Decimaler i forespørglser
Fra : erik

Dato : 31-08-04 20:49

Hej NG

Jeg har en simpel database på en MS SQL 2000 server (klient = access 2003),
hvor jeg har skal laver en udregning mellem nogen felter i en forespørgsel,
det virker også fin, men jeg kan ikke styre decimalerne, jeg vil kun have 2
decimaler men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sætter det.?

Sådan ser min "test" forespørgsel ud

Det er det udregnede felt 'Udr' som viser for mange decimaler men da det er
et felt som kun anvendes i forespørgslen ved jeg ikke hvordan man kan
begrænse antallet af decimaler.

Databasen er en test database og består kun af en tabel med 5 felter Id Q1
Q2 Q3 og Q4.

Jeg har sat alle felter i min tabel som decimal tal med max 2 decimaler.

SELECT Id, Q1, Q2, Q3, CASE WHEN Q1 = 'a' THEN Q2 + Q2 ELSE (Q3 + Q2) /
Q4 END AS Udr, Q4

FROM dbo.tab_1

Håber nogen kan hjælpe på forhånd tak.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-08-04 21:37

"erik" wrote

> [...]
have 2
> decimaler men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sætter det.?

STR
Returns character data converted from numeric data.

Syntax
STR ( float_expression [ , length [ , decimal ] ] )

SELECT STR(123.45, 6, 1)
GO

------
123.5

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-04 21:41

erik skrev:

> kan ikke styre decimalerne, jeg vil kun have 2 decimaler men
> jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sætter det.?

Du kan bruge funktionen ROUND - fx ROUND(x + y, 2)

Den afrunder til andenparameterens antal decimaler - men i en
tabelvisning kan det godt forekomme at du stadig får vist 6
decimaler (de sidste er så bare nul efter afrunding). Selve
"afskæringen" til to decimaler skal formentlig håndteres med et
formatvalg i Access.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Sider vedr. dk.kultur.sprog: <http://gyros.dk/usenet/dks/>