MS Windows
briani 27239
ASPI driver i XP
Fra : Henning Lund

Dato : 30-08-04 20:25

Jeg har noget smadder med ASPI driverne i min XP, hvis jeg bruger
programmet ASPI check får jeg at vide:
LOG0143:
LOG0144: Starting ASPICHK installer on Mon Aug 30 21:23:25 2004
ASPICHK0438: OS = Windows NT (5.01.2600)
UPGRADE1004: c:\windows\system32\wnaspi32.dll dated 09/10/1999
11:06:00, 45056 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\wnaspi32.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system\winaspi.dll dated 09/10/1999 11:06:00,
5600 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\winaspi.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys dated 09/10/1999
11:06:00, 25244 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system\wowpost.exe dated 09/10/1999 11:06:00,
4672 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\wowpost.exe version 4.6.0.1021
ASPICHK0582: ASPI is properly installed, but one of the helper drivers
has failed to initialize (0xE3).
ASPICHK0592: ASPI installation has problems
LOG0218: Closing installer log on Mon Aug 30 21:23:25 2004
LOG0219:

Hvad er det for en hjælpe driver der volder problemer?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : LarsS

Dato : 30-08-04 20:43

Nedenstående filer er fra samme gamle ASPI som var til win95 & 98
(version 4.6.0.1021) - mon ikke du skal bruge nyere til XP?
http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.jsp?sess=no&language=English+US&cat=%2FProduct%2FASPI-4.70&prodkey=ASPI-4.70

/LarS

Fra : Henning Lund

Dato : 30-08-04 21:08

LarsS skrev:

> Nedenstående filer er fra samme gamle ASPI som var til win95 & 98
> (version 4.6.0.1021) - mon ikke du skal bruge nyere til XP?

> [...]

Gid jeg kunne, men hvis jeg vil instalere driverne kommer denne op på
skærmen:
C:\progra~1\\symantec\s32evnt1.dll. dll initialiseringen mislykkedes
for en installerbar virtuel enhedsdriver. Vælg luk for at afslutte
programmet.
Jeg kan ikke finde en eneste stump på maskinen som skulle tilhøre
symantec?
Hva gør manden?

Fra : Henning Lund

Dato : 30-08-04 21:21

Henning Lund skrev:

> [...]
> programmet.
> Jeg kan ikke finde en eneste stump på maskinen som skulle tilhøre

Nå det var vist noget winzip kludder, men efter at have opgraderet til
den nyeste driver, ser det stadig sært ud
LOG0143:
LOG0144: Starting ASPICHK installer on Mon Aug 30 22:18:19 2004
ASPICHK0438: OS = Windows NT (5.01.2600)
UPGRADE1004: c:\windows\system32\wnaspi32.dll dated 07/17/2002
07:20:56, 45056 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\wnaspi32.dll version 4.71.2.0
UPGRADE1004: c:\windows\system\winaspi.dll dated 07/17/2002 14:22:26,
5600 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\winaspi.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys dated 07/17/2002
06:53:02, 16877 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys version 4.71.2.0
UPGRADE1004: c:\windows\system\wowpost.exe dated 07/17/2002 14:22:34,
4672 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\wowpost.exe version 4.6.0.1021
ASPICHK0522: Inconsistent version numbers among components
ASPICHK0592: ASPI installation has problems
LOG0218: Closing installer log on Mon Aug 30 22:18:19 2004
LOG0219:
der er stadig to gamle ver. 4.60 wowpost og winasoi.dll, hvorfor nu
det?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 21:34

Henning Lund skrev:

> der er stadig to gamle ver. 4.60 wowpost og winasoi.dll,
> hvorfor nu det?

Wnaspi32.dll og aspi32.sys skal have samme versionsnummer, for det
er de eneste to filer, som ASPI 4.71.2 installerer på WinXP, hvis
du har fulgt installationsvejledningen.

At wowpost.exe og winaspi.dll har et andet versionsnummer, har
ingen betydning. Det står der i Readme.txt-filen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 04:55

Thomas G. Madsen skrev:

> Wnaspi32.dll og aspi32.sys skal have samme versionsnummer, for det
> er de eneste to filer, som ASPI 4.71.2 installerer på WinXP, hvis
> du har fulgt installationsvejledningen.

Det har de også, men check programmet brokker sig over instalationen?

> At wowpost.exe og winaspi.dll har et andet versionsnummer, har
> ingen betydning. Det står der i Readme.txt-filen.

OK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 21:44

Henning Lund skrev:

> C:\progra~1\\symantec\s32evnt1.dll. dll initialiseringen
> mislykkedes for en installerbar virtuel enhedsdriver. Vælg luk
> for at afslutte programmet.

Det ligner meget den fejl jeg oplevede for nogle måneder siden.

Prøv at gå ned i Start > Kør og start: regedit
Find så følgende nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Control\VirtualDeviceDrivers.

Hvad står der inde i den nøgle?
Der skal være en REG_MULTI_SZ-værdi ved navn VDD uden indhold.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevicedrivers.png>.

Norton Corporate Edition indsætter en værdi derinde, som ikke
bliver fjernet ved afinstallationen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 04:56

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Control\VirtualDeviceDrivers.
>
> Hvad står der inde i den nøgle?
> Der skal være en REG_MULTI_SZ-værdi ved navn VDD uden indhold.

Jep, den er magen til din, hvorfor har jeg egentlig 2 current control
set i databasen? De er benævnt som 001 og 002.

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 05:23

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvad står der inde i den nøgle?
> Der skal være en REG_MULTI_SZ-værdi ved navn VDD uden indhold.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevicedrivers.png>.

Hvordan sletter jeg værdien?

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 15:03

Thomas G. Madsen skrev:

> Norton Corporate Edition indsætter en værdi derinde, som ikke
> bliver fjernet ved afinstallationen.

Hej igen, hvad gør jeg ved den pokkers norton der er derinde?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 09:47

Henning Lund skrev:

> Jep, den er magen til din,

Nå, men så behøver du ikke at slette noget, for så er det som
det skal være.

> hvorfor har jeg egentlig 2 current control set i databasen?
> De er benævnt som 001 og 002.

Sådan skal det vist være, for det har jeg også.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 09:47

Henning Lund skrev:

> Det har de også, men check programmet brokker sig over
> instalationen?

Hvordan installerede du det?
Ifølge readme-filen, skal man køre install.bat med følgende
parameter på WinXP (32-bit): INSTALL.BAT X32

VI. Installation of ASPI
1. Run INSTALL.BAT with the target operating system
command line option specified:

X86 ( for Windows 98/ME/NT/2000 )
XP32 ( for Windows XP 32-bit )
XP64 ( for Windows XP 64-bit )

e.g. "INSTALL.BAT X86"

2. INSTALL.BAT will prompt you to specify which operating
system to install for if you did not specify one in Step 1).

Der står godt nok i punkt 2, at man vil blive spurgt om
styresystemet, hvis man blot kører install.bat uden parametre,
men det har aldrig virket her. Hvis jeg kører install.bat uden
parameter, får jeg bare følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/aspi_install.png>.

PS. Jeg har ikke ASPI installeret på min nuværende installation
og alting fungerer tilsyneladende fint, da de fleste brænder-
programmer kommer med deres egen ASPI-driver. Jeg bruger Nero
og CDRWin fra Goldenhawk og begge har deres egen ASPI-driver.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 19:21

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> styresystemet, hvis man blot kører install.bat uden parametre,
> men det har aldrig virket her. Hvis jeg kører install.bat uden

Netop det samme sker her, så jeg aner faktisk ikke hvordan jeg får den
instaleret opdateret whatever, jeg svarer først på denne besked, da jeg
var nød til at tømme windowsgruppen totalt for at kunne se den

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 20:25

Henning Lund skrev:

> Netop det samme sker her, så jeg aner faktisk ikke hvordan jeg får den
> instaleret opdateret whatever, jeg svarer først på denne besked, da
> jeg var nød til at tømme windowsgruppen totalt for at kunne se den

Kan man fjerne ASPI helt og starte fra bunden af med den ene som Nero
har på lager?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 15:51

Henning Lund skrev:

> Hej igen, hvad gør jeg ved den pokkers norton der er derinde?

Jamen skrev du ikke i <news:4133f79d$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>
at du ser det samme inde i registreringsdatabasen, som vist her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevicedrivers.png> ?

Hvis det er tilfældet, så er det ikke dér du skal finde problemet,
for det skal se ud som vist på ovenstående screenshot.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 16:43

Thomas G. Madsen skrev:

> Jamen skrev du ikke i
> <news:4133f79d$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> nej det er Ebbe
der skriver der

>at du ser det
> samme inde i registreringsdatabasen, som vist her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevicedrivers.png> ?

Ikke helt, der er den pokkers C\progra~1.symantec osv osv streng
og det var den jeg ville vide hvordan jeg dræber.

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 16:45

Henning Lund skrev:

Hallo nu kommer beskeden sq da igennem igen, sorry det sidste indlægs
svar, jeg fik ikke lige begyndt på en ny linie, så det ser ud til at det
er noget du skrev, undskyldningen skyldes SULT!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 17:17

Henning Lund skrev:

> Ikke helt, der er den pokkers C\progra~1.symantec osv osv
> streng og det var den jeg ville vide hvordan jeg dræber.

Nå okay. Så hent denne reg-fil og kør den:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevice.reg>
Det skulle gerne ændre værdien tilbage til standard så det
ser ud som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevicedrivers.png>.

PS. Snup noget føde først. Jeg har lige spist et par rødspætter,
hvilket efter sigende skulle klare hjernen. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 18:49

Thomas G. Madsen skrev:

> Nå okay. Så hent denne reg-fil og kør den:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/virtualdevice.reg>
> Det skulle gerne ændre værdien tilbage til standard så det
> ser ud som her:

A garanterer, jeg skylder dig et regnsæt. Tak for hjælpen.

> PS. Snup noget føde først. Jeg har lige spist et par rødspætter,
> hvilket efter sigende skulle klare hjernen. ;)

Det blev en kamsteg her, ligger godt i maven

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 20:41

Henning Lund skrev:

> Netop det samme sker her, så jeg aner faktisk ikke hvordan jeg
> får den instaleret opdateret whatever, [..]

Prøv at oprette en mappe på dit C-drev som hedder ASPI og pak så
ASPI 4.71.2-filen ud i den.
Start en kommandoprompt, og skift til ASPI-mappen. Det gør du ved
at skrive følgende kommandoer, efterfulgt af et tryk på Enter-tasten
efter hver enkelt linie.

C:
CD\
CD ASPI
INSTALL.BAT X32

Genstart så computeren og prøv om ASPICHK stadig melder fejl.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 21:01

Thomas G. Madsen skrev:

> C:
> CD\
> CD ASPI
> INSTALL.BAT X32

Der kommer bare det vindue som du linkede til før når jeg gør du du

Fra : Henning Lund

Dato : 31-08-04 21:24

Hvis jeg ændrer denne her INSTALL.BAT X32
til INSTALL.BAT XP32 så instalerer den men det hjalp ikke:

LOG0143:
LOG0144: Starting ASPICHK installer on Tue Aug 31 22:21:26 2004
ASPICHK0438: OS = Windows NT (5.01.2600)
UPGRADE1004: c:\windows\system32\wnaspi32.dll dated 05/06/2002
09:01:22, 45056 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\wnaspi32.dll version 4.71.1.0
UPGRADE1004: c:\windows\system\winaspi.dll dated 07/17/2002 14:22:26,
5600 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system\winaspi.dll version 4.6.0.1021
UPGRADE1004: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys dated 05/06/2002
09:01:14, 16512 bytes.
UPGRADE1062: c:\windows\system32\drivers\aspi32.sys version 4.71.1.0
[...]
LOG0218: Closing installer log on Tue Aug 31 22:21:26 2004
LOG0219:

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 21:47

Henning Lund skrev:

> Hvis jeg ændrer denne her INSTALL.BAT X32
> til INSTALL.BAT XP32 så instalerer den men det hjalp ikke:

Sikke da noget p..!
Prøv så at hente ForceASPI fra denne adresse:
<http://radified.com/ASPI/forceaspi.htm>. Der følger et lille program
med, som hedder killASPI. Det kan efter sigende fjerne ASPI helt fra
din computer og når det er gjort, kan du så evt. prøve at installere
ASPI 4.71.2 igen. Det er nok en god idé at genstarte når du har fjernet
det og inden du installerer det igen, hvis du da vælger at installere
det igen, for er du sikker på, at du behøver det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Lund

Dato : 01-09-04 04:52

Thomas G. Madsen skrev:

> hvis du da vælger at
> installere det igen, for er du sikker på, at du behøver det?

Nixen jeg vil prøve uden, jeg gider ikke de triste fejlmeldinger
allesteder, så det eneste jeg skal bruge, er vel den ASPI fra Nero,
eller?
Killaspi virkede perfekt, den smed ASPI direkte i havet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-09-04 12:28

Henning Lund skrev:

> Nixen jeg vil prøve uden, jeg gider ikke de triste fejlmeldinger
> allesteder, så det eneste jeg skal bruge, er vel den ASPI fra Nero,
> eller?

Nero har sin egen ASPI ved navn WNASPI32.DLL, som gerne skulle ligge
i den mappe, hvor Nero er installeret, så den behøver ikke et ASPI-
lag i styresystemet. Der findes visse audio-rippere og lignende, som
kræver et ASPI-lag i styresystemet, men det er de færreste og de skal
nok brokke sig, hvis de mangler det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : LarsS

Dato : 01-09-04 13:11

Thomas G. Madsen

> [...]
> lag i styresystemet. Der findes visse audio-rippere og lignende, som
> kræver et ASPI-lag i styresystemet, men det er de færreste og de skal

Ja, og den bedste AudioRipper (& converter etc.) EAC skal
osse bare ha Nero-XP-ASPI-filen liggende i sin mappe...
(smart med KillASPI, dét kendte jeg ikke)

/LarS

Fra : Henning Lund

Dato : 01-09-04 15:39

Thomas G. Madsen skrev:

> Nero har sin egen ASPI ved navn WNASPI32.DLL, som gerne skulle ligge
> i den mappe, hvor Nero er installeret, så den behøver ikke et ASPI-
> lag i styresystemet.

Åkaj så behøws jeg ikke mere. Tak for hjælpen.