Store og fleksible MSSQL databaser
Fra : Joe Doe

Dato : 25-08-04 13:30

Vi har en MSSQL 2000 server stående. Denne server har en given kapacitet
(p.t. er den stor nok) men vi forventer, at vi med tiden skal udvide
kapacitet - både mht. størrelse af selve SQL databasen (måske flere hundrede
GB) men også mht. antal samtidige brugere.

En måde at "udvide" på kunne være, at splitte SQL serveren op i en vist
antal mindre servere, hvor der så var X kunder tilknyttet den éne server og
X antal kunder tilknyttet den anden server. Dette synes jeg bare ikke er en
ret fleksibel løsning og vi vil hurtigt kunne komme til at fare vild i
"hvilken server ligger denne kunde på" samt skal man måske lede flere steder
før man finder det rigtige resultat.

En anden løsning jeg har tænkt på er, at have én SQL server, der havde et
SAN array tilknyttet eller også én eller anden form for clusteret løsning,
så uanset hvilken webserver man kom ind på, så slog den op i samme database.

Jeg kender ikke specielt meget til nogen af delene (SAN eller cluster). Kan
man overhovedet udvide et SAN array? Lad os sige, at vi har 4 diske i RAID1
på i alt 120GB, kan vi så udvide kapaciteten til f.eks. 200GB bare ved at
sætte flere diske i arrayet?

Og hvad med cluster løsningen? Kan man samkøre flere fysiske og mindre SQL
databaser til én stor database (set fra systemet)? Det er ikke dét at alting
er redundant der er i hovedsædet, men det er selvfølgelig heller ikke helt
underordnet, at et så stort system kan fungere selv om en komponent fejler.

Nogen idéer?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-04 19:29

"Joe Doe" wrote

> [...]
helt
> underordnet, at et så stort system kan fungere selv om en komponent

NB! Clustered løsninger kan give flere problemer end det løser
Men skal være særdeles velbevandret ud i både HW såvel som SW for at
oppe tiden svarer til investeringen
Og for at få glæde af clusterløsningen så bør alt være redundant - imho

Mht MSSQL og Windows så skal du ud og investere i Enterprise Edition

For at få tilfredstillende svar på dine mange spørgsmål så skal du nok
stille mere specfikke spørgsmål i de forsk grupper

Denne gruppe mht MSSQL
dk.edb.windows.server mht OS
dk.edb.hardware.server mht SAN og andre HW relaterede spørgsmål

- Peter