barrodede eller potte?
Fra : Majer

Dato : 18-08-04 13:33

Hejsa!!

Jeg har kigget efter roser på nettet og så at man kan købe dem barrodede
eller i potte. Er der nogen der kan forklare mig forskellen, samt
fordele/ulemper ved det??

På forhånd tak.

Venlig hilsnen Majer
www.majer.dk/kolonihaven/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-04 16:57

On Wed, 18 Aug 2004 14:32:59 +0200, "Majer" <ingen-mail@her.invalid>
wrote:

>Jeg har kigget efter roser på nettet og så at man kan købe dem barrodede
>eller i potte. Er der nogen der kan forklare mig forskellen, samt
>fordele/ulemper ved det??

Barrodede roser er dyrket i mark, gravet op, jorden rystet af roden og
toppen klippet ned. Det er nogle yderst pæne og kraftige planter stort
set altid, i hvert fald så længe man holder sig til A-kvalitet, hvilket
de fleste planteskoler gør. At de sælges som barrodede gør så også at de
kun kan købes om foråret og efteråret (fra ca. starten af oktober).

Pottede roser har som oftest startet deres liv som en barrodsrose, men
f.eks ikke blevet solgt om foråret. Så er den sat i en potte og passet
godt, så den står med blomster/knopper og ser pæn ud i butikken hele
sommeren. Der er jo mange som gerne vil se blomsten inden de køber
planten. Men når roserne har groet i en potte, så er de ikke så
kraftige, bl.a fordi det oftest er B-kvalitet eller endda
C-kvalitetsroser der bliver pottet op. (Ved C-kvalitet sætter man svjv 2
i hver potte, men C-kvalitet er ikke noget planteskolerne har ret mange
af)

Rigtig mange planteskoler sælger kun roser i potter, men om foråret og
efteråret er det normalt barrodsroser som bliver sat i potter. Dvs. det
er ikke nødvendigvis en pottedyrket rose bare fordi den sælges i en
potte. (Årsagen til at de sælges i potter er at barrodede planter er
meget følsomme for udtørring og at de er sværere at præsentere
ordentligt).

Skulle jeg anlægge et rosenbed eller bare plante et større antal nye
roser, ville jeg til hver en tid vælge barrodsplanter - de sælges jo
også på det tidspunkt hvor det er bedst at plante dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Majer

Dato : 18-08-04 17:43

Mads Lie Jensen wrote:
> Skulle jeg anlægge et rosenbed eller bare plante et større antal nye
> roser, ville jeg til hver en tid vælge barrodsplanter - de sælges jo
> også på det tidspunkt hvor det er bedst at plante dem.

Tusind tak for svaret. Jeg har set nogle barrodede roser hos Lundhede, som
jeg vil satse på. Er der nogen der har erfaring med at handle der??

Hilsen
--
Majer
www.majer.dk/kolonihaven/

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 18-08-04 18:17

"Majer" <ingen-mail@her.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg har set nogle barrodede roser hos Lundhede, som
> jeg vil satse på. Er der nogen der har erfaring med at handle der??

Ja, jeg lavede sidste sommer to rosenbede med barrodede roser købt hos
Lundhede. God service og dertil gode råd, ganske uopfordret. Thumbs up
herfra

MVH Mette

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-04 20:40

Mette Svangren Guttesen wrote:

> Ja, jeg lavede sidste sommer to rosenbede med barrodede roser købt hos
> Lundhede. God service og dertil gode råd, ganske uopfordret. Thumbs up
> herfra

Jeg har også handlet der - endda via deres hjemmeside http://lundhede.com/ -
jeg kan også kun anbefale dem.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-08-04 21:05

On Wed, 18 Aug 2004 21:39:35 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Jeg har også handlet der - endda via deres hjemmeside http://lundhede.com/ -
>jeg kan også kun anbefale dem.

Det samme har jeg, adskillige gange og er fuldt tilfreds.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 19-08-04 22:15

> Tusind tak for svaret. Jeg har set nogle barrodede roser hos Lundhede, som
> jeg vil satse på. Er der nogen der har erfaring med at handle der??

> [...]

Jeg har også kun været tilfreds med både service og kvalitet hos Lundhede.

Og det er herligt at kunne sidde herhjemme i fred og ro med planer og
billeder, og planlægge hvad man skal købe (online).

Hilsen,

Hanne, Glostrup.