Skammel
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 28-08-04 09:47

Jeg vil snedkerere en skammel til min datter på 2 år, så hun kan
hjælpe lidt til ved køkkenbordet og sårn...
1) Er der en, der har en tegning til sådan en børneskammel?
2) Er der en, der kender en metode til at gøre en overflade
skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

MVH Peter Jacobsen

Fra : Nana Sørensen

Dato : 28-08-04 14:25

"Peter Jacobsen" <uwouldlike2know@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
> strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

Jeg ved ikke noget om snedkerarbejde. Men jeg ved til gengæld at man kan
købe skridsikkert, selvklæbende bånd i Ikea. Det fungerer SUPER godt. også
når det er vådt. Og koster ikke ret meget.

Mvh. Nana

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 28-08-04 15:39

On Sat, 28 Aug 2004 10:47:21 +0200, Peter Jacobsen
<uwouldlike2know@spam.com> wrote:

>2) Er der en, der kender en metode til at gøre en overflade
>skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
>strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

Bland sandet i lakken inden sidste lakering i stedet. Hvis det er
trappetrin eller lignende, kan du købe skridsikre klæbebånd.

KS

Fra : //zlgge

Dato : 28-08-04 16:15

> [...]
> hjælpe lidt til ved køkkenbordet og sårn...
> 1) Er der en, der har en tegning til sådan en børneskammel?

Jeg er også rimeligt meget for nærrig til at give 5 - 900 Kr for en
børneskammel, så jeg har gjort det at jeg har besøgt et par forretninger der
handler med den slags og luret lidt på modellerne der.
Der er flere gode butikker (der også har kataloger man kan tage med hjem
f.eks. Ønskebørn og BabySam.

> 2) Er der en, der kender en metode til at gøre en overflade
> skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
> strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

Man kan købe en pose glaskugler beregnet til at bruge på skibsdæk i lakken.
Det er ikke ret dyrt og selvfølgeligt helt gennemsigtigt. Virker ovenud godt
og falder ikke af med tiden.

Mvh
//zigge

Fra : Nette

Dato : 28-08-04 16:21

"//zlgge" skrev

> [...]
> handler med den slags og luret lidt på modellerne der.
> Der er flere gode butikker (der også har kataloger man kan tage med hjem

Hmm, en taburet koster fra 119,- i Trævarenes.... Hvad forskel er der på en
taburet og en "børneskammel"?

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-04 16:29

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm, en taburet koster fra 119,- i Trævarenes.... Hvad forskel er der på
en
> taburet og en "børneskammel"?

DU spurgte
Jeg har osse undret mig over, hvad der er i vejen med en ganske almindelig
køkkenstol?

Hilsen Inger

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 28-08-04 18:09

En køkkenstol er svær for et barn at bestige...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-08-04 19:03

"Peter Jacobsen" <uwouldlike2know@spam.com> skrev i en meddelelse

> En køkkenstol er svær for et barn at bestige...

Ja - men FOR svær?
Jeg lægger nok op til øretæver nu, men hvis ikke guldklumperne får lov til
at give sig i kast med udfordringer, hvordan skal de så få erfaringer med at
klare dem?
Og de børn, jeg har set (og det er altså mange) har i løbet af nul-komma-fem
lært at bruge stole, borde, reoler og sågar klaverer for at komme op til
noget, de gerne ville ha fat i.
Eller bare for at komme derop

Citat: "Hvis man gør noget for et barn, som det EGENTLIG godt kunne gøre
selv, forhindrer man det i at lære noget".
Og er det ønskværdigt?
Naturligvis skal man være der og være klar til at gribe ind, så ungen ikke
falder ned of får kraniebrud - men det skal man jo osse med skamlen.

Hilsen Inger

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 28-08-04 19:54

Argh... Hvis jeg ville have en diskussion om børneopdragelse, havde
jeg altså fundet et andet forum. Det er vist ret ret OT!

Fra : Nette

Dato : 28-08-04 22:52

"Peter Jacobsen" skrev

> En køkkenstol er svær for et barn at bestige...

Vel er den da ej. Selv i børnehaven samt til store vuggestuebørn, bruges der
stole/taburetter i almindelig højde.

Her i huset har vi nu aldrig haft det problem. Vi bruger mormors gamle
køkkentaburet.

Nette

Fra : //zlgge

Dato : 28-08-04 22:23

> "//zlgge" skrev

> Hmm, en taburet koster fra 119,- i Trævarenes.... Hvad forskel er der på
en
> taburet og en "børneskammel"?
>
> Nette

Der er jo ingen forskel på funktionen - køre du i Lada Classic?
Jeg er snedker af fag og kan godt vurdere at der materialemæssigt måske er
5Kr i forskel på materialeprisen på en taburet/skammel fra hhv. Ønskebørn og
Trævarenes... Men der er dæleme forskel på udseendet.
Jeg foretrækker at holde mit hjem på et vist stilmæssigt niveau, men
samtidigt er jeg ret nærig - derfor laver jeg selv en del møbler. Og så er
det jo også rart at kunne lave noget man er glad for til sig selv og sine
nærmeste.

Hvis du vil se mit sidste møbel, har jeg lagt et billede i dk.binær under
overskriften "børneseng" - Sengen har taget mig ca 5 timer og for et par
hundrede kroner materialer at mokke sammen. Designet er inspireret af en
seng til ca 4000+ Kr.

Mvh
//zigge

Fra : Nette

Dato : 28-08-04 23:11

"//zlgge" skrev

> Der er jo ingen forskel på funktionen - køre du i Lada Classic?

Ok, kunne godt være du mente en skammel, der kunne vendes om og bruges til
noget andet. Ligesom de der tre-i-en-stole.
Nej, jeg kører ikke Lada Classic. Jeg aner slet ikke, hvordan sådan en ser
ud. Fortæl mig lidt om farven i stedet, og jeg skal sige dig, om jeg kan
lide den.

> [...]
og
> Trævarenes... Men der er dæleme forskel på udseendet.

Right.
Jeg synes nu den klassiske er den fra Trævarenes. Jeg havde engang en, som
jeg malede hvid. Jeg brugte ikke noget skridsikkert, blot træmaling, og der
var aldrig nogen, der skred ned fra den. Men af ren og skær nysgerrighed,-
har du et billede af den, du har set ved Ønskebørn? For den jeg engang har
set der, den kostede under 150 kr. og havde to trin.
..
> [...]
> det jo også rart at kunne lave noget man er glad for til sig selv og sine

Selvfølgelig er det da det, og du er snedker. Det sætter jo også dit
spørgsmål i et andet perspektiv. Jeg troede at snedkere, lå inde med
grundopskrifter på den slags, og det lød som om du ville i gang med et for
dig større projekt.
Jeg synes nu det er tilfredsstillende, hvis JEG maler en stol til mine
unger. Jeg tør slet ikke begynde at tømre noget sammen, sæt det ikke holder.

> [...]
> overskriften "børneseng" - Sengen har taget mig ca 5 timer og for et par
> hundrede kroner materialer at mokke sammen. Designet er inspireret af en

Det ville jeg meget gerne, men jeg kan desværre ikke via min newsreader (
sunsite) gå ind i dk.binær.
( Og hvis nogen har en løsning på det, så er det kærkomment!!)....

Nette

Fra : //zigge

Dato : 29-08-04 00:19

> Jeg troede at snedkere, lå inde med
> grundopskrifter på den slags, og det lød som om du ville i gang med et for
> dig større projekt.

Næ, det gør jeg ikke lige. Jeg plejer at Google lidt rundt efter noget
inspiration og tegne et par skitser. Så er det jo bare at save og hamre lidt
indtil man har noget der er pænt.

> Jeg synes nu det er tilfredsstillende, hvis JEG maler en stol til mine
> unger. Jeg tør slet ikke begynde at tømre noget sammen, sæt det ikke
holder.

Øvelse gør mester, og hvis det kan holde til dig, kan det vel også holde til
dine unger.

Mvh
//zigge

Fra : Nette

Dato : 29-08-04 00:52

"//zigge" skrev

> Øvelse gør mester, og hvis det kan holde til dig, kan det vel også holde
til
> dine unger.

He he, jeps, men så er spørgsmålet op det er det værd, når jeg sidder med en
brækket fod, fordi en hjemmelavet køkkentaburet braste sammen under mig.*G*

Nette

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-08-04 18:08

"Peter" == Peter Jacobsen <uwouldlike2know@spam.com> writes:

> 2) Er der en, der kender en metode til at gøre en overflade
> skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
> strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

Det jeg var værnepligtig skete det indimellem at vi skulle male vores
køretøjer. Nogle af de steder vi malede var trædeflader, og de skulle
derfor have "skridsikker maling". Skridsikker maling var indenfor
forsvaret defineret som "Fint sand, uddrysset i våd maling." Så vi
havde faktisk en malerbøtte med fint sand. Og det virkede også efter
hensigten, så jeg tror ikke du skal være bange for at sandet drysser
af.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Kaj

Dato : 30-08-04 14:51

Peter Jacobsen <uwouldlike2know@spam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fch0j0dc1mmbt94ek9mj1eem0t5j7q5fnq@4ax.com...
> [...]
> skridsikker. Jeg har spekuleret lidt over effekten af at drysse fint
> strandsand ud over våd trælak, men sandet drysser jo nok af med tiden?

Stol/skammel
Jeg har forsøgt at lægge et billede ud på dk.binaer. Det er første gang jeg
forsøger, så jeg håber da, at det er lykkedes.
Måske kan stolen med få ændringer bruges. Måske kunne den laves, så den var
skammel, når den blev vendt om.
Mvh

Kaj

---