Grønt havebassin
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-05-01 14:08

Hejsa

Vi har et problem med vores havebassin, nå det bliver fyldt op (med
regnvand), så er vandet fint klar, lige end til den første skyfri sol dag så
bliver vandet grønt, det er stadigt klar med det er bliver grønt, der er en
pumpe med ultra viloet lys i osse

Hvad går der galt, er det fordi det er regnvand vi bruger ???

Mvh Jesper

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-05-01 19:06

Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> skrev i en
> [...]

en
> pumpe med ultra viloet lys i osse
> Hvad går der galt, er det fordi det er regnvand vi bruger ???
Nej - alger trives bedst hvis der er næring og kalk i vandet.
Derfor er angreb størst i ret nye betonbassiner.
Man kan anvendes "klyner" af sure tørveblokke.
Hvis man har fisk i vandet vil der tilføres ret store nærings-
mængder gennem foderet, der så afsættes i alger.
Problemer med alger løses ikke ved at bruge algedræbende
midler, det forsvinder næringsstofferne ikke af.

Per A. Hansen

Fra : Patrick Christensen

Dato : 10-05-01 21:02

Prøv evt. at rense glasset i UV filteret, og hvis røret har været i drift i
mere end ½ år bør det udskiftes, da der så kun er 50% kraft tilbage i det.
Mvh
Patrick

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-05-01 09:15

> Prøv evt. at rense glasset i UV filteret, og hvis røret har været i drift
> mere end ½ år bør det udskiftes, da der så kun er 50% kraft tilbage i det.

Det hele er helt nyt både UVfilter og bassin, vi har kun sikftet fra
plastdug til et støbtbassin

Mvh Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-05-01 12:43

Er der sol hele dagen, kan man ikke have vandet så rent, at der ikke kommer
alger. Derfor må løsningen være at lave skygge i det mindste fra syd, samt
få en pumpe og et UW-filter, samt alm. filter, der kan klare opgaven. Folk
underdimensionerer tit deres pumpekapacitet, jeg skal dog ikke kloge i, hvor
meget der skal til, men det kan næsten ikke overdrives.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Leander

Dato : 12-05-01 07:15

> [...]

en
> pumpe med ultra viloet lys i osse
> Hvad går der galt, er det fordi det er regnvand vi bruger ???

Hej Jesper !

Jeg gik også og troede at regnvand måtte være det bedste at komme i min
havedam, men sådan er det åbenbart ikke. I diverse havedamsbøger står der at
regnvand ikke er rent nok til at fylde havedammen op med.

Jeg har ikke længere de problemer. Jeg kan have lidt problemer med trådalger
her i foråret, men dem kan UV filtret jo af gode grunde ikke gøre meget ved.

Min lille havedam er på ca. 3000 L. og mit UV filter skulle kunne holde ca
4500L. rent og det har jeg ingen problemer med. Der gik en lille uge fra
indkøb af UV filteret til jeg havde helt klart vand. Det har jeg haft siden.

Hilsen
Torben L. Andersen
http://home13.inet.tele.dk/totter