Behandling af træ
Fra : MGA

Dato : 28-08-04 14:05

Hej gruppe!

Jeg nåede mit mål for i år og fik malet hele muren - se her:
http://www.metteogthomas.dk/images/havenaugust04/malet.jpg

Det gjorde en kæmpe forskel:
http://www.metteogthomas.dk/images/havenaugust04/forskel.jpg

Næste år vil jeg nok gøre noget ved enten det lille hus nede i baghaven
eller plankeværket ind til naboen.

Jeg mangler lidt viden om træ i den forbindelse:
På det første billede kan i se at vi har fået et "trægulv" af nogle venner.
De har haft det liggende som gulv i forteltet til deres camper.
Jeg tror ikke det er trykimprægneret - hvordan kan jeg se det?
Skal jeg give det noget nu inden vinteren, så det ikke rådner væk? Og hvad?
Hvordan behandler jeg det hvis det er trykimprægneret? Og hvis det ikke er?
Hvilke muligheder har jeg - maling er nok ikke en god ide, men bejsning
eller noget i den stil?

Ligeledes plankeværket ind til den anden nabo.
http://www.metteogthomas.dk/images/havenaugust04/plankevaerk.jpg
Der er sprækker i og det irriterer mig, det er lige nok til at man kan se
hinanden. Kan jeg gøre noget ved det?
Det er trykimprægneret, kan det males?
Kan jeg male, bejse eller andet uden at det "siver" gennem sprækkerne ind på
naboens side?

Så kan jeg gå i vinter og tænke over de gode råd og idéer i kommer med

Tak for hjælpen!

Mette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-04 16:30

MGA wrote:

> [...]
> Der er sprækker i og det irriterer mig, det er lige nok til at man
> kan se hinanden. Kan jeg gøre noget ved det?

Ja, men det bør du lade være med. Hvis hegnet bliver for tæt, vil der komme
turbulens omkring hegnet, når det blæser. Hegnet giver mao. mindre læ end
nu.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Marco

Dato : 28-08-04 19:45

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev:

> Jeg nåede mit mål for i år og fik malet hele muren - se her:
> http://www.metteogthomas.dk/images/havenaugust04/malet.jpg

SNIP

> [...]
> De har haft det liggende som gulv i forteltet til deres camper.
> Jeg tror ikke det er trykimprægneret - hvordan kan jeg se det?
Hmm, det ser lidt forvitret ud - trykimprægneret eller ej.

> Skal jeg give det noget nu inden vinteren, så det ikke rådner væk? Og
hvad?
Ja. Hvis træet skal stå udendørs, skal du give det træolie.

> Hvordan behandler jeg det hvis det er trykimprægneret? Og hvis det ikke
er?
Træolie uanset hvad. Det ser ud til, du med fordel først kan rense træet af
i en udvendig trærens, hvis du vil gøre lidt ekstra ud af det.

> [...]

> http://www.metteogthomas.dk/images/havenaugust04/plankevaerk.jpg
> Der er sprækker i og det irriterer mig, det er lige nok til at man kan se
Det har Erik svaret på :)

> Det er trykimprægneret, kan det males?
Ja.

> Kan jeg male, bejse eller andet uden at det "siver" gennem sprækkerne ind

> naboens side?
Det kan nok ikke helt undgåes. Ellers må du igang med det store
beskæringsarbejde.
Well, hvorfor ikke få en aftale med naboen om et fælles projekt af
vedligeholdelse af plankeværket ?

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk