/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Henvisningsprovision - hvordan?
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-04 16:08

Hej

Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende en
"henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig. Er der
noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom på? Er det
noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på internettet
selvf.)

MVH Per Allerup



 
 
Bjørn Jørvad (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 19-08-04 16:10


"Allerup" <per[]allerupdata.dk> skrev i en meddelelse
news:4124c246$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende en
> "henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig. Er der
> noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom på? Er det
> noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på internettet
> selvf.)

Du kan da blot bede dem om at sende dig en faktura.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-04 16:27


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4124c2d0$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Allerup" <per[]allerupdata.dk> skrev i en meddelelse
> news:4124c246$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende en
> > "henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig. Er der
> > noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom på? Er det
> > noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på internettet
> > selvf.)
>
> Du kan da blot bede dem om at sende dig en faktura.
>

Ja, det er en af mulighederne jeg har overvejet... Men det ville jo være
smart at "mellemleddet" ikke skal bruge tid på administrationen...



alexbo (19-08-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-08-04 16:34


"Allerup" skrev

> Ja, det er en af mulighederne jeg har overvejet... Men det ville jo være
> smart at "mellemleddet" ikke skal bruge tid på administrationen...

Ja, så må du sende pengene i en kuvert, og sige de bare skal putte dem i
lommen.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-04 16:53


> Ja, så må du sende pengene i en kuvert, og sige de bare skal putte dem i
> lommen.
>

Vil du osse ha en? )



alexbo (19-08-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-08-04 17:24


"Allerup" skrev

> Vil du osse ha en? )

Ja tak,
så slipper jeg for alt det administration ang. konsulenthonorar.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-04 22:56

Allerup wrote:
> Hej
>
> Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende
> en "henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig.
> Er der noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom
> på? Er det noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på
> internettet selvf.)
>
> MVH Per Allerup

Anvisningsprovision er ikke usædvanlig og gives som du skriver til den eller
de firmaer, der henviser kunder til dig. Der sker ikke nødvendigvis nogen
ordreoptagelse i forbindelse hermed, så du må selv ud og optage ordren.

Værdien af ordren bestemmer naturligvis anvisningsprovisionens størrelse.
Jeg har før hørt om 5-10% for éngans-ordrer.

Afregning bør først ske efter korrekt indgang af kundens betaling, hvorefter
du kan overføre anvisninsprovisionen. Skal afregning gå korrekt og
omstændigt til udskriver du en kredinota på anvisningsprovisionen og
vedhæfter fakturakopi, så det kan ses, at korrekt afregning finder sted.

Du kan evt. udskrive kreditnotaen samidig med fakturaen til kunden, da
anvisningsprovisionen jo først skal udbetales/overføres efter kundens
betaling er modtaget.

Skatteteknisk skulle der ikke være problemer.

Er det en momsregistreret virksomhed, får det ingen skattemæssige
konsekvenser. Anvisningsprovisionen debiteres varesalg og krediteres f.eks.
en provisionskonto efter dækningsbidrag 1. Ved udbetaling debiteres så
provisionskontoen til kredit for f.eks. bank.

Er der tale om en privat person er du pligtig at få hans skattekort eller
bikort for skattetræk iflg. hans træk%. Får du ikke kortet, skal du
tilbageholde 60% som A-skat, der debiteres en konto for indeholdt A-skat i
status under passiver. Ved redegørelse og betaling til T&S debiteres kontoen
til kredit for f.eks. banken.

Husk, du hæfter for A-skatten uanset hvad.

Alt afhængig af det enkelte forhold kan alternative metoder selvfølgelig
anvendes, men det vil være lidt for "individuelt" at udrede her.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Jørn Rasmussen (21-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Rasmussen


Dato : 21-08-04 07:46


"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:412521fa$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Allerup wrote:
> > Hej
> >
> > Jeg går og leger lidt med tanken om at tilbyde nogle erhvervsdrivende
> > en "henvisningsprovision" for at henvise potentielle kunder til mig.
> > Er der noget rent skattemæssigt eller andet jeg skal være opmærksom
> > på? Er det noget der er brugt rundt omkring? (bortset fra bannere på
> > internettet selvf.)
> >
> > MVH Per Allerup
>
> Anvisningsprovision er ikke usædvanlig og gives som du skriver til den
eller
> de firmaer, der henviser kunder til dig. Der sker ikke nødvendigvis nogen
> ordreoptagelse i forbindelse hermed, så du må selv ud og optage ordren.
>
> Værdien af ordren bestemmer naturligvis anvisningsprovisionens størrelse.
> Jeg har før hørt om 5-10% for éngans-ordrer.
>
> Afregning bør først ske efter korrekt indgang af kundens betaling,
hvorefter
> du kan overføre anvisninsprovisionen. Skal afregning gå korrekt og
> omstændigt til udskriver du en kredinota på anvisningsprovisionen og
> vedhæfter fakturakopi, så det kan ses, at korrekt afregning finder sted.
>
> Du kan evt. udskrive kreditnotaen samidig med fakturaen til kunden, da
> anvisningsprovisionen jo først skal udbetales/overføres efter kundens
> betaling er modtaget.
>
> Skatteteknisk skulle der ikke være problemer.
>
> Er det en momsregistreret virksomhed, får det ingen skattemæssige
> konsekvenser. Anvisningsprovisionen debiteres varesalg og krediteres
f.eks.
> en provisionskonto efter dækningsbidrag 1. Ved udbetaling debiteres så
> provisionskontoen til kredit for f.eks. bank.
>
> Er der tale om en privat person er du pligtig at få hans skattekort eller
> bikort for skattetræk iflg. hans træk%. Får du ikke kortet, skal du
> tilbageholde 60% som A-skat, der debiteres en konto for indeholdt A-skat i
> status under passiver.

Hvad med feriepenge, ATP, AM mv. ?

/JR


Ukendt (21-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-08-04 21:50

Jørn Rasmussen wrote:
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:412521fa$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvad med feriepenge, ATP, AM mv. ?
>
> /JR

Såfremt du har hovedkortet med specificeret skattefradrag etc., så skal du
beregne feriepenge og indbetale dem til feriefonden. Da du skal lave en
decideret lønseddel, vil ATB og hele molevitten blive beregnet og trukket
der. Husk, der er specifikke regler nu om dage for lønsedleer, der b.a. skal
indeholde de akkumulerede poster, der fremgår af lønsedlen.

Jeg har ikke lige helt opdateret viden på det punkt. Desuden lavede jeg vist
nok nogkle "short cuts", jeg slap heldigt fra.

Har du slet ikke noget skattekort, skal du vist kun trække de 60%. Men igen,
jeg er ikke helt sikker.

Det bedste er naturligvis, at han er free lance, så han blot sender dig en
faktura, men omvendt skal du sikre dig, at han i hverfald har mere end 3
kunder. Eller vil skattevæsenet som regel ikke anerkende ham så selvstændigt
næringsdrivende, og det indebærer, at du hæfter for skat, der i så fald
skulle være indeholdt.

Groft sagt skal du, hvis du ikke kender manden længere end til skinnet på
tænderne (tandskin(d) er som bekendt meget tyndt) trække 60% under alle
omstændigheder, redegøre og indebetale dem til skattefar. Så kan han altid
selv se at få den tilbage, når han har indsendt selvopgiver.

I alle tilfælde skal der beregnes feriepenge, 12½% af optjent provision.

Det er muligt, at der står noget mere præcist på en af T&S' hjemmesider.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 07:34

Groft sagt skal du, hvis du ikke kender manden længere end til skinnet på
> tænderne (tandskin(d) er som bekendt meget tyndt) trække 60% under alle
> omstændigheder, redegøre og indebetale dem til skattefar. Så kan han altid
> selv se at få den tilbage, når han har indsendt selvopgiver.
>
> I alle tilfælde skal der beregnes feriepenge, 12½% af optjent provision.
>
> Det er muligt, at der står noget mere præcist på en af T&S' hjemmesider.
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
>

Jeg tror jeg nøjes med fakturamodellen så, det andet er vist lidt for
indviklet at rode sig ud i...
Men tak for svarene...

MVH Per Allerup



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste