Dual Xeon 800MHz FSB bundkort, hvor er AGP~
Fra : Simon [2700]

Dato : 30-08-04 08:21

Hej,

Jeg ville gerne upg til en dual xeon 3GHz til min videoredigerings station,
der så også skal være min workstation, så den skulle gerne have et
grafikkort der matcher mit Radeon 9800Pro til spil hvis man skulle få lyst
til det. Men jeg synes ikke jeg kan nogen bundkort på edbpriser der har både
dual socket 604, 800MHz FSB og AGP port? Faktiskt kunne jeg kun se Intel
boards med 800MHz FSB (hvilket i sig selv er fint nok).
Findes der virkeligt ikke bundkort der har det ønskede endnu ?

Så er der selvfølgeligt PCI-X på bundkortet, men kunne heller ikke finde
nogen grafikkort synes jeg der var hurtige til det, hvilket jeg fandt lidt
underligt, for skulle PCI-X ikke være fremtiden?

Hvis man nu gik ud fra jeg købte denne 800MHz Xeon CPU
og disse RAM(det er vel bare ECC PC3200 jeg skal have ?)
og dette bundkort, ville tingene så passe sammen (er mest usikker på rammen,
har ikke kørt med ECC eller noget før)

Er der meget at vinde fra 533MHz FSB som de nye intel xeons har (som P4C)
til de 800MHz FSB ? for jeg så et par Tyan 533MHz FSB bundkort med AGP...?

og så lige et sidste spørgsmål, jeg lagde mærke til på edbpriser at man kan
få DDR2 ram, hvad bruger dem ? og er der meget at vinde ??

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh.Simon

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-08-04 15:49

Simon [2700] wrote:
> [...]
> selv er fint nok).
> Findes der virkeligt ikke bundkort der har det ønskede endnu ?

AGP er blevet afløst af PCI-Express.
Hvis du er hardcore spil-freak så vent til der kommer motherboards med 2 stk
PCI-Express (x16). Så kan du køre med dual grafikkort.
Når du alligevel har den store tegnebog fremme til et nyt grafikkort, så
husk at de nye DDR II ECC reg ram moduler er rimeligt dyre. Du skal også ud
og købe en ny strømforsyning og måske et nyt kabbinet

> Så er der selvfølgeligt PCI-X på bundkortet, men kunne heller ikke
> finde nogen grafikkort synes jeg der var hurtige til det, hvilket jeg
> fandt lidt underligt, for skulle PCI-X ikke være fremtiden?

PCI-X vil også med tiden blive afløst af PCI-Express. PCI-X bruges mest i
server miljøer.

> [...]
> og dette bundkort, ville tingene så passe sammen (er mest usikker på
> rammen, har ikke kørt med ECC eller noget før)

Check på bundkortfabrikantens side, der kan du se hvilke ram typer der er
kompatible.

> Er der meget at vinde fra 533MHz FSB som de nye intel xeons har (som
> P4C) til de 800MHz FSB ? for jeg så et par Tyan 533MHz FSB bundkort
> med AGP...?

De nye 800 MHz Xeon'er skulle ifølge flere test være væsentligt hurtigere
end de gamle.
Men søg dog selv; der er masser af artikler om emnet.

> og så lige et sidste spørgsmål, jeg lagde mærke til på edbpriser at
> man kan få DDR2 ram, hvad bruger dem ? og er der meget at vinde ??

Teoretisk ja, tiden vil vise om de er pengene værd.

Mikkel

Fra : Simon [2700]

Dato : 31-08-04 09:10

> PCI-X vil også med tiden blive afløst af PCI-Express. PCI-X bruges mest i
> server miljøer.

godt det lige blev nævnt, troede PCI-X bare var en forkortelse af
PCI-Express :(
mvh.Simon

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-08-04 15:56

Simon [2700] wrote:

> [...]
> se Intel boards med 800MHz FSB (hvilket i sig selv er fint nok).
> Findes der virkeligt ikke bundkort der har det ønskede endnu ?

I sin tid, da jeg overvejede at købe en P-IV Xeon, det var dengang de kun
var på 1.5 ghz, kunne jeg kun finde boards den enten havde DDR-RAM og ingen
AGP eller RD-RAM og AGP, så det er åbenbart normalt at motherboard
designerne laver hovedet blive hjemme, når de tager på arbejde.

> Er der meget at vinde fra 533MHz FSB som de nye intel xeons har (som P4C)
> til de 800MHz FSB ? for jeg så et par Tyan 533MHz FSB bundkort med AGP...?

Ved dual CPU systemer er det godt at have lidt luft over hovedet, med
hensyn til FSB hastighed, så gå efter den hurtige.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Peter Pan

Dato : 30-08-04 22:41

"Simon [2700]" <devnull@linux.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> boards med 800MHz FSB (hvilket i sig selv er fint nok).
> Findes der virkeligt ikke bundkort der har det ønskede endnu ?

Nej, men du kan nok findet et med PCI-Express x16, hvilket burde være fint
nok.
F.eks http://www.intel.com/design/servers/boards/se7525gp2/

> Så er der selvfølgeligt PCI-X på bundkortet, men kunne heller ikke finde
> nogen grafikkort synes jeg der var hurtige til det, hvilket jeg fandt lidt
> underligt, for skulle PCI-X ikke være fremtiden?

PCI-X er kun noget du finder i servere.- Derfor heller ingen "store"
grafikkort til den standard. PCI-Express er fremtiden. De 2 ting er vidt
forskellige. Det nævnte bundkort har kun x4/x8 PCI express slots, og alle
PCI-Express grafikkort kræver et x16 slot.

> Hvis man nu gik ud fra jeg købte denne 800MHz Xeon CPU

> og disse RAM(det er vel bare ECC PC3200 jeg skal have ?)

Disse ram dur ikke. Du skal have Registeret ECC ram, i 266 eller 333 MHz.
SE7320SP2 understøtter ikke andet.

> og dette bundkort, ville tingene så passe sammen (er mest usikker på
rammen,
> har ikke kørt med ECC eller noget før)

Du kan se de fulde specs på intels hjemmeside:
http://www.intel.com/design/servers/boards/se7320sp2/index.htm?iid=ipp_browse+motherbd__se7320sp2_srvr&#features

> Er der meget at vinde fra 533MHz FSB som de nye intel xeons har (som P4C)
> til de 800MHz FSB ? for jeg så et par Tyan 533MHz FSB bundkort med AGP...?

Ja. Begge processorer deler FSB hastigheden, så i dual cpu systemmer har FSB
meget mere at skulle have sagt.

> og så lige et sidste spørgsmål, jeg lagde mærke til på edbpriser at man
kan
> få DDR2 ram, hvad bruger dem ? og er der meget at vinde ??

DDR2 er hurtigt i overførseler, men har en rimelig høj latency, derfor er
det ikke så vildt hurtigt endnu. Men det skal nok blive fremtiden.

Mvh
Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 22:46

Peter Pan skrev:

> DDR2 er hurtigt i overførseler, men har en rimelig høj
> latency, derfor er det ikke så vildt hurtigt endnu. Men det
> skal nok blive fremtiden.

Da jeg overvejede at købe en Dual Xeon, læste jeg at der pt. ikke
er meget ved at købe DDR2 så længe de ikke kører mere end 400 Mhz.
Når de kommer op på 533 Mhz, skulle det begynde at hjælpe, men der
er vist pt. ingen dual-bundkort til Xeon 800 FSB, som undestøtter
533 Mhz DDR2.

Læs evt. denne tråd:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=ccp0gg.1hg.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Simon [2700]

Dato : 31-08-04 09:11

Tak for svarene
jeg venter nok med en upg så til der kommer noget mere spændende på
grafikkort og bundkortmarkedet.
mvhSimon

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-08-04 20:58

> Tak for svarene
> jeg venter nok med en upg så til der kommer noget mere spændende på
> grafikkort og bundkortmarkedet.

Du har ikke overvejet en Dual Opteron istedet for?

/Thomas

Fra : Simon [2700]

Dato : 31-08-04 22:19

> Du har ikke overvejet en Dual Opteron istedet for?

jo lige kort, men Intel skulle være bedre til videoredigering og andre
tungere programmer som jeg har forstået det,
de er også meget dyre synes jeg :( til en webserver tror jeg de ville
have været første valget.

tak for inputtet.

mvh.Simon