mmc_cdr modul ?
Fra : Mads Jensen

Dato : 26-08-04 19:39

Hej

Jeg har fået fat på en ældre Samsung brænder, der skulle opfylde nogle
standarder, så jeg bare kunne bruge modulet mmc_cdr til at få det til at
fungere med. Det modul har jeg desværre ikke, og efter en lille tur på
google var der ikke det store med hjem :-/

Så er der nogen, der ved hvor jeg finder det, for vil gerne vide om
drevet virker. Når jeg har modulet som en o.gz fil, skulle det vist bare
kunne smides ind i /lib/.../modules/2.4.20 og så fåes til at virke ?

Jeg bruger som de fleste nok har regnet kernel version 2.4.20, Slackware
9.0.

Er taknemmelig, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig.

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-08-04 23:34

Mads Jensen wrote:
> [...]
> 9.0.
>
> Er taknemmelig, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig.

Nu kender jeg ikke Slackware, men det skulle vel ikke være CDrecord du
er ude efter? den understøtter mig bekændt de fleste brændere, hvis det
er en IDE brænder skal der dog bruges IDE-SCSI emulation.

http://www.fokus.gmd.de/research/cc/glone/employees/joerg.schilling/private/cdrecord.html

m.v.h. Mikael

Fra : Mads Jensen

Dato : 27-08-04 15:21

Mikael Hansen wrote:

> Nu kender jeg ikke Slackware, men det skulle vel ikke være CDrecord du
> er ude efter? den understøtter mig bekændt de fleste brændere, hvis det
> er en IDE brænder skal der dog bruges IDE-SCSI emulation.

Jo, jeg kender godt cdrecord, og har haft brændt skiver med det, på en
anden brænder, også ved denne computer. Der skulle jeg først loade en
tre-fire moduler, før at den kunne finde brænderen og bruge det som
cd-drev og brænder. Kan pt. bruge brænderen, der sidder i som cd-drev,
men ikke som brænder, fordi jeg mangler mmc_cdr modulet på min computer,
og ved ikke om man bare kan kopiere et modul over fra den samme kerne
eller hvordan. For det ser nemlig ud til at jeg er nødt til at er bygge
en helt *ny* kerne for at få til at virke, og det vil jeg ikke rode mig
ud i.

Men tak for hjælpen, alligevel.

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : [x]

Dato : 27-08-04 17:20

Mads Jensen wrote:
> [...]
> 9.0.
>
> Er taknemmelig, hvis der er nogen, der kan hjælpe mig.

Hey.

Uden at være guru eller ligende.. Skal man normalt ikke "bare" emulere
et scsi drev med 2.4.xx kerner for at kunne bruge et cd-rw drev ?

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Mads Jensen

Dato : 27-08-04 18:57

[x] wrote:
> Uden at være guru eller ligende.. Skal man normalt ikke "bare" emulere
> et scsi drev med 2.4.xx kerner for at kunne bruge et cd-rw drev ?

Jo, men det kræver at generic driverne/moduler er kompileret ind i selve
kernen. Har været igennem de mest oplagte løsninger, som først at skrive:

cdrecord -scanbus efter brænderen var sat i computeren. Logisk nok
virkede det ikke, da driveren ikke var loadet.

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : [x]

Dato : 27-08-04 22:46

Mads Jensen wrote:

> Jo, men det kræver at generic driverne/moduler er kompileret ind i selve
> kernen.

Ja, det kan der selvfølgeligt være noget om.

> Har været igennem de mest oplagte løsninger, som først at skrive:
> cdrecord -scanbus efter brænderen var sat i computeren. Logisk nok
> virkede det ikke, da driveren ikke var loadet.

Har du model nummeret på det omtalte rw drev? Og har du foresten været
et smut forbi www.linuxquestions.org ? Der er et fremragende slackware
forum der, og normalvis er folk flinke til at hjælpe.
Jeg må beklageligvis erkende at jeg nok ikke kan være til den store
hjælp. Jeg kan kan dog fortælle at det jeg gjorde på slackware 10.0, var
at definere mit rw drev som et scsi drev... jeg har dog endnu ikke
undersøgt om det rent faktiskt også vil brænde da det endnu er en
temmeligt ny installation.....

--
mvh. [x] - www.ionline.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 28-08-04 00:02

[x] wrote:

> [...]
> at definere mit rw drev som et scsi drev... jeg har dog endnu ikke
> undersøgt om det rent faktiskt også vil brænde da det endnu er en

Jeg bruger en 2.4.19 kernel på en RedHat 7.3 og har i lilo.conf følgende
linie:
append="hda=ide-scsi"
for at aktive SCSI emulering af mit dren som sidder som master på
primary IDE kanal
(min master harddisk hedder hde, da den sidder på en onbord RAID
controler, jeg bruger dog ikke RAID.

m.v.h. Mikael

Fra : Mads Jensen

Dato : 28-08-04 16:12

Mikael Hansen wrote:
> [...]
> linie:
> append="hda=ide-scsi"
> for at aktive SCSI emulering af mit dren som sidder som master på

Mange tak! :D Lige hvad der gjorde udslaget. Prøvede lige at brænde en
skive og det virkede perfekt. Dog sidder brænderen på secondary slave,
og derfor skulle der stå:

append="hdd=ide-scsi"

men det er jo en mindre detalje. Herligt at have en brænder igen :D Nu
glæder jeg mig bare til at få en DVD-brænder :D

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?