Hvor stort bør baggrundsbilledet være? (ha~
Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 10-05-01 17:29

Hej NG

Jeg er i gang med et website, der skal have ét stort gennemgående
baggrundsbillede. Sitet laves sådan, at det ses mest optimalt i
opløsningen 800x600. Men mit spørgsmål er, hvor stort man så bør lave
billedet, når man tager hensyn til browserens værktøjslinjer m.m.? Lyder
800x433 rimeligt? Billedet komponeres sådan, at det kommer til at
harmonere fint med forgrunden. Et for stort billede er derfor ikke på
tale. (Det bliver naturligvis sådan, at man i højere opløsninger blot
vil se det fine billede centreret ved hjælp af en tabel). Svar gerne
hurtigt, da ham, der skal lave billedet skal have besked

Venlig hilsen
Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Martin

Dato : 10-05-01 19:34

On Thu, 10 May 2001 18:29:05 +0200, Jakob Højlev Jørgensen
<jakobhj@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>vil se det fine billede centreret ved hjælp af en tabel). Svar gerne
>hurtigt, da ham, der skal lave billedet skal have besked

Øhm jeg fatter ik lige det hele.... men ved dette i stylesheetet
bliver billedet centeret og bliver kun vist 1 gang

BODY {
background-image: url(/images/bg.gif);
background-attachment: fixed;
background-repeat: no-repeat;
background-position: center center;
}

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 10-05-01 19:59

Martin <martini@mailme.dk> skrev i
> Øhm jeg fatter ik lige det hele.... men ved dette i stylesheetet
> bliver billedet centeret og bliver kun vist 1 gang

Beklager, hvis det var lidt rodet spurgt. Jeg spurgte egentlig om, hvor
stort et baggrundsbillede bør være (i pixels) så det ses optimalt, når
den besøgende anvender en skærmopløsning på 800x600?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-05-01 22:17

Jakob Højlev Jørgensen wrote:

> Beklager, hvis det var lidt rodet spurgt. Jeg spurgte egentlig om, hvor
> stort et baggrundsbillede bør være (i pixels) så det ses optimalt, når
> den besøgende anvender en skærmopløsning på 800x600?

kommer vel an på hvor stort deres browser vindue er. Jeg vil regne med
at man kan bruge CSS til altid at have baggrundsbilledet være lige så
stort som det tegnbare areal i browseren.

--
/Lars

HTML software: <http://go.to/HTMLEasyColors>
Brug venligst Re: og ikke Sv: ved svar, da beskeder
der begynder med Sv: bliver slettet fra mange servere

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 10-05-01 22:27

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> skrev i

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 10-05-01 22:32

> [...]

> at man kan bruge CSS til altid at have baggrundsbilledet være lige så
> stort som det tegnbare areal i browseren.

Ups, prøver igen Jeg tror ikke billedet kan/skal strækkes.
Spørgsmålet er, hvor stort jeg skal bede grafikeren lave billedet i
pixels? Hvis han laver det 800x600 bliver det vel for stort, når der
også skal afsættes plads til værktøjslinjer. Nogle der har et bud på,
hvad der vil være en passende størrelse på et sådant baggrundsbillede?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-01 01:31

Thu, 10 May 2001 23:17:00 +0200, skrev Lars Hoffmann
<lars@hoffmann.ac>:

>Jeg vil regne med
>at man kan bruge CSS til altid at have baggrundsbilledet være lige så
>stort som det tegnbare areal i browseren.

Mig bekendt kan man ikke definere størrelsen på et baggrundsbillede
med CSS, det har den størrelse, det har.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Henrik Jensen

Dato : 12-05-01 23:53

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Mig bekendt kan man ikke definere størrelsen på et baggrundsbillede
> med CSS, det har den størrelse, det har.
>
> med venlig hilsen
> Knud

Desuden... Hvor svært kan det være at prøve forskellige billedstørrelser af?
Hvis det var mig selv der stod med opgaven, ville jeg bede om billedet i
nogle forskellige størrelser (alle mindre end 800x600) og så forsøge at
tilpasse det afprøvingsvis...

Vh
/Henrik
--
- Personlige online bookmarks - http://www.netwerk.dk
- Rhythm! - Machine! - Music! - http://www.neotek.as

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 13-05-01 13:56

Henrik Jensen <hj@netwerk.dk> skrev i

> Desuden... Hvor svært kan det være at prøve forskellige
billedstørrelser af?

Nej, det er jo ikke så svært at gøre et billede større eller mindre
Udfordringen ligger i at opgive et mere præcist forhold mellem billedets
sider. - Altså ikke bare 800x600 (som så herefter resizes), men fx
792x436, hvilket jo giver et noget mere smalt format...

Venlig hilsen
Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 10-05-01 22:46

Jakob Højlev Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> opløsningen 800x600. Men mit spørgsmål er, hvor stort man så bør lave
> billedet, når man tager hensyn til browserens værktøjslinjer m.m.? Lyder

Hej Jacob

Tag evt. et kig på http://www.html.dk/artikler/00025/.

Venlig hilsen Joachim

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 10-05-01 23:34

Joachim Cohn Jacobsen - html.dk <joachimcohn@jacobsen.dk> skrev i

> Tag evt. et kig på http://www.html.dk/artikler/00025/.

Tak. Jeg ved det nu godt. Sagen er, at billedet skal forestille et
detektivkontor. Over det billede loades selve siden så (der forestiller
et dokument). Det bliver fint i opløsninger op til 800x600. Dem med
højere opløsninger får fuldt udbytte af indholdet, men misser altså lidt
af den lille "gimmick" idet der kommer en ramme om billedet
(baggrundsfarven). Men jeg har stadig ikke fået et bud på en aktuel
billedstørrelse...

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-05-01 00:42

Jakob Højlev Jørgensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men jeg har stadig ikke fået et bud på en aktuel
> billedstørrelse...

Well - det som flere har prøvet at sige til dig er jo at man netop ikke
sige noget om størrelsen på et browservindue

Det er for useriøst at slynge et tal ud - f.eks. 750 x 350 pixels - for en
masse faktorer spiller ind - f.eks.:

- hvilken browser er der tale om?
- hvilket styresystem er der tale om?
- er vinduet maksimeret?
- hvilke værkstøjslinier har brugeren slået til?
- er der øvrige programmer som fylder (Office bar, etc.)?
- hvis windows - hvor meget fylder startbaren i bunden?

Og så videre - og så videre - og så videre

Hvis du absolut vil have et tal - så lav et skærmprint på din egen PC i
800 x 600 (klik på tasten "Print Scrn" - og derefter "paste" i et
grafikprogram).

Så kan du måle hvor mange pixels dit eget browservindue er. Men du kan
ikke sige noget om alle andres vinduer.

Jeg skriver ikke sådan her for at tage modet fra dig - men det er bare
fakta.

Ha det rart
Jonas

Fra : mola

Dato : 11-05-01 00:02

Hej Jakob

Ta' et kig på
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/41/index3a.html?tw=design

mvh
mola

Fra : mola

Dato : 11-05-01 00:02

Hej Jakob

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 11-05-01 08:44

Tak for jeres svar. Jeg endte med, at opgive en størrelse på 792x436.
(Især takket være lolas link og en del fiflen rundt i browser og
grafikprogrammer). -Og nej, jeg har ikke mistet modet (endnu) i hvert
fald. Jeg satser stadig på at lave en hjemmeside, der har et
stemningsfuldt baggrundsbillede, som kan ses i alle opløsninger, men dog
virker mest harmonisk i 800x600...

Tak for hjælpen

Jakob

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 11-05-01 09:51

> (Især takket være lolas link og en del fiflen rundt i browser og

Sorry, mola!