Hvilken socket skal jeg vælge?
Fra : Kong Kent

Dato : 31-08-04 04:39

Hej bundkort-gruppe

Jeg står for at skal udskifte min "motor" (900mhz T-Bird, 768mb (512+256)
pc133 sd-ram, Ge-Force 2 MX 32mb og Asus A7V mb) til noget *meget* større.
Kan jo slet ikke spille nogen rigtige spil

Men hvilket MB skal jeg investere i for at være bare 'nogenlunde'
fremtidssikret mht. nyt grafikkort, måske en større processor end 2,4 - 3,0
og hvis jeg vil have mulighed for mere end blot én stang 512 mb ram (og hvad
skal den slags hedde i dag? DDR ??)

På forhånd tak.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 31-08-04 18:02

Hej
Hvis du bare er en smule økonomisk anlagt vil jeg sige at det allerbedste
valg lige nu må være en socket 754 AMD 64 cpu monteret i et bundkort med via
kt800 pro eller et nvidia nforce 250 chipset samt et par billige 512 mb
pc3200 (ddr 400) ram, fx nogle value stænger fra corsair.
fx amd 64 3000+ til 1250 kr, der burde være meget gode chancer for at køre
2,4 ghz med den svarende til 3400+.
Bundkortet kunne fx være et abit kv8 pro til 800 kr.
Rammen kunne være 2 * corsair value pc3200 cl. 2.5 512 mb til 2*700.

Ingen andre af de aktuelle sockets tilbyder så høj ydelse til den pris idag
som socket 754 og det skulle nok kunne fodre de grafikkort der er på
markedet idag.
Ulempen er at socket 754 ikke vil få hurtigere cpuer i fremtiden og heller
ikke understøtter dual ram. Disse ting skal du op til socket 939 for at få,
her koster den billigste løsning med cpu og bundkort dog også 1600 kr mere
(det er dog en 3500+ cpu) så det er da bedre at spare de penge nu, så kan
man jo bare købe et nyt bundkort når man skifter cpu.
Dual ram på amd 64 gør vel omkring 10% i ydelse (varierer selvfølgelig efter
opgaven), så det er ikke noget jeg vil give så meget ekstra for.

Jeg synes ikke rigtig der er noget fra Intel der springer i øjene med en
bedre pris/ydelse lige for tiden.

Med hensyn til grafikkort så er nvidia geforce 6800 kort meget svære at
stikke med hensyn til pris/ydelse, dog har de kun 128 mb ram, men det skulle
også være nok til hæderlig grafik i lang tid endnu. De fås fra godt 2400 kr.
Hvis budgettet er endnu større er 6800 gr modellen også et rigtigt godt køb.
Hvis disse kort er for dyre så tag en radeon 9800 pro til 1800 kr.
Dette er hvad jeg ville anbefale at købe til en prisbevidst spilcomputer
idag.
Håber det kunne hjælpe lidt.

Mvh Martin Sinkjær

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 17:44

Martin Sinkjær wrote:

> skifter cpu. Dual ram på amd 64 gør vel omkring 10% i ydelse

Øøøhhh... AMD64 er da instruktiossættet. AMD64 indeholder bla. IA32 der
findes i CPU'er fra både AMD, Intel og VIA.

Og kunne du ikke kigge lidt her:

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 31-08-04 20:05

En Flueknepper skrev:

> Øøøhhh... AMD64 er da instruktiossættet. AMD64 indeholder bla. IA32 der
findes i CPU'er fra både AMD, Intel og VIA.

Øøøøhhh De fleste folk med en smule omløb i hovedet kan nok regne ud at når
jeg omtaler en AMD 64 Cpu til socket 754, tja så er det nok en AMD Athlon
64 til socket 754 jeg mener. Hvis nogle regner med at jeg mener Intel eller
Via jeg mener, så skulle de måske bare droppe at samle deres egen pc.
Jeg lavede en fejl og fik ikke hele navnet med, så ret mig og fortæl andre
hvad jeg skulle have skrevet, du er jo udemærket klar over at det er en
Athlon 64 jeg mente. Hvis du havde gjort det ville det være fint, ingen folk
ville kunne komme i tvivl om noget, jeg være blevet opmærksom på min fejl og
glad for at den var blevet rettet.
Men næ nej, du vælger den barnlige udvej og spiller i stedet dum.

Med hensyn til din netikette kunne du jo kigge lidt her: Og kunne du ikke
kigge lidt her: http://www.amishrakefight.org/gfy/
Pokkers til selvudnævnte politifolk, her bruger man lidt tid på hjælpe en
person og så skal man bankes over i hovedet for at der er nogle små detaljer
med måden man har skrevet svaret på det ikke lige stemmer overens med hvad
du mener.
Kunne du ikke bare lige sige at det ville være rart, hvis jeg skrev
citaterne først så du ikke behøvede at læse så meget.

Og som en lille hjalp til dig så du ikke skal lede så længe efter nogen
andre at banke oven i hovedet, så er der et dejligt stort stykke med
overflødige data nedenunder, så du kan bare fortsætte med mig.
Let the flame war begin!

Martin Sinkjær

Fra : Leony

Dato : 31-08-04 20:59

"Martin Sinkjær" <attila.deletethis@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> nogen andre at banke oven i hovedet, så er der et dejligt stort
> stykke med overflødige data nedenunder, så du kan bare fortsætte med

Hvis Jesper er barnlig, hvilken kategori hører ovenstående afsnit så i?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 21:12

Martin Sinkjær wrote:

> den var blevet rettet. Men næ nej, du vælger den barnlige udvej og
> spiller i stedet dum.

Jeg er oplysende, du er forvirrende.

> Med hensyn til din netikette kunne du jo kigge lidt her: Og kunne du

Hvorfor, det er jo dig der ikke kan finde ud af det!

> nogen andre at banke oven i hovedet, så er der et dejligt stort
> stykke med overflødige data nedenunder, så du kan bare fortsætte med
> mig. Let the flame war begin!

*PLOOOONK*

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-04 21:18

On 2004-08-31, Martin Sinkjær <attila.deletethis@pc.dk> wrote:

> Men næ nej, du vælger den barnlige udvej og spiller i stedet dum.

I lyset af dine egne udgydelser lader vi lige denne stå.

> Pokkers til selvudnævnte politifolk, her bruger man lidt tid på hjælpe en
> person og så skal man bankes over i hovedet for at der er nogle små detaljer

Du bliver ikke "banket" oven i hovedet. Du bliver spurgt om du ikke kan
se på et link.

> Og som en lille hjalp til dig så du ikke skal lede så længe efter nogen
> andre at banke oven i hovedet, så er der et dejligt stort stykke med
> overflødige data nedenunder, så du kan bare fortsætte med mig.

*Sigh* Provokation = vejen frem til fredelig sameksistens?! Uanset om
du kan lide det eller ej, så er der gængse regler for netetikket. Dem har du
skrevet under på at du vil følge da du fik en forbindelse hos din ISP.

Mvh Thomas

Fra : Anders Nielsen

Dato : 31-08-04 22:38

"Martin Sinkjær" <attila.deletethis@pc.dk> skrev i en meddelelse news:4134cbf7$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> En Flueknepper skrev:

Ku du ikke selv lige tage og læse noget om netetikette og quote.
Du har jo fjernet alt fra header og indsat noget latterlidt barnligt

Fra : Floffer Poffer

Dato : 01-09-04 09:53

On 31 Aug 2004 16:44:10 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Øøøhhh... AMD64 er da instruktiossættet. AMD64 indeholder bla. IA32 der
>findes i CPU'er fra både AMD, Intel og VIA.

Jeg troede instruktiossættet hed x86-64...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-09-04 10:21

Floffer Poffer wrote:

> Jeg troede instruktiossættet hed x86-64...

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9331,00
..html

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 31-08-04 20:55

> Ulempen er at socket 754 ikke vil få hurtigere cpuer i fremtiden og
> heller ikke understøtter dual ram. Disse ting skal du op til socket
> 939 for at få, her koster den billigste løsning med cpu og bundkort

Sikke dog en masse ulemper.

Så vil det da give bedre mening at købe et Abit NF7-S ver2, barton 2500+
(eller bedre) og en Spire Whisperrock IV og et par stænger RAM
(bundkort+cpu+køler koster lige så meget som 3000+ processoren du
foreslår).

Parret med et godt grafikkort vil det være mere end hæderligt til spil.
Når socket 939 falder i pris, så kan man købe det i stedet (hvis man
ønsker det).

Fra : Floffer Poffer

Dato : 01-09-04 08:49

On Tue, 31 Aug 2004 05:38:42 +0200, "Kong Kent"
<kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote:

> [...]
>pc133 sd-ram, Ge-Force 2 MX 32mb og Asus A7V mb) til noget *meget* større.
>Kan jo slet ikke spille nogen rigtige spil
Den kan ikke spille de nye 3d spil

> [...]
>og hvis jeg vil have mulighed for mere end blot én stang 512 mb ram (og hvad
Hvis du går efter spilperformance hedder det en AMD64 variant (som fås
i socket 754, 939 & 940)
Personligt vil jeg vælge 754 da de er billigere end 939 og forskellen
i performance er meget lille. Det største problem lige nu er nok at
man skal vente et ½ års tid hvis man vil have et mb med PCI-Express.
Men generelt går det så hurtigt at det er ikke kan betale sig at tænke
på opgraderingsmuligheder medmindre det er noget der skal ske inden et
½ år.
Standard Ram idag er DRR PC3200 - men de bliver også hurtigere og
DDR-II er på vej