Tortec / Faber?
Fra : NI

Dato : 03-09-04 08:22

Står overfor at skulle købe dobbeltsæt (12'ere), men er i tvivl om hvorvidt
jeg skal anskaffe mig tortec eller faber. Ved at der kan benyttes mindre bly
ved tortec, men hvad er Jeres erfaring. Plusser og minusser modtages meget
gerne.

Mvh Niels

Fra : KC

Dato : 03-09-04 13:50

Hvorfor står valget kun mellem Tortec og Faber?

Afhængigt af hvilken konfiguration du ønsker? (spændebånd, manifold, bløde
knopper etc) kan du spare rigtigt mange penge på www.deepstop.de.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-09-04 17:47

"NI" <hahaha@niib.dk> wrote in message news:<41381c51$0$26380$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
> ved tortec, men hvad er Jeres erfaring. Plusser og minusser modtages meget

Som du selv skriver. Mindre bly er rart, og så er det jo også 232 bar
flasker. Til gengæld er de jo så ikke helt lette at svinge rundt med
på land!
Bruger selv 2 kg bly med min 2x12 Tortec (sammen med 5 mm compressed
dragt og 3 mm bagplade).

Jens Olsen

Fra : Morten Dall

Dato : 06-09-04 23:34

> [...]
bly
> ved tortec, men hvad er Jeres erfaring. Plusser og minusser modtages meget

som du selv siger er Tortec tungere, og der med mindre bly, men hvis du får
lettere flasker putter du bare lidt bly i mellem flaskerne, og så er de
pludselige lige negative under vand og lige uhandige over vand.

fordelen ved Torted kunne så være at har en tyk bund hvilket gør den mere
"røv" tunge end normale flasker, så de giver en anden vægt fordeling end
feks faber + bly, men om det er godt eller skidt kommer an på hvordan resten
af dit setup er skruget sammen.

jeg har hørt at Tortec ruster led, men det er altså bare noget jeg har hørt,
og jeg tror ikke at man skal læge det store i det.

men som KC skrev så kik på www.deepstop.de
skulle jeg købe i dag ville jeg købe dette sæt
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?products_id=345
de er godtnok ildt lette men der skal bare lidt bly i mellem dem.

mvh MDD

Fra : NI

Dato : 07-09-04 08:34

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?products_id=345
> de er godtnok ildt lette men der skal bare lidt bly i mellem dem.

Jeg takker for indslagene,... nu må vi se hvad det ender med. Synes dog ikke
at sætte på www.deepstore er specielt billige.

Mvh Niels

Fra : Morten Dall

Dato : 07-09-04 20:54

> Jeg takker for indslagene,... nu må vi se hvad det ender med. Synes dog
ikke
> at sætte på www.deepstore er specielt billige.

nå okay men det er de da, tænk på de er metaliseret, og det koster ekstra,
hvis du bare vil have dem hvide er de billiger
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?products_id=139
449.00EUR

og så skal du tænke på at de er samlet med V4TEC spænde bånde, som er meget
kraftige og koste et sted mellem 1000 og 1500 dkk hvis du skal købe dem i
løs vægt her hjemme.

mvh MDD

Fra : NI

Dato : 07-09-04 22:22

> [...]
meget
> kraftige og koste et sted mellem 1000 og 1500 dkk hvis du skal købe dem i

Takker mange gange for dit sidste svar. Mit tyske er på ingen måde en
kompetence jeg besidder, og har først lige opdaget at webstedet også
figurerer på engelsk.

Ps. Det er bestemt billigt.

mvh Niels

Fra : JHyden

Dato : 07-09-04 21:31

> Jeg takker for indslagene,... nu må vi se hvad det ender med. Synes dog ikke
> at sætte på www.deepstore er specielt billige.

Jeg har aldrig set noget billigere i den kvalitet - i hvert fald som
2X10. Jeg kender ikke nivauet så godt for 12'ere.

Hvis du finder noget billigere end deepstop, må du gerne poste det her
- så tror jeg jeg vil have et ekstra sæt.

Fra : Morten Dall

Dato : 08-09-04 20:20

http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=365

http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=127
> (40lbs)

STOOOOOOPPPPPPP

du er lige ved at begå en fejl, efter min mening altså,

flaskerne, FINT, de holder 100%
men wingerne, der er du gået lidt skævt
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=127
halcyon's er helt fin men det skal ikke være (40lbs) det skal være 40lbs til
2*12
hvis du vil spare penge ved at købe en Diverite så køb for gud skyld
Classicwing den er slet ikke helt tosset.
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=126

den er bare min mening (DIR folk kan ikke lide elastikker på wingen)

mvh MDD

Fra : NI

Dato : 09-09-04 08:39

> [...]
> halcyon's er helt fin men det skal ikke være (40lbs) det skal være 40lbs

hvad er forskellen?
Er det om wingen er "indrettet" til en eller to flasker?

> [...]
http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=126

> den er bare min mening (DIR folk kan ikke lide elastikker på wingen)

jeg er ikke inkarneret DIR-mand, hvorfor dette er et mindre problem.

Som jeg kan se følger der endvidere webbing med til halcyon's hvilket der jo
ikke gør til Diverite Recwing. I forlængelse heraf er jeg også interesseret
i at vide om der her er tale om DIR, altså uden spænder som kan justeres /
løsnes i et snuptag. Nogen som ved dette?

Mvh Niels

Fra : Morten Dall

Dato : 09-09-04 14:33

> men wingerne, der er du gået lidt skævt

http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=127
> til
>
> hvad er forskellen?

jeg store klovn, jeg skrev forkert, det jeg mente var, det skal være en
55lbs, den på 40 er for lille til 2*12, mange gange undskyld.

> jeg er ikke inkarneret DIR-mand, hvorfor dette er et mindre problem.

ja okay jeg mente ikke at du ikke må købe en elastik winge forde DIR siger
det, men fordi DIR har en masse gode argumenter for hvorfor det er en dum
ide, og jeg er enig i alle de argumenter, så efter min mening er det meget
dumt at købe en elastik vinge.

> [...]
> i at vide om der her er tale om DIR, altså uden spænder som kan justeres /
> løsnes i et snuptag. Nogen som ved dette?

det har du misforstået lidt, hvis vi snakker Bebbing, så er det KUN det
sorte brede bånd, altså et stykke bånd uden noget som helst.
hvis vi snakker bånd med spænder osv altså et komplet seletøj, så snakker
man om et Harness,
nå men for at svare på dit spørgsmål, så er der ikke tale om noget Harness
over hovet, det de skriver om Webbing er at vingen forskælige steder er
forstærket med 2" webbing, feks ned af "ryggen" der hvor skrugerne går
igennem til flaskerne.

så desvære der er altså ikke tale om at der følger et Harness med til
vingen.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Morten Dall

Dato : 09-09-04 14:50

> [...]
> til
>
> hvad er forskellen?
> Er det om wingen er "indrettet" til en eller to flasker?

prøv også lige at kikke på
http://www.dktechgear.dk/catalog/product_info.php/manufacturers_id/27/products_id/127
der får du et komplet sæt med winge, harnes & bagplade for kun 3750,- så
bliver det vidst ikke meget billigere

det var nok det jeg ville købe hvis jeg skulle ud og købe lige nu

mvh MDD

Fra : NI

Dato : 09-09-04 19:46

> [...]
> der får du et komplet sæt med winge, harnes & bagplade for kun 3750,- så

Nej hverken pris eller kvalitet er der sandsynligvis noget at sige til, men
jeg er interessert i et seletøj, hvor jeg hurtigt kan løsne gearet, så jeg
kan komme ud af det, lidt på samme måde som en BCD virker. Går ikke ud fra
at dkteckgear, kan eller vil levere en sådan løsning. Grunden til at jeg er
interesseret i en sådan løsning, skyldes at jeg har talt med flere, som
finder det særdeles vanskeligt at komme ud af deres DIRudstyr efter endt
dykning, når de ligger og bobler rundt i overfladen.

Mvh Niels

Fra : Morten Dall

Dato : 09-09-04 20:46

> [...]
> kan komme ud af det, lidt på samme måde som en BCD virker. Går ikke ud fra
> at dkteckgear, kan eller vil levere en sådan løsning.

sansynligvis laver han ikke harnesset samlet, men som løse dele, det vil
sige at du frit kan skære webbingen over et passende sted og købe et spænde
og sætte i, det skulle der ikke være de store problemer i, MEN, det er den
forkerte vej at går, efter min mening.

> [...]
> finder det særdeles vanskeligt at komme ud af deres DIRudstyr efter endt
> dykning, når de ligger og bobler rundt i overfladen.

grunden til at de har problemer er endten, at de bruger den forkerte teknik
eller at deres Harness er justeret forkert, jeg vil væde hvad det skal være
på at hvis de får det justeret rigtig og bruger den rigtige teknik, så vil
de ikke have nogle problemer, jeg og alle DIR dykkere jeg kender kan komme
lige så hurtig ud af vores gir som vores klub kammarater som dykker BCD,

noget helt andet er at 2x12 er tunge, dem har jeg ikke lyst til at slæbe
rundt på med et Harness der er samlet med plast spænder.

en grundlægende filusofi i DIR er, at man skal ikke købe udstyr til at løse
et problem der kan løses med træning og den rette teknik.
efter min mening er der alt for mange dykkere i dag der prøver at købe sig
ud af problemer, problemet er at alt det udstyr folk køber for at løse
problemer (som kunne fjernes med træning og teknik) som regel introduksere
nye problemer, alt udstyr kan fejle, altså kan man sige jo mere udstyr, jo
støre risiko for fejl.

feks syntes jeg at Ankel bly er et godt eksembel, idag vil mange sige at man
kan ikke dykke tør dragt uden ankel bly, og når en dykker shop sælger en ny
tør dragt, så er det lige før at det er standart at der også bliver solgt
ankel bly, men går du 20 år tilbage så var der ikke noget der hed ankel bly,
og der var der ikke nogle der manglet det, du ser heller ikke nogle DIR
dykkere der bruger det, HVORFOR ,,,,,,,, for de det er ikke nøvendig, hvis
alt dit andet udstyr er som det skal være og din teknik og træning er på
plads.
så hvorfor spille penge på noget, som kan ødelægge dit dyk ved du feks.
taber det eller glemmer det , når der ikke er nøvendig, det givver ingen
mening i mit hovede.

det samme med spændet, det koster mere det er ikke nøvendig, og det
introduksere en ekstra fejl muglighed, det eneste argument for at sætte et
spænde på er at man, ikke gider at justere sit harness rigtig (hvilket giver
andre problemer) eller at man ikke gider at bruge et par dyk på at træne med
sit udstyr.

men hvis man bevist har vælgt den holdning, og derfor vælger spændet, så er
det også helt fint, det er jo op til den enkle hvordan man vil indrette sig.

undskyld det noget lange indlæs om noget så simpelt som et spænde, men jeg
syntes lige at det er vigtigt at få lidt filosofi med i spørgsmålet, og så
håber jeg at det giver lidt stof til efter tanke.

men hvis du vælger at have et spænde, så ville jeg tage et DIR harness,
skære den højre skulder strop over, næsten helt nede ved bagplsden / hoften
og så sammel den med spændet der, og så ville jeg bruge et spænde fra et bly
blædte, et godt kraftigt et, så har du ikke noget af plastik, og spændet er
skjult under din arm så det ikke så let river fast i liner osv, endvider
ville jeg vende spændet, så det ikke kan fange liner når du svømmer frem af,
da vi jo må formode at det er den vej du svømmer det meste af tiden, men det
vil jo altså gøre det at du kan risikere at spændet bliver revet op når du
skubber dig ud af et vrag, hvis du lige har stukket over kroppen ind for at
kikke ind i et hul.

mvh MDD

Fra : NI

Dato : 09-09-04 22:42

> [...]
> skubber dig ud af et vrag, hvis du lige har stukket over kroppen ind for

Tak for hjælpen. Indslagene har bestemt givet stof til eftertanke, så nu må
vi se hvad det ender med.

Mvh Niels

Fra : JSC

Dato : 10-09-04 09:43

> [...]
> tør dragt, så er det lige før at det er standart at der også bliver solgt
> ankel bly, men går du 20 år tilbage så var der ikke noget der hed ankel

For 20 år siden brugte man halsvest og røde viking gummidragter - Med andre
ord så er det også den eneste rigtige i dag!!!! Wings, rustfri bagplade,
webbing, er noget modefis som man ikke brugte for 20 år siden, så hvorfor
bruge det i dag ??? Sorry den var bare for oplagt

/Jørgen

Fra : Morten Dall

Dato : 10-09-04 10:22

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> webbing, er noget modefis som man ikke brugte for 20 år siden, så hvorfor
> bruge det i dag ??? Sorry den var bare for oplagt

helt okay, jeg havde også forvendtet den slags svar c";)

MDD

Fra : Søren Ravn

Dato : 13-09-04 08:07

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message
> [...]

> skubber dig ud af et vrag, hvis du lige har stukket over kroppen ind for

Hvad er der galt med en plastik spænde ?

Søren Ravn

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-04 22:23

> [...]
> finder det særdeles vanskeligt at komme ud af deres DIRudstyr efter endt
> dykning, når de ligger og bobler rundt i overfladen.

Jeg har sådant et harness fra Diverite i øvrigt sammen med en Diverite
recwing. Begge dele ganske god kvalitet ( det er wingerne fra halcyon og
dk.tech.gear sikkert også ). IMO så vokser træerne dog ikke ind i himlen.
Ingen tvivl om at bagpladen/wing og harness er godt og stabilt til
dobbeltsæt men i overfladen er og bliver det noget usikkert
sikkerhedsmæssigt. Et valg for den erfarne dykker ! Harness kan fåes hos Jan
Jørgensen www.jj-technique.com

Allan Hansen

Fra : Tommy Larsen [Scubag~

Dato : 10-09-04 08:09

DiveSystem laver et harness som er justerbart , med metalspænder.
Vi sælger en del af dem af netop den årsag du beskriver.

Tommy
www.scubagear.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-09-04 16:35

Morten Dall skrev i Message-ID:
<41405ba8$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> http://www.deepstop.de/catalog/product_info.php?cPath=80_52&products_id=127

> jeg store klovn, jeg skrev forkert, det jeg mente var, det skal være en
> 55lbs, den på 40 er for lille til 2*12, mange gange undskyld.

Vås.

40 pund / 20 kg er alt rigeligt til 2*12L.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-09-04 22:08

> [...]

> et spænde og sætte i, det skulle der ikke være de store problemer i,
> MEN, det er den forkerte vej at går, efter min mening.

Nu hvor der tales om os: Det hele kommer samlet og klar til at dykke
med.

Fra : Morten Dall

Dato : 10-09-04 10:20

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Dall skrev i Message-ID:
> <4140b2fc$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
>
> Nu hvor der tales om os: Det hele kommer samlet og klar til at dykke
> med.

okay, men hvis han gerne vil købe det adskildt kan det så ikke lade sig gøre
?

mvh Morten DD

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-09-04 22:54

<414171cf$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> okay, men hvis han gerne vil købe det adskildt kan det så ikke lade sig gøre
> ?

Næh. Vi sælger DIR-ting. Vi er ikke herrer over hvad folk gør med de
ting de har købt hos os, så han kan skille det af efter modtagelsen...
:)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-09-04 22:55

JSC skrev i Message-ID: <41416924$0$314$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
> andre ord så er det også den eneste rigtige i dag!!!! Wings, rustfri
> bagplade, webbing, er noget modefis som man ikke brugte for 20 år

Folk - ikke i DK - brugte også wing-lignende veste for 20 år siden. Jeg
mener den hed IPAK.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-09-04 20:17

Søren Ravn skrev i Message-ID:
<41454715$0$262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Hvad er der galt med en plastik spænde ?

De knækker. Har selv set det mindst én gang.

(Og så slutter jeg denne diskussion)

Fra : Søren Ravn

Dato : 14-09-04 06:37