Problem med netværk
Fra : Claus P.

Dato : 03-09-04 20:40

Hej i gruppen

Jeg har flg:
2 * PC m. XP pro
Linksys Router BEFSR41 ver. 3
TDC ADSL 512/128
1 dyn. IP

jeg fik forleden en router så jeg kunne komme på nettet med begge mine
computere....troede jeg. Den første computer kom på, vupti. Nummer 2 går det
noget mere trægt med. Der er ikke så meget som et lille hul igennem. Jeg
aner efterhånden ikke hvad jeg skal gøre ved det, synes at have været alt
hvad jeg ved igennem.
Begge PC'er er sat ens op m.h.t. netkortet. jeg kan ikke pinge mellem
computerne.
Går jeg ind på "status for LAN -forbindelse" står der: ugyldig IP-adresse"
og 0.0.0.0 under ip-adr og undernetmaske.
Det skal siges at jeg har prøvet med 3 netkort og de kommer alle med samme
meddelse om at der ikke er forbindelse til netværket.

Hvordan hulen får jeg begge mine PC'er på internettet?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-04 20:58

"Claus P." <clausnoerSLET@MIGtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>TDC ADSL 512/128
>1 dyn. IP
>
>jeg fik forleden en router så jeg kunne komme på nettet med begge mine

Det burde også gå som en leg....

> [...]
>Går jeg ind på "status for LAN -forbindelse" står der: ugyldig IP-adresse"
>og 0.0.0.0 under ip-adr og undernetmaske.

Der er mange muligheder...

Har du kablet routeren korrekt, dvs routerens WAN-side til ADSL modemet, og LAN-siden til dine PC'er - Det ku' lyde som om du har
samlet det hele på LAN-siden ?!?!

Anyway: Vi vil gerne vide lidt mere om opsætningen på den maskinen der kommer på nettet - Hop derfor ud i en kommandolinie og kør
IPCONFIG /ALL og kom tilbage hertil med resultatet...

Og så må du også gerne fortælle om routerens opsætning, specielt LAN siden med DHCP indstillingerne...

<mlr>

Fra : Claus P.

Dato : 03-09-04 21:54

> Har du kablet routeren korrekt, dvs routerens WAN-side til ADSL modemet,
og LAN-siden til dine PC'er - Det ku' lyde som om du har
> samlet det hele på LAN-siden ?!?!

Kablet går fra internet på routeren til ethernet på modem (speedstream)
port 1 og 2 går til pc'erne

> Anyway: Vi vil gerne vide lidt mere om opsætningen på den maskinen der
kommer på nettet - Hop derfor ud i en kommandolinie og kør
> IPCONFIG /ALL og kom tilbage hertil med resultatet...

Jeg har lagt et skærmdump i dk.binaer under ipconfig

> Og så må du også gerne fortælle om routerens opsætning, specielt LAN siden
med DHCP indstillingerne...

står til aut. tildeling af IP mellem 192.168.1.100 og ...149
intet under host og domain name
Local ip adress: 192.168.1.1
subnet mask: 255.255.255.0
local DHCP server: enable

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-04 22:10

>og LAN-siden til dine PC'er - Det ku' lyde som om du har
>
>Kablet går fra internet på routeren til ethernet på modem (speedstream)
>port 1 og 2 går til pc'erne

Lyder umiddelbart korrekt..

>kommer på nettet - Hop derfor ud i en kommandolinie og kør
>
>Jeg har lagt et skærmdump i dk.binaer under ipconfig

Desværre af den maskine der IKKE fungerer - Det fortæller bare at den ikke finder en DHCP-server (læs: routeren).

Vi er meget mere interesseret i den maskine der fungerer - Kan du ikke lave samme nummer på den....

>med DHCP indstillingerne...

>står til aut. tildeling af IP mellem 192.168.1.100 og ...149
>intet under host og domain name
>Local ip adress: 192.168.1.1
>subnet mask: 255.255.255.0
>local DHCP server: enable

Ser også korrekt ud

Du har vel prøvet at bytte rundt på netkabler og stik - Det ku' være noget så simpelt som et dårligt kabel eller en port i
routeren ??

<mlr>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-09-04 22:28

Michael Rasmussen wrote:
> Lyder umiddelbart korrekt..

Hmm - Claus skrev at han havde EN dynamisk ip-adresse ?

Har TDC DHCP-løsninger med kun en dynamisk ip ?

Det havde de ikke tidligere - man filk TO på DHCP-løsningen?

Det var PPPOE løsningen, der kun havde en dynamisk IP ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Claus P.

Dato : 03-09-04 22:36

> [...]
>
> Det havde de ikke tidligere - man filk TO på DHCP-løsningen?
>
> Det var PPPOE løsningen, der kun havde en dynamisk IP ?

Jeg mente nu egentlig jeg kun havde 1 men det kan da godt være jeg har
2...hvordan kan jeg lige finde ud af det?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-09-04 22:42

Claus P. wrote:
> Jeg mente nu egentlig jeg kun havde 1 men det kan da godt være jeg har
> 2...hvordan kan jeg lige finde ud af det?

Hvad hedder din adsl hos TDC ?

De har flere løsninger - den gamle bredbånds-løsning - den kører DHCP.....

Men TDC Internet har også en løsning, der ikke kører DHCP men PPPOE.....

Men hvis der står i dine papirer, at du bruger DHCP, så gør du det jo nok

Fra : Claus P.

Dato : 03-09-04 22:57

> Hvad hedder din adsl hos TDC ?
>
> De har flere løsninger - den gamle bredbånds-løsning - den kører DHCP.....

Gamle..hmm, den er et år gammel

> Men TDC Internet har også en løsning, der ikke kører DHCP men PPPOE.....
>
> Men hvis der står i dine papirer, at du bruger DHCP, så gør du det jo nok

Det er DHCP, står i hvert fald på cd'en

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-09-04 23:21

Claus P. wrote:
> Gamle..hmm, den er et år gammel

Ja ja - ok - det var heller ikke lige løsningen, jeg mente var gammel - mere
navnet

Tidligere havde de

TDC Tele Danmark Bredbånd - der kører DHCP
TDC Internet Bredbånd, der kører PPPOE

De har vist stadig begge - men med lidt ændrede navne.

Fra : KsNa

Dato : 04-09-04 12:33

> Hmm - Claus skrev at han havde EN dynamisk ip-adresse ?
>
> Har TDC DHCP-løsninger med kun en dynamisk ip ?

Ja, hvis man har fast IP.

> Det havde de ikke tidligere - man filk TO på DHCP-løsningen?

Det er stadig standard.

> Det var PPPOE løsningen, der kun havde en dynamisk IP ?

Ved PPPoE får du ikke ipadr . tildelt på den måde.

Mvh.

Kim

Fra : Claus P.

Dato : 03-09-04 22:33

> [...]
finder en DHCP-server (læs: routeren).

> Vi er meget mere interesseret i den maskine der fungerer - Kan du ikke

nåå... jamne den ligger så under ipconfig2

> Ser også korrekt ud
>
> Du har vel prøvet at bytte rundt på netkabler og stik - Det ku' være noget
så simpelt som et dårligt kabel eller en port i
> routeren ??

jeg har prøvet 3 forskellige kabler i port 2,3,4, samme resultat

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 08:33

>lave samme nummer på den....
>
>nåå... jamne den ligger så under ipconfig2

Ok, den er som den skal være. Det betyder at du har kablet og opsat routeren korrekt !

Så må problemet ligge i maskinen's opsætning - Det viser udskriften fra IPCONFIG iøvrigt også, når jeg kigger nærmere efter

Maskinen får nemlig ip-adressen 0.0.0.0: Den burde jo enten få ip-adresse fra routeren eller en automatisk ip-adresse fra windows.

Foreslår du gennemgår 'Netværksforbindelser' på den syge maskine med en lup - Problemet må ligge der et-eller-andet sted. Og så
har du jo den fungerende maskine at sammenligne med...

<mlr>

Fra : Claus P.

Dato : 05-09-04 16:06

> [...]
>
> Så må problemet ligge i maskinen's opsætning - Det viser udskriften fra
IPCONFIG iøvrigt også, når jeg kigger nærmere efter

..

> Foreslår du gennemgår 'Netværksforbindelser' på den syge maskine med en
lup - Problemet må ligge der et-eller-andet sted. Og så
> har du jo den fungerende maskine at sammenligne med...

Jeg har prøvet at sætte maskinen til modemet uden at køre gennem routeren,
det virkede heller ikke.
Så har jeg prøvet at sætte pc 1 på port 2, 3 og 4, for at teste om de andre
porte virker på routeren, det gjorde de.
Jeg har prøvet på PC 2 at pinge den selv ved loop-back: ping 127.0.0.255 ->
virker fint
Ping på computernavnet -> virker fint
Så det tyder på det ikke er netkortet der er noget galt med, så jeg må jo
dykke ned i netværksindstillingerne som du foreslår.

Fra : Claus P.

Dato : 05-09-04 16:59

> [...]
> Så det tyder på det ikke er netkortet der er noget galt med, så jeg må jo
> dykke ned i netværksindstillingerne som du foreslår.

Nå, nu virker det... Jeg ved bare ikke lige hvorfor, jeg mener ikke jeg har
prøvet noget nyt.
Nå, hul i det, bare det virker.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-09-04 19:49

> [...]

>Så det tyder på det ikke er netkortet der er noget galt med, så jeg må jo
>dykke ned i netværksindstillingerne som du foreslår.

Bare for at være besværlig:

Du har checket at TCP/IP protocollen er installeret. Og at NetBIos fungerer.

Men du har ikke checket funktionen af netkortet - Det gøres nemlig ved at pinge netkortet ip-adresse. Og dit netkort har ikke
fået nogen ip-adresse.

Så du må prøve at lokalisere hvorfor pokker det netkort ikke får en ip-adresse ?!?!

<mlr>

Fra : Anders S.

Dato : 03-09-04 23:16

"Claus P." <clausnoerSLET@MIGtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen
>
> Jeg har flg:
> 2 * PC m. XP pro
> Linksys Router BEFSR41 ver. 3
> TDC ADSL 512/128
> 1 dyn. IP

Hejsa.

Jeg har desvære også samme router som dig for en måned siden begyndte
den at gå ned med jævne mellemrum. den taber sin WAN ip.
Tager jeg strømmen fra og på køre den fin i X tid det samme sker.
En lille søgning på google viser at mange har problemer med BEFSR41 ver. 3
( alt er prøvet ny firmware, gammel firmware, hard reset osv. )

Har pt en sag kørende hos linksys support.

--
MVH
Anders S..

Fra : Leo

Dato : 03-09-04 23:21

Dette er kun ang. forbindelsen til den maskine der ikke virker.

Er der lys i lampen på routeren ?, som der skal være ved det kabel(port nr).
som går til den PC der ikke kan komme på nettet, hvis ikke, har du en fejl
på kablet, eller bare brugt et der er forkert.

Tjek lige om du har Enablet Local DHCP i routerens opsætning.

Tag kablet fra den PC der virker og flyt det til den PC der ikke virker, kan
den så komme på nettet, så ved du om dit netkort virker.