pæretræer med røde og sort pletter på blad~
Fra : Søren

Dato : 19-08-04 08:21

Nu er det 4 år i træk at jeg ikke får nogle pærer. De falder af inden de når
at modne. Bladene på træerne får pletter med røde og sorte ringe.
Er der en der kan regne ud hvad der er galt, og helst også hvad jeg kan gøre
ved det !

På forhånd tak

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 08:25

On Thu, 19 Aug 2004 09:21:03 +0200, "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com>
wrote:

> [...]
>at modne. Bladene på træerne får pletter med røde og sorte ringe.
>Er der en der kan regne ud hvad der er galt, og helst også hvad jeg kan gøre

Det er en svampesygdom og du kan læse mere her:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/703.html

Vi døjer også med det og har bestemt os for at kappe træet ved roden
her til efteråret.

Mvh. Brian

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 19-08-04 09:22

"Brian B. Christensen <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i
t>" <Brian> wrote in message

> Vi døjer også med det og har bestemt os for at kappe træet ved roden
> her til efteråret.

Hov stop - man kan også bare leve med det. Vores træ har samme sygdom,
men bærer frugt næsten hvert år. For ca. 3 år siden endda til overflod.

MV. JIB

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 09:29

On Thu, 19 Aug 2004 08:21:38 +0000 (UTC), "Jørn Ibsen"
<ji@iteration.dk> wrote:

>Hov stop - man kan også bare leve med det. Vores træ har samme sygdom,
>men bærer frugt næsten hvert år. For ca. 3 år siden endda til overflod.

Det gør vores skam også - de er bare for små og falder af alle sammen.
Så vi har ikke nogen nytte af træet.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 19-08-04 20:55

skrev i en meddelelse news:4dl8i0ps6eutmqqltfe35agencgodtkuv2@4ax.com
> Vi døjer også med det og har bestemt os for at kappe træet ved roden
> her til efteråret.

Nej da!
Det skader ikke træet. Og det tager 8-10 år for et nyt pæretræ at komme i
bæring.
Svampeangrebene foreløber normalt lidt forskelligt fra år til år.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-04 22:40

On Thu, 19 Aug 2004 21:55:13 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

>Nej da!
>Det skader ikke træet. Og det tager 8-10 år for et nyt pæretræ at komme i
>bæring.
>Svampeangrebene foreløber normalt lidt forskelligt fra år til år.

Når træet flere år i træk (måske endda aldrig) har givet dårligt, smidt
frugterne inden de bliver itl noget osv., så kan jeg nu godt se det
fornuftige i at fjerne det. Og så i stedet plante noget andet end en
pære. Blomme eller æble f.eks.

Selvfølgelig fælder man ikke sine træer ved første tegn på sygdom, men
hvis det flere år i træk er noget hø og man bliver træt af det, så kan
man jo lige så godt forsøge sig med noget andet. De fleste har jo nok
også kun begrænset plads til at eksperimentere på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-08-04 20:48

news7ai0t52ejlia0jilmp22601hpsq99ccl@4ax.com
> [...]
> man jo lige så godt forsøge sig med noget andet. De fleste har jo nok
> også kun begrænset plads til at eksperimentere på.

Er det en erfaring, at disse svampeangreb normalt fører til frugtnedfald?
Det har jeg i hvert fald ikke oplevet - selvom angrebet i år - hos mig -
synes værre end tidligere.

Poul Erik