Hvad gør I med aske fra havegrillen?
Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-08-04 09:45

Jeg hælder det ikke ud i haven da man aldrig kan vide hvad de er lavet
af. På den anden side synes jeg det er lidt tosset at smide det i
skraldespanden som jeg hidtil har gjort.

Mvh
Roberto

Fra : Søren

Dato : 28-08-04 09:58

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af. På den anden side synes jeg det er lidt tosset at smide det i
> skraldespanden som jeg hidtil har gjort.

Hej

Hvis du tør spise det du har grillet, så kan du vel osse smide det i haven.

Jeg smidder det på kompostbunken, i krattet, i køkkenhaven eller i et hul.

Jeg bortskaffer også asken fra to brændeovne på denne måde.

Søren

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-08-04 09:26

Søren wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Hvis du tør spise det du har grillet, så kan du vel osse smide det i haven.

Aah er det nu osse det samme!
Du spiser jo ikke asken vel :)

> Jeg smidder det på kompostbunken, i krattet, i køkkenhaven eller i et hul.
>
> Jeg bortskaffer også asken fra to brændeovne på denne måde.

Ja okay.

> Søren

Mvh
Roberto

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-08-04 10:26

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg hælder det ikke ud i haven da man aldrig kan vide hvad de er lavet af.
> På den anden side synes jeg det er lidt tosset at smide det i
> skraldespanden som jeg hidtil har gjort.

SMider det ud i haven? så for de også lidt kalk så gødningen virker.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-08-04 09:27

Bjarke Hansen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> SMider det ud i haven? så for de også lidt kalk så gødningen virker.

Hmm også ukendte briketter?

Jeg fandt engang et helt beslag (hængsel) fra et vindue i en pakke
trækul fra brugsen. Så helt rent er det ikke.

Mvh
Roberto

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-08-04 10:29

> [...]
> af. På den anden side synes jeg det er lidt tosset at smide det i
> skraldespanden som jeg hidtil har gjort.

I asken er der en del metalilter, der med vand danner baser.
F.eks. ender calcium som kalciumhydroxid (læsket kalk) o.s.v.
En del af mineralstofferne i asken er næringsstoffer, men der kan være
tungmetaller som f.eks. Cadmium, der ikke bruges af planterne..
Tungmetaller optages kun i ringe grad af planter.
Konklusionen er, at køkkenhave og kompostbunken har ofte gavn
af aske, da bakterier trives bedst, hvor pH er høj. Basiske stoffer
hæver pH!
Asken fra imprægneret træ må ikke anvendes, men det bruges
ikke i grillen.

Per A. Hansen

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 21:23

Hej Per,
Jeg mener nu ikke, at det er helt korrekt, når du skriver, at planter
optager tungmetaller dårligt.
Planter med stort vandoptag, f.x. jordbær og salat (og f.x. pil), optager
tungmetaller, herunder bly og cadmium, i fin stil. Netop derfor er det nok
ikke vildt smart at drysse ukendt aske udover sin køkkenhave.

Det er så bare min mening.

Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-08-04 11:44

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tungmetaller, herunder bly og cadmium, i fin stil. Netop derfor er det nok
> ikke vildt smart at drysse ukendt aske udover sin køkkenhave.

Mine oplysninger beror på målinger af næringsoptagelsen.
Pr. 1 mio. atomer optager planten 5-50 atomer, afhængig at, hvilket der er
tale om.
Grunden hertil er hovedsgeligt, at tungmetallerne dannet meget
tungtopløselige
metal-ilter - planter kan nemlig kun optage opløste stoffer i elektrisk
ladet form.
Der sker en nedkoncentrering af tungmetaller gennem diverse led i jorden -
planter -> dyr.

At Miljøstyrelsen advarer mod anvendelse af aske kan skyldes enten uvidenhed
om
ovennævnte - eller at vedkommende medarbejder vil gardere sig mod kritik!

Man kan roligt bruges aske i køkkenhaven - tungmetaller er næsten
uopløselige -
medens kalcium og kaliumilterne er let derimod let opløselige og virker
neutraliserende
på jordens syreindhold.

Per A. Hansen

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-09-04 16:27

Hej Per,

Når du skriver at udaf 1 mio. atomer optager planter 5-50 atomer, så ville
jeg meget gerne vide, hvorledes man måler dette!!
Det svarer til en koncentrationsændring på 5x10E6-5x10E5. Jeg gad nok se
en metode, der kan måle det!

Jeg er enig m.h.t. metalsalte. De skal være i en form, planterne kan
optage.
De 5-50 atomer bygger derfor nok snarere på en teoretisk beregning af
ligevægten for Me-oxider ved den pågældende surhedsgrad i jorden.

Jeg kan ikke umiddelbart vurdere, om det er rimeligt, men kan se, at du
taler med en hvis kompetance.

Der er givet flere faktorer, der spilder ind. Men ligevægten af
metallernes form spiller næppe den store rolle, efter min mening. En lille
del vil være opløst...dem snupper planten....hvorefter en tilsvarende del
opløses...og så fremdeles...indtil mængeden af syre i jorden er væk.
Derfor er planter med stort vandoptag gode til at rense tungmetalholdig
jord.

Det er jo også givet at koncentrationen af metaloxider i jorden spiller
ind !

Når du skriver, at der sker en nedkoncentering af tungmetaller fra planter
til dyr, er det ukorrekt. Tungmetaller er fedtopløselige, hvorfor de
opkoncentreres i fødekæden.

Jeg er meget enig i den holdning du har til miljøstyrelsen iøvrigt.

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 21:19

Rent træaske fra grill og brændeovn ryger i haven hos mig. Især i græsset.
Fyrer jeg en sjælden gang med briketter, ryger asken i skralderen. Jeg har
hørt at nogle briketter er fremstillet af presset affald af diverse
art....så det er vel nærmest for at undgå evt. tungmetaller, at jeg ikke
hælder asken udover jordbærrene.
Jan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-08-04 09:28

Jan Achmann wrote:
> [...]
> hørt at nogle briketter er fremstillet af presset affald af diverse
> art....så det er vel nærmest for at undgå evt. tungmetaller, at jeg ikke

Det er jo netop briketterne jeg er skeptisk over for.

Mvh
Roberto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-08-04 16:26

Roberto Saldo skrev:

> Jeg hælder det ikke ud i haven da man aldrig kan vide hvad de er lavet
> af. På den anden side synes jeg det er lidt tosset at smide det i
> skraldespanden som jeg hidtil har gjort.

Hvorfor er det tosset? Det er jo affald..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-09-04 15:22

On Sat, 28 Aug 2004 10:44:44 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

Vi afleverer det på genbrugsstationen - har en 10 l. spand, det passer
som regel med at den er fyldt når vi alligevel skal afsted med et læs
aviser, papkasser og hvad der ellers samler sig i carporten.

Vi kommer det i den container med "Porcelæn, klinker ... osv." efter
anvisning fra pladsens folk.

Men vi har også engang imellem en betragtelig mængde aske - efter at
have haft gang i vores store kassegrill til en fest for 25-30
mennesker.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com