Webserver
Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-08-04 10:01

Hej.

Jeg har installeret Fedora Core 2 på en gammel maskine, jeg har stående,
og jeg vil gerne bruge maskinen som webserver. Apache virker fint, og jeg
kan godt komme igennem til maskine udefra, men hvis jeg placerer noget i
~brugernavn/public_html/ kan jeg ikke se det. Mine permissions skulle
være i orden (755 på public_html og 711 på ~brugernavn). Hvad kan der
mon være i vejen?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-08-04 10:33

On Sat, 28 Aug 2004 11:00:36 +0200, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> ~brugernavn/public_html/ kan jeg ikke se det. Mine permissions skulle
> være i orden (755 på public_html og 711 på ~brugernavn). Hvad kan der

Apache har nok ikke fået at vide at den skal servere public_html som user
directories. Prøv at finde din httpd.conf og kigge efter flg:

#
# UserDir: The name of the directory which is appended onto a user's home
# directory if a ~user request is received.
#
<IfModule mod_userdir.c>
UserDir public_html
</IfModule>

Hvis det ikke er der, så tilføj det og genstart apache, så skulle du
kunne tilgå det med ~username

/Thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-08-04 11:32

On Sat, 28 Aug 2004 11:33:01 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Apache har nok ikke fået at vide at den skal servere public_html som user
> directories. Prøv at finde din httpd.conf og kigge efter flg:

Tak for hjælpen. Det var lige nøjagtigt det, der skulle til. Lige endnu
et spørgsmål: Hvordan kan man sikre sig, at andre brugere (de har
adgang via ssh) på systemet ikke ved et uheld kan komme til at genstarte
maskinen eller måske lukke den ned?

--
Michael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-04 11:33

On Sat, 28 Aug 2004 12:32:19 +0200, Michael wrote:

> Hvordan kan man sikre sig, at andre brugere (de har adgang via ssh)
> på systemet ikke ved et uheld kan komme til at genstarte maskinen
> eller måske lukke den ned?

Ved ikke at give dem root-adgang?

Mvh.

--
"Hey, maybe they could figure out a way to make me Adam Sjøgren
care about how many stop bits I'm using, that'd be asjo@koldfront.dk

Fra : N/A

Dato : 28-08-04 13:40

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-04 12:44

(Undlad venligst at besvare usenet-artikler per email - pointen med
usenet er at andre kan have udbytte af diskussionerne).

On Sat, 28 Aug 2004 12:55:19 +0200, Michael wrote:

> En standardbruger kan godt køre kommandoen "reboot".

Hvilken mystisk unix-variant/opsætning bruger du, hvor de kan det?

Det kan man ikke på mine bokse:

$ /sbin/reboot
reboot: must be superuser.
$ /sbin/halt
halt: must be superuser.
$ /sbin/shutdown -r now
shutdown: you must be root to do that!
$ tail -1 /etc/issue
Debian GNU/Linux testing/unstable \n \l
$

> Så kan jeg selvfølgelig sætte permissions på den, men der er jo
> flere muligheder (shutdown o.s.v.), og det er ikke sikkert, at jeg
> kender dem alle.

Hvis almindelige brugere kan lukke din boks ned med et program, uanset
hvilket, har du større problemer end at kende de medleverede
muligheder, vil jeg synes.

Mvh.

Adam

--
"Your problem is you've got no common sense." Adam Sjøgren
"I've got PLENTY of common sense! asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-08-04 13:40

On Sat, 28 Aug 2004 13:43:55 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> Hvilken mystisk unix-variant/opsætning bruger du, hvor de kan det?

Fedora Core 2

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-08-04 14:07

On Sat, 28 Aug 2004 14:39:41 +0200, Michael Knudsen wrote:

> Fedora Core 2

Er du sikker på at de kan det? Jeg har til dato ikke været i kontakt med
en *nix distribution hvor alm. brugere kunne det. Dog har det ofte været
muligt at lave en shutdown via fx. gdm, men dette er også noget der kan
konfigureres.

Hvis dine alm. brugere kan ssh'e ind og lave en shutdown -h now, så vil
jeg umiddelbart lige kigge på permissions på shutdown kommandoen.

på min debian box er det følgende:
15:02 simpsons@bart% ls -l `which shutdown` ~
-rwxr-xr-x 1 root root 18476 2004-07-31 15:41 /sbin/shutdown
15:05 simpsons@bart% shutdown -h now ~
shutdown: you must be root to do that!

Hvilket også er hvad jeg ville forvente Det samme gør sig gældende
for /sbin/halt

Og lige for at være sikker, dine brugere ssh'er ikke ind som root vel?!

/Thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-08-04 14:20

On Sat, 28 Aug 2004 15:06:54 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Er du sikker på at de kan det?

Ja, det kan man også på min laptop, som kører med Mandrake 10.0.

> Hvis dine alm. brugere kan ssh'e ind og lave en shutdown -h now, så vil
> jeg umiddelbart lige kigge på permissions på shutdown kommandoen.

Det har jeg gjort nu.

> Og lige for at være sikker, dine brugere ssh'er ikke ind som root vel?!

He he ... nej!

--
Michael Knudsen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 28-08-04 15:01

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 28 Aug 2004 13:43:55 +0200, Adam Sjøgren wrote:
> Fedora Core 2

Prøvede lige med en Fedora Core 1:

[martin@asterisk martin]$ halt
halt: must be superuser.
[martin@asterisk martin]$ reboot
reboot: must be superuser.
[martin@asterisk martin]$

Dette er med en standard installation. Tror ikke det er meget anderledes på
Fedora Core 2??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Michael Eriksen

Dato : 28-08-04 17:40

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> wrote in

> [...]
> reboot: must be superuser.
> [martin@asterisk martin]$
>
> Dette er med en standard installation. Tror ikke det er meget

Nej, det ville være mærkeligt.

Jeg klokkede engang idet med en "chmod o+rxw *" i troen "o" = "owner", og
sådan er det jo ikke lige ... (o=other, u=user=ejer).