder netop nu til
formålet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-08-04 19:47

Erik Ginnerskov wrote:

> Jernvitriol kan mosset ikke lide. Det sælges masser af steder netop nu til
> formålet.

Jernvitirol har ikke ret meget effekt. Det er ihvertfald min erfaring.

Man kan da se at mosset bliver lidt sort, og man kan fjerne det.
F. eks. leje en trailer og køre 5 - 10 læs væk. Jeg HAR prøvet det.

Problemet er bare at næste år er det der igen...!

Gødning eller omlægning af græsplænen er vist en bedre løsning.
Det sidste er jeg ifærd med.

Jeg må indrømme at jeg ikke er en særlig ihærdig haveejer.
Men det forbandede mos har jeg dog brugt en del tid på.!

Mvh. Jørgen

Fra : MFO

Dato : 31-08-04 20:00

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Problemet er bare at næste år er det der igen...!
>
> Gødning eller omlægning af græsplænen er vist en bedre løsning.

Jeg har nu haft meget fornøjelse af jernvitriolen.
Jeg fik mosset væk med jernvitriolen, har gødet, sået nyt græs de
værste steder og beskåret mine træer.
I år er der næsten ingen mos.
Jeg tror dog heller ikke på nogen "langtidsvirkning" ved brug af
jernvitriol.

--
Michael

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-08-04 19:54

On Tue, 31 Aug 2004 18:02:10 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Jernvitriol kan mosset ikke lide. Det sælges masser af steder netop nu til
>formålet.

Det sælges ganske rigtigt mange steder - men der står ikke længere noget
på bøtterne om at det kan fjerne mos - for svjv er det ikke godkendt til
at fjerne mos.
Men det virker fortrinligt ....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 20:42

Mads Lie Jensen wrote:

> men der står ikke længere
> noget på bøtterne om at det kan fjerne mos - for svjv er det ikke
> godkendt til at fjerne mos.

Det har jeg så ikke lagt mærke til. Jeg burde bruge det, min plæne er mere
mos end græs. Men jeg har ikke tid i år. Jeg skal lige først være rærdig med
at renovere huset og omlægge resten af haven fra industrianlæg til pryd- og
køkkenhave (ingen gift i grunden - er undersøgt).

> Men det virker fortrinligt ....

Det ved jeg. Har arbejdet sammen med gartnere, der fjernede mos på store
offentlige plæner med det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-08-04 20:42

> Min græsplæne er ikke særligt pæn - for meget mos og den slags. Kan man
> give den et skud vitaminer af en slags, her lige inden sæsonen er slut, så
> den har bedre betingelser til næste sæson?

Tilskudet skal gives næste forår og hedder gødning. Vores mosplæne forsvandt
efter følgende recept: Hver anden uge 2 kg pr 100 kv, første gang omkring
15. marts - 1. april (afhængig af vejret - det skal være over 6 graders
varme om dagen). Der gødes ialt 6 gange.
Regn med at slå en del græs første sæson

Mvh Maria
- der er alt for doven til at gide at bøvle med jernvitrol

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 20:50

- klip -

> Mvh Maria
> - der er alt for doven til at gide at bøvle med jernvitrol

Samme melding herfra.
Med den tilføjelse, at det er smart at vande i tørre perioder - ellers
virker gødningen ikke.

Hilsen Inger
- der heller ikke gider bøvle med vissent mos, når man man kan sidde i
skyggen med en kold øl og se på, at naboen gør det.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-09-04 20:38

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hilsen Inger
> - der heller ikke gider bøvle med vissent mos, når man man kan sidde i
> skyggen med en kold øl og se på, at naboen gør det.

Se det er et citat der sælger ;)

Thomas

--
plz remove "FJERN-DETTE" from emailadr

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-09-04 21:20

"Thomas Jensen" <tgsj@FJERN-DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Se det er et citat der sælger ;)

Yes.
Det er bare et spørgsmål om at finde de rigtige naboer: dem, der tror, det
nytter

Hilsen Inger