Pile Træ ?
Fra : Morten Larsen

Dato : 20-08-04 19:08

Hej Gruppe
Jeg har plantet 3 piletræer i min have. Jeg ved ikke om roden får fat men
jeg fik hevet ½m rod af til hver side så jeg håber de får fat/overlever.
Jeg vil så høre om de breder sig helt vildt som jeg synes at have hørt eller
om man kan sætte noget rundt om dets rødder da jeg kan se på rødderne de går
mere vandret end lodret. Ihvertfald på de små skud jeg har. Men er det ikke
bare at klippe nye træer i dets radius væk så jeg undgår en hel skov?
Der jeg fik dem var træet stort og flot og ikke mangestammet men en stamme
som på alm. træ. Skal jeg klippe de små sidegrene af eller blever de
automatisk med én stamme.? De skal helst blive lidt store som alm. træer og
danne et vinddække forand huset.
Håbar nogle har nogle gode råd. På forhånd tak.

Mvh Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-08-04 19:24

"Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
> Jeg har plantet 3 piletræer i min have. Jeg ved ikke om roden får fat

Det er tilstrækkeligt at sætte en pind i jorden, så det gør den. Kender ikke
lige hvilke der laver udløbere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-08-04 23:43

Morten Larsen <mortenll55_fjern_@primail.dk> skrev:

> Jeg har plantet 3 piletræer i min have.

Godt, pil er et dejligt træ.

> Jeg ved ikke om roden får fat men jeg fik hevet ½m rod af
> til hver side så jeg håber de får fat/overlever.

Pil overlever næsten hvad som helst - den skyder bare med en
pilekvist i jorden.

En gammel skrøne er jo den hvor bonden fælder sit pilekrat for
at lave hegnsstolper af stammerne. Her skal han huske at vende
stammerne på hovedet - ellers vil de skyde med nye piletræer
til følge.

> Jeg vil så høre om de breder sig helt vildt som jeg synes at have
> hørt eller om man kan sætte noget rundt om dets rødder

Du skal bare undlade at plante pil i indkørslen, hvor der normalt
ligger kloak - det kan pilerødder gode lide at boltre sig i.

> Men er det ikke bare at klippe nye træer i dets radius væk så
> jeg undgår en hel skov?

Jeg har 2 store piletræer i et buskads med masser af buske, andre
småtræer og store stauder - her breder de sig ikke - kun i toppen, hvor
de får lov at gro vildt - det er et pragtfuldt syn.

> Der jeg fik dem var træet stort og flot og ikke mangestammet men
> en stamme som på alm. træ. Skal jeg klippe de små sidegrene af
> eller blever de automatisk med én stamme?

Du kan styre træet som du vil. Vil du have et mangestammet træ, lader
du det være som det er. Vil du have et højstammet træ. skærer eller
klipper du sidegrenene af helt ind til stammen, så såret kan lukke sig.

> De skal helst blive lidt store som alm. træer og danne et vinddække
> foran huset.

Pil er noget at det bedst anvendelige hvad angår klipning og styring -
det er derfor det anvendes til hæk og pilehytter - og mange andre ting.

Jeg har også set pil anvendt til indgangsparti til en have. Her stod 2
meget gamle træer som havelågestolper - og i toppen var de
sammengroet til en fælles krone - det var meget dekorativt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-08-04 11:08

Jeg går ud fra det er pil, det fik jeg af vide men jeg kan sige bladene er
hjerteformede uden hjerteindhakket for oven ved stilken men forholdsbis
store og lidt hen af en rund trekant der er spids for neden. Men de ser ud
til at hænge lidt med hovedet derude nu så jeg håber de kommer sig og at det
er pil. De er ca. 10cm høje og har 40-50cm rod vandret til hver side, men
jeg ved som sagt ikke så meget om træer. Tak for svarene

Mvh Morten

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-08-04 14:46

"Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> wrote in message
> Jeg går ud fra det er pil,

Lyder mere som bævreasp - hvad siger gruppen?

Margrete

Fra : Hans B.

Dato : 21-08-04 15:30

> Jeg går ud fra det er pil,
>
> Lyder mere som bævreasp - hvad siger gruppen?
>
> Margrete

Det tror jeg også. Jeg har aldrig set andet pil end dem med lange slanke
blade, med en sølvfarvet bagside.

Hans

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-08-04 16:10

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg også. Jeg har aldrig set andet pil end dem med lange slanke
> blade, med en sølvfarvet bagside.
>
> Hans

De sølvfarvede blade/træer Hans taler om, har de også hvor jeg fik mine
træer, og jeg kan nu huske de også engang blev omtalt som pil; som var det
træ jeg først så uden at kende det og ville have ud i haven. Jeg blev bare
lidt forvirret da det jo er svært at forklare hvordan et blad ser ud og en
havearbejder pegede på træet med de 3kanter og ikke dem jeg beskrev og sagde
det var pil?
De træer jeg fik med hjem med de 3 kantede blade havde en noget ru stamme og
lidt stribet i det, hvorimod de træer med det Hans kalder sølvfarvet bagside
vistnok havde glat bark. De snor sig også lidt og hænger ned, et flot træ
faktisk. Men så er mine nok ikke pil. Jeg så på træer af den art jeg har at
de 3 kantede blade faktisk var større end en håndflade så det kan man jo
ikke ligefrem kalde slanke. Men så må jeg have mig en pil også, men jeg
håber nu disse træer overlever også. Jeg ville gerne scanne et blad ind og
lægge det i binaer men jeg kan først scanne næste week-end. Jeg prøver dog
at finde et link jeg ligger herind hvis jeg finder træet på nettet.

Mvh Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-04 21:08

Morten Larsen wrote:

> [...]
> på træer af den art jeg har at de 3 kantede blade faktisk var større
> end en håndflade så det kan man jo ikke ligefrem kalde slanke.

De store blade og de vandrette rødder får mig til at tænke på poppel.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-08-04 16:25

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Larsen" <mortenll55_fjern_@primail.dk> wrote in message
>
> Lyder mere som bævreasp - hvad siger gruppen?
>
> Margrete

Jeg tror du har ret. Jeg fandt det latinske navn her
http://www.lr.dk/planteavl/diverse/Traer_buske.htm (populus tremula) så jeg
kunne finde et billede af det via google. Sådan ser de ud store
http://www.hanses-koering.de/images/Populus-tremula2.jpg og dette er bladene
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/plants/magnoliophyta/magnoliophytina/magnoliopsida/salicaceae/populus/tremula-1.jpg .
Bladene på mine som nærmest er visnet nu er dog lidt mere lysegrønne og
knapt så runde, men det kan kun være dette træ. Tak for hjælpen Gad
hvide om de overlever eller skal have noget rodhormon, de er næsten tørret
helt ind.

Mvh Morten

Fra : Morten Larsen

Dato : 21-08-04 16:59

Piletræet jeg havde set og som jeg også vil sætte i haven nu hvor jeg er
blevet lidt klogere var dette:
http://www.businesscentre.net/images/Willow.jpg Men knapt så stort. Og havde
disse blade
http://oncampus.richmond.edu/academics/biology/trees/htmls/salix_babylonica.htm -
http://www.laspilitas.com/plants/600.htm . Så det må være en salix
babylonica tror jeg. Det danske navn må være hængepil på dansk men jeg er
ikke sikker om det er den. Der findes jo også troldepil men disse grene var
mere lige og hang ned så jeg tror ikke det er troldepil.

Mvh Morten

Fra : Margrete Johansen

Dato : 21-08-04 17:23

> [...]
> knapt så runde, men det kan kun være dette træ. Tak for hjælpen Gad
> hvide om de overlever eller skal have noget rodhormon, de er næsten tørret

Hvis de er tørret ind, skal du nok bare vande dem, ikke noget med rodhormon
her - bævreasp er let at formere, så fortvivl ikke. Det samme gælder for
pilene, begge er vældig vandkrævende, når man har plantet dem og selvom det
har regnet en del, har der jo også været tørre perioder, så bedre held næste
gang.

Margrete

Fra : Jan Achmann

Dato : 22-08-04 08:07

> Lyder mere som bævreasp - hvad siger gruppen?

Det lyder ihvertflad mere som en fra poppel-familien end en pil.
Mig bekendt findes der ikke pil, der sætter rodskud. Men jeg har selv 2
velvoksne bævreaspe, og de sætter myriader af rodskud hvert år.
Det er så absolut ikke et træ, det kan anbefales at plante.
Jan