Spalter bliver væk i Opera
Fra : Henny

Dato : 31-08-04 18:54

Nu har jeg bakset den halve dag med at få http://aktivfor.dk/links.php og
http://aktivfor.dk/links/bhave.php til at stå i to pæne spalter. Det gør det
også, i Firefox og IE, men i Opera forsvinder den ene spalte.

Hvad har jeg nu lavet galt?

Mvh.

Henny

Fra : Henny

Dato : 31-08-04 20:15

"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> også, i Firefox og IE, men i Opera forsvinder den ene spalte.

Hvad jeg lavede galt, ved jeg ikke. Men jeg fandt noget meget anderledes css
til to spalter - meget anderledes, end det jeg havde brokket sammen med
absolut positionering og guderne må vide hvad:

..vspalte {
width: 45%;
float: left;
border-right: 1px solid #346633;
margin-right: 25px;

}
..hspalte {
}

Jeg er stadig forbløffet over, at noget så simpelt virker. Derfor syntes
jeg, at jeg ville dele min opdagelse med dem, der ikke havde gjort den
endnu.

Mvh.

Henny

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 20:59

Henny wrote:
> [...]
> .hspalte {
> }
>
> Jeg er stadig forbløffet over, at noget så simpelt virker.

Float er en dejlig ting. Tillykke med opdagelsen. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Magne Heen

Dato : 31-08-04 21:11

Erik Ginnerskov wrote:

> Float er en dejlig ting. Tillykke med opdagelsen. ;)

Vil bare benytte anledningen til å spørre om hva som er feil her:
http://home.weblung.org/webtest/test-av-float.html

Test i forskjellige browsere og gi tilbakemelding om hva som er feil.

Magne Heen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 21:33

Magne Heen wrote:

> Vil bare benytte anledningen til å spørre om hva som er feil her:
> http://home.weblung.org/webtest/test-av-float.html
>
> Test i forskjellige browsere og gi tilbakemelding om hva som er feil.

Testede i Mozilla 1.6, Opera 7.23 og IE 6. Det ser nogenlunde ens ud i alle
tre. Eneste forskel opstår fordi du ikke har defineret nogen font, hvorved
det er den i de enkelte browsere definerede defaultfont, siden vises med.

Men du bør sætte en bredde på <div id="nr1">. Pt. ændres bredden efter den
valgte fontstørrelse. Dermed er der heller ingen grund til at sætte et
tvungent linjeskifte ind efter 'etterfølgende'.

Ser nu i kildekoden, at <div id="nr1"> skulle have været uden border og
baggrundsfarve. Prøv at specifiser det tagget. Eller det bliver måske
overflødigt, hvis du sætter en bredde på både <div id="nr1"> og <div
id="nr2">.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 21:39

Erik Ginnerskov wrote:

> Ser nu i kildekoden, at <div id="nr1"> skulle have været uden border
> og baggrundsfarve. Prøv at specifiser det tagget. Eller det bliver
> måske overflødigt, hvis du sætter en bredde på både <div id="nr1"> og

Måske snarere løsningen er at sætte en margin-left på <div id="nr2">
svarende til bredden på <div id="nr1"> + lidt mere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Magne Heen

Dato : 31-08-04 21:47

Erik Ginnerskov wrote:

> Måske snarere løsningen er at sætte en margin-left på <div id="nr2">
> svarende til bredden på <div id="nr1"> + lidt mere.

Ser det ofte blir gjort men hva sier w3c ?

Skal ikke id nr2 legge seg ved siden av id nr2, margin mot margin uten
at marginene i de to oppdelingene overlapper?

Magne Heen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-04 13:41

Magne Heen wrote:

> Ser det ofte blir gjort men hva sier w3c ?
>
> Skal ikke id nr2 legge seg ved siden av id nr2, margin mot margin uten
> at marginene i de to oppdelingene overlapper?

Undskyld, min fejl. Jeg tænkte på en teknik jeg anvender, når den venstre
spalte er lagt ind med absolut position. Glem det med margin-left.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk