Skattekonsekvenser af konvertering ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-09-04 13:59

Hej NG.

Er der nogen skattemæssige konsekvenser ved at kovertere et 3 årigt
rentetilpasningslån til obligationslån ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-09-04 19:41

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.
>
> Er der nogen skattemæssige konsekvenser ved at kovertere et 3 årigt
> rentetilpasningslån til obligationslån ?

Jeg kan ikke hjælpe dig. Men jeg ved at der findes en gruppe der hedder
dk.penge Den er vist mere relevant for dit spørgsmål.

NB.
Du må max. have 4 linier i signaturen.

Se på www.usenet.dk for regler.
Der kan du også finde en oversigt over danske grupper.

Mvh. Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-04 09:38

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> Jeg kan ikke hjælpe dig. Men jeg ved at der findes en gruppe der hedder
> dk.penge Den er vist mere relevant for dit spørgsmål.

Tak jeg prøver der.

Fra : Michael

Dato : 01-09-04 22:52

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

Der er den konsekvens, at renten er højere på det fastforrentede lån end
flexlånet. Det betyder, at du får større renteudgifter og derved et højere
rentefradrag=lidt mere udbetalt på lønsedlen. Den største konsekvens er dog
kurstabet, som ikke kan trækkes fra. Er kursen f.eks. 95 på obligationslånet
og skal du låne 1.000.000 kr, bliver din restgæld 50.000 kr. større, dvs. du
skal tilbagebetale 1.050.000 kr.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-04 09:41

"Michael" <a@b.dk> wrote in message news:ch5g68$ks9$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
obligationslånet
> og skal du låne 1.000.000 kr, bliver din restgæld 50.000 kr. større, dvs.

Betyder det at hvis nu vi vælger et rentetilpasningslån med 3 årige
tilpasninsinterval for at bruge de sparede penge på at betale af på boliglån
eller pantebrev vil vi kunne konvertere det til fastforrentet lån efter de 3
år og det eneste vi så kan risikere (udover en steget rente) er kurstab ?

Fra : Michael

Dato : 02-09-04 17:04

> [...]
stop
> thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do

Ja, det er korrekt, men det du sparer på F3-lånet kan slet ikke opveje
kurstabet (+ omkostninger ved omlægningen). Overvej iøvrigt hellere F1-lån.
F3 kan ikke betale sig. Renten er alt for meget højere i forhold til
"risikoen" ved F1-lånet. Kursen er også bedre på F1-lånet. Desuden får du
heller ikke glæde af evt. rentefald midt i den 3-årige periode.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-04 08:22

"Michael" <a@b.dk> wrote in message news:ch7g5v$6lb$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> "risikoen" ved F1-lånet. Kursen er også bedre på F1-lånet. Desuden får du
> heller ikke glæde af evt. rentefald midt i den 3-årige periode.

Hvad er omkostningerne typisk ved låneomlægning ?
Renten på F1 er 2,65 % og F3 er 2,91 % så forskellen er ikke ret stor.
Kursen på F1 er 100,44 og F3 er 102,45.
Så kursen er da bedre forstået på den måde at man får da flere penge end man
låner, eller har jeg misforstået noget ?
Til gengæld har jeg låst renten i den 3 årige periode.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 10:13

> Hvad er omkostningerne typisk ved låneomlægning ?

Ca. 10-15K pr. omlagt million jvf. et eksempel fra
http://www.dr.dk/nyheder/penge/pengeskole/

> [...]
man
> låner, eller har jeg misforstået noget ?
> Til gengæld har jeg låst renten i den 3 årige periode.

Et F1 vil jo skulle refinansieres hvert år og kursen svinger derfor ikke så
meget. Et F3 svinger noget mere da det kun refinansieres hvert tredje år,
men samtidigt kan det så ikke konverteres igen i løbet af de tre år uden at
det ville være uhensigtsmæssigt dyrt. Hvis man ønsker at gamble på den
variable rente, kan man efter min mening lige så godt satse på den 1 årige
rente og så spare den kvarte procent i rente der er i forskel. Det at man
får 102,45 for en F3 obligation er jo fordi markedet forventer at
rentekurven i den korte ende er forholdsvis flad. I princippet får du jo
næsten det første års rente betalt ved at sælge en F3'er i stedet for en
F1'er, men er så samtidigt låst fast i tre år. Om tre år kan renten jo være
steget en hel del mere end det er sjovt, på 1 år kan det jo ikke gå helt så
galt... Men det er jo en smagssag.

../Anders