Bambus
Fra : Bente

Dato : 24-08-04 11:53

Hej

Nu har vi med møje og besvær gravet vores store bambusplante op
- og vi er ikke interesseret i få bambus igen - i hvert fald ikke på
det sted i haven. Men der, hvor vi har gravet planten op, ligger der i
jorden en masse rodrester og så vil jeg gerne høre, om jeg om kort tid
har en mængde små bambusplanter, hvis jeg ikke sortere jorden
omhyggeligt ?

Bente

Fra : Johnt

Dato : 24-08-04 13:06

"Bente" <fru_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jorden en masse rodrester og så vil jeg gerne høre, om jeg om kort tid
> har en mængde små bambusplanter, hvis jeg ikke sortere jorden

Det har du.

Jeg har lagt sort plastikposer udover jorden i et dobbeltlag, der hvor jeg
havde bambus. Det har forhindret nye skud i at komme.

Hilsen

Johnt

Fra : Calle.

Dato : 25-08-04 23:47

Johnt wrote:
> "Bente" <fru_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har du.

Vrøvl, jeg har fjernet al bambus (10-15M2) her i min have for nogle år
siden, og ikke et sted er de små rødder spiret igen.

--
Calle.

Fra : Bente

Dato : 27-08-04 13:58

.....så vil jeg gerne høre, om jeg om kort

> Vrøvl, jeg har fjernet al bambus (10-15M2) her i min have for nogle år
> siden, og ikke et sted er de små rødder spiret igen.

Tak for svarene. Jeg håber, du har ret, Calle. Men under alle
omstændigheder overvejer jeg at vente til foråret med at plante jorden
til.

Mvh Bente

Fra : Armand

Dato : 17-09-04 16:13

Jeg søgte på emnet på Googles gruppe-søgning for ikke at dumme mig med at
fremsætte et regulært FAQ, og selvom der er flere tråde med det enkle subj.
så fremstår det på Google som én lang bambus-tråd med udspring d.15/3 '98

Til sagen, som jeg ikke fandt svar på i den lange tråd:
Når nu man kender til besværet med fjernelsen af bambus, samt deres iver med
at brede sig. kunne man ved ny-plantning så ikke begrænse deres råderum ved
f.eks at plante dem i en nedgravet brøndring?
Der hvor jeg vil hen, er om der er nogen der kender til hvor dybt at
rodnettet går og om fra hvilken max-dybde at sideskud går!?

Jeg har adgang til kasserede convoyer-bånd (=gummi transportbånd), og de
ville være enkle at grave ned som "blomsterkasse", hvis blot at den halve
meter som bredden er, er tilstrækkelig til at bambus'en ikke skyder under!

--
Kim.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-04 17:55

On Fri, 17 Sep 2004 17:13:03 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>at brede sig. kunne man ved ny-plantning så ikke begrænse deres råderum ved
>f.eks at plante dem i en nedgravet brøndring?

Det vil kun give endnu flere problemer når/hvis bambussen engang skal
fjernes ....

>Der hvor jeg vil hen, er om der er nogen der kender til hvor dybt at
>rodnettet går og om fra hvilken max-dybde at sideskud går!?

En bambus har rødder ca. 30 cm i jorden, måske lidt mere. Men ikke ret
meget. Nye skud kommer næsten øverst i jorden, ikke mere end højst 20 cm
nede.

> [...]
>meter som bredden er, er tilstrækkelig til at bambus'en ikke skyder under!

Bambus vil ikke skyde under den halve meter.

Jeg tror dog ikke du vil få noget ud af at grave sådan en kant ned. Hvis
bambussen vil forbi, så kommer den forbi. Og det er sådan set ikke fordi
en bambus breder sig vildt, voldsomt og hurtigt til siderne. Dem jeg har
i haven gror ca. 10 - 15 cm længere ud hvert år, ikke mere.

Men selv 10 cm om året bliver jo til en del på 10-20 år, og jeg har da
fornemmelsen af at dem som kæmper med at fjerne bambus har haft dem
stående i længere tid end det.

Det er faktisk heller ikke specielt svært at hakke de yderste 10-20 cm
væk fra en eksisterende bambus - og jeg vil personligt mene at det må
være bedre at begrænse den lidt på denne måde end at grave ting og sager
ned. (Især fordi jeg gennem tiderne er stødt på en del nedgravede "ting
og sager" når man igen skal have sådan noget væk - og det er endnu mere
træls end selve planten.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Armand

Dato : 18-09-04 11:45

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> ned. (Især fordi jeg gennem tiderne er stødt på en del nedgravede "ting
> og sager" når man igen skal have sådan noget væk - og det er endnu mere

Tak for såvel fakta, som overvejelser!

Og tak til den lange tråd (på Google) for tippet med blot at klippe og
fortsat holde en uønsket bambus nede - Dét bliver min svigermor glad ved.

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-09-04 19:36

Fortsættelse lidt ud i luften:

Bambus-stokke er meget vejrbestandige som "tømmer". Hvor længe kan det
tænkes at en vissen bambus vil kunne holde sig oprejst? År??
Kunne man ikke udnytte denne tid til at plante f.eks en klematis i den døde
bambus og derved give den liv og til overflod flor :-/

--
Armand.