Korea-Kornel (var. Chinesis)
Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 21:10

Hej,
For 10 år siden så jeg i Tivoli deres Korea-Kornel i blomst. Jeg var solgt!
Derpå gik jagten efter et eksemplar, og det eneste sted, jeg kunne hitte et
lille træ, var hos Plantekassen Den Hundedyre. Den var 50 cm og kostede mig
en plovmand.
I mine fine bøger kunne jeg se, at den formentlig først ville blomster i en
alder af 10 år.

Nu er den ca. 2 meter høj og har blomstret i to år.
Og det har været en vældig skuffelse!!

Blomsterne er temmelig små (3-4 cm) og "kronbladene" er brunrandede,
krøllede og nærmest uskønne.
HVAD GØR JEG FORKERT??

Planten stå i vores stedbed...i en blanding af god muld og grus. 1 meter
over niveau. Får godt med vand og NUL gødning. Den gor godt til nu, og skud
og blade står fint og sundt.

Was ist los mit dem ding??

Jan

Fra : kvaerulant

Dato : 28-08-04 21:49

Jan Achmann wrote:

> [...]
>Og det har været en vældig skuffelse!!
>
>Blomsterne er temmelig små (3-4 cm) og "kronbladene" er brunrandede,

Problemet er nok at den sort som du har fået ikke passe til de danske klima
da alle sorterne er lavet i udlandet.

Man kan godt få frøplanter som er avlet her i landet
da disse kan bedre tåle klimaet.

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 21:52

Og det fortæller du mig efter TI ÅR????
Jan

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 22:02

> [...]
klima
> da alle sorterne er lavet i udlandet.
>
> Man kan godt få frøplanter som er avlet her i landet

Nu er det jo sådan, at jeg ikke har frostskader på busken/træet. Desuden
ville jeg jo mene, at evt. klimatiske problemer ville give udslag i
MANGLENDE blomstring istedet for "talrige blomster i sølle forfatning".

"Kronbladene" hos Korea-Kornel er jo bare alm. blade, der er hvidgule.
Lidt som Julerose og andre Vortemælke. Når nu de øvrige blade på træet er
sunde, hvorfor er disse så ikke? Jeg fatter ikke en bønne!
Jeg kunne dog forstå det, hvis der var tale om deciderede blomsterskud,
der var kuldeskadede af foråret el. lign. Men det er jo ikke tilfældet her.

Jeg overvejer at flytte den til et mere fugtigt/surt miljø i haven, men så
må den til gengæld undvære varmen fra stenbedet.

Er det andre, der har erfaring med Korea-Kornel?

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-04 22:10

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

> Er det andre, der har erfaring med Korea-Kornel?

Jeg har overvejet en af slagsen i år pga de nydelige fotos og beskrivelser i
diverse havebøger.
Men efter at have set den live i flere planteskoler: Det var et jammerligt
syn.
Jeg konkluderede, at virkeligheden havde overhalet mine drømme, og droppede
den.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 22:17

> [...]
jammerligt
> syn.
> Jeg konkluderede, at virkeligheden havde overhalet mine drømme, og

Hm......det er jo LIDT sent, at du fortæller mig det.....
Jeg KUNNE jo flytte den i drivhuset...bare for at se, hvad der sker......
Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-04 22:35

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

> Hm......det er jo LIDT sent, at du fortæller mig det.....
> Jeg KUNNE jo flytte den i drivhuset...bare for at se, hvad der
sker......

Du ku' jo bare have spurgt

Hilsen Inger

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 29-08-04 09:26

Jan Achmann wrote:

> Er det andre, der har erfaring med Korea-Kornel?
>
> Jan

Vi har to ret unge Cornus Kousa - rød og hvid - og de har blomstret flot
og meget længe , MEN de har begge mørkrandede - ja næsten visne
bladrande - ligesom du beskriver. Jeg tror, at den lange tørkeperiode vi
havde er skyld i problemet. Vi har også enkelte andre planter, som har
det samme, men efter at have fået gang i vandingen ser de nye blade ret
fine ud.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Jan Achmann

Dato : 29-08-04 10:04

Hej Aksel,
Det eneste, jeg kan komme i tanke om er også tørken i Maj, så måske ender
det med at planten holder flyttedag.

Hvor står dine KK'er? Jordtype, lysindfald m.v.

Jan

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 29-08-04 14:41

Jan Achmann wrote:
> Hej Aksel,
> Det eneste, jeg kan komme i tanke om er også tørken i Maj, så måske ender
> det med at planten holder flyttedag.
>
> Hvor står dine KK'er? Jordtype, lysindfald m.v.

De står såmænd i en let mager sandmuld, men med fuld sol. Har fået NPK -
rundhåndet! Efter den tørre periode i maj er der vandet rigeligt -
efterfulgt at vorherres vand - i rigelige mængder.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-04 16:09

On Sat, 28 Aug 2004 22:09:48 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> [...]
>lille træ, var hos Plantekassen Den Hundedyre. Den var 50 cm og kostede mig

500 for en koreakornel? Det lyder da godt nok vanvittigt dyrt, medmindre
det er en stor plante - men det var det jo ikke.

Vi har nogle på min arbejde som er lidt over en meter høje til en
trediedel af den pris du gav....

>I mine fine bøger kunne jeg se, at den formentlig først ville blomster i en
>alder af 10 år.

Ja, de kan være længe om at komme i blomst.

> [...]
>over niveau. Får godt med vand og NUL gødning. Den gor godt til nu, og skud

Koreakornel vil gerne stå i en spagnumblandet jord.

Men hvorfor det kun er blomsterne som bliver triste og ikke de
almindelige blade, det kan jeg ikke rigtig sige noget om. Måske er det
den sort du har fået som ikke er god? En af de velegnede sorter til
danske forhold er Cornus kousa 'China Girl' som også har nogle ret store
blomster.

Jeg går selv og pønser på at købe mig en Cornus kousa 'Satomi' som har
lyserøde blomster - jeg ved bare ikke hvor i haven jeg kan finde plads
til sådan en.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 30-08-04 06:50

> Vi har nogle på min arbejde som er lidt over en meter høje til en
> trediedel af den pris du gav....
dk/

Hej Mads,
For ti år siden kunne du ikke have sagt det samme. KK var dengang en
sjældenhed på danske planteskoler og den kostede kassen.
Et træ på 1.75 meter kostede f.x.2000,-

Heldigvis er der sket meget siden!

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-08-04 20:12

On Mon, 30 Aug 2004 07:50:07 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> For ti år siden kunne du ikke have sagt det samme. KK var dengang en
>sjældenhed på danske planteskoler og den kostede kassen.
> Et træ på 1.75 meter kostede f.x.2000,-
>
> Heldigvis er der sket meget siden!

Tja.. du vil stadig skulle betale på den store side af 2000,- kr for en
Cornus kousa på 1,75 .....

Men de er nemme at få i mere normale størrelser som 60-80 f.eks.

http://www.gartneriet.dk