Skift af SCSI diske
Fra : Jan Birk

Dato : 25-08-04 23:05

Hi

Jeg har en maskine med 6 diske, /dev/sda, sdb, ... sdf! Den sidste disk
'/dev/sdf' vil jeg gerne skifte ud med en magen til!

Der er kun een partition på sdf, sdf1 (ext2)
Jeg har så gjort følgende:

1) umount /filsystem
2) Pillet disken ud af hot-swap
3) Sat den nye disk i
4) mount /dev/sdf1 -t ext2 /filsystem

Det slipper jeg ikke godt fra

messages:
Device 08:50 not ready.
Aug 25 15:01:53 maren kernel: I/O error: dev 08:50, sector 0

Hvordan fotæller jeg systemet at jeg har fjernet disken (efter punkt 2),
eller at jeg har sat en ny disk i (efter punkt 3)!

Diskene bruges som backup, og skal derfor ikke mkfs'es

Nogle ide'er?

På forhånd tak

/Jan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-08-04 10:18

Jan Birk wrote:
> Hi
>
> Jeg har en maskine med 6 diske, /dev/sda, sdb, ... sdf! Den sidste disk
> '/dev/sdf' vil jeg gerne skifte ud med en magen til!

<KLIP>

> Hvordan fotæller jeg systemet at jeg har fjernet disken (efter punkt 2),
> eller at jeg har sat en ny disk i (efter punkt 3)!
>
> Diskene bruges som backup, og skal derfor ikke mkfs'es
>
> Nogle ide'er?

Ikke at jeg ved noget om den slags, men ved hostadapteren og
SCSI-driverne at der er kommet en ny disk i? Er disken blevet "startet op"?

I Debian kan installere pakken scsitools, som bl.a. har scsistop som kan
starte og stoppe devices. Mon det er sådan noget du har brug for?

--
Steen Suder

Fra : Jan Birk

Dato : 25-08-04 23:56

> Ikke at jeg ved noget om den slags, men ved hostadapteren og
> SCSI-driverne at der er kommet en ny disk i? Er disken blevet "startet op"?

Jeg tror at du har fat i noget, men jeg ved det ikke!

> I Debian kan installere pakken scsitools, som bl.a. har scsistop som kan
> starte og stoppe devices. Mon det er sådan noget du har brug for?

Det lyder rigtigt. Systemet er Redhat ES2.1!

Jeg vil lede efter en pakke med scsitools!

/Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-08-04 11:12

Jan Birk wrote:
> [...]
> '/dev/sdf' vil jeg gerne skifte ud med en magen til!
>
> Der er kun een partition på sdf, sdf1 (ext2)

Du burde have haft

1.1) echo "scsi remove-single-device 0 0 5 0" >/proc/scsi/scsi

3.1) echo "scsi add-single-device 0 0 5 0" >/proc/scsi/scsi

Du kan prøve at køre begge kommandoer nu og se hvad der sker.

Den sidste kan tage lidt tid, hvor den skal spinne disken op.

Følg med i /var/log/messages når du giver kommandoerne.

Er der filsystem på den nye disk? Ellers kan du jo ikke mounte den.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jan Birk

Dato : 26-08-04 00:43

Hej Morgens,

> 1.1) echo "scsi remove-single-device 0 0 5 0" >/proc/scsi/scsi
>
> 3.1) echo "scsi add-single-device 0 0 5 0" >/proc/scsi/scsi

Supert, det var hvad der skulle til! 1000 tak for hjælpen

/Jan Birk