Hvad ligner ahorn mest?
Fra : Mark Schiller

Dato : 24-08-04 10:27

Hej alle,

beklager den lidt underlige overskrift, men sagen er den, at vi har
købt nogle skabe til vores soveværelse i ahorn og nu har vi fundet
_sengebordet_, som vi vildt godt kunne tænke os - men det findes ikke
i ahorn

Mulighederne er:

   Birketræsfiner
   Bøgetræsfiner
   Egetræsfiner

Spørgmålet er:

   Er der nogen af ovenstående finertyper, der kan "gå for" at
   være ahorn?

/Mark

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-08-04 10:29

"Mark Schiller" <ms@definitivt.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Egetræsfiner
>
> Spørgmålet er:
>
> Er der nogen af ovenstående finertyper, der kan "gå for" at

Meget forskelligt - men Birk og til nøds Bøg hvis du er
meget heldig - men det skal ses

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Helle Krog

Dato : 24-08-04 12:26

Helle Krog 24/08/04 11:26

Svært at sige - birkefiner er meget lys, bøgefiner lidt mere gullig, mens
egefiner er mere brunlig. Jeg ville sige hårdt presset, at birkefiner kommer
ahornfiner nærmest...

Søg evt. billeder på google - måske også under svenske termer "björk", "bok"
og "ek"? (Finer hedder faner).

HIlsner Helle

Fra : kvaerulant

Dato : 24-08-04 17:32

Helle Krog wrote:

> [...]
>egefiner er mere brunlig. Jeg ville sige hårdt presset, at birkefiner kommer

Enig,
men egefiner har store lyse spejl og bøg små mørke spejl.
så kan der kun være birkefiner tilbage.
Men du må kunne købe Ær i Tyskland, hvor de har tratition for det.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-08-04 19:11

Hej

Mark Schiller wrote:
>    Er der nogen af ovenstående finertyper, der kan "gå for" at
>    være ahorn?

Ja, birken. Begge typer bliver gullige med tiden. Vi har fx et sofabord
i ahorn og en reol i birk. De står med ca 1m afstand til hinanden og vi
er nødt til at gøre folk opmærksomme på, at det er to forskellige
træsorter for at de kan se det.

Normalt er ahorn meget dødt, mens birk er meget levende i sin struktur.
Hvis du er heldig, så finder du noget levende ahorn og dødt birk. Så kan
du næsten ikke se forskel.

Det eneste der kan driller er en eventuel lak som får træet til at falme
på en bestemt måde.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Jan Achmann

Dato : 25-08-04 06:43

Hej har nogle højtalere i en lys kirsebær. Det var måske også en mulighed.
Hvad med ask?

Jan