word/outlook bestillingssystem
Fra : Peter Jensen

Dato : 26-08-04 09:46

Hej ng.
Jeg har idag et "system" til varebestilling,hvor jeg i outlook har nogle
aftaler
i 8 brugeres kalender hvori jeg linker til en word skabelon
som de skal udfylde (formularfelter) og maile til et par leverandører.
Outlook er udelukkende inde i billedet for at brugerne kan få
påmindelser når deadline for bestilling nærmer sig.

Det har visse ulemper:
alle brugere har de samme aftaler - dvs. hvis en deadline
rykkes skal alle kalendere opdateres med de samme rettelser.
Jeg prøvede oprindeligt at lave en public folder hvor jeg lagde aftalerne
i, men brugerene kunne ikke få påmindelser via en public folder (ikke
jeg kunne finde ud af i hvert fald)
Jeg kunne meget godt tænke mig at jeg kun behøvede at rette aftalerne 1
sted,
nogen der har en god ide til hvordan jeg kan opnå dette ?

Hvis en bruger har et dokument åbent der er oprettet ud fra skabelonen
kan jeg ikke gemme rettelser i skabelonen da denne er låst/skrivebeskyttet
imens. Der skal tit laves rettelser i skabelonen da der skal
tilføjes/fjernes
varelinier mv.
Jeg vil meget gerne have lavet det således at det at brugeren har en
bestilling
åben IKKE forhindrer mig i at vedligeholde skabelonen.

Word/Outlook kombinationen er ikke et must - hvis jeg kan opnå det ønskede
med andet software i officepakken (XP og 2003 anvendes - primært XP idag med
klienterne kan opgraderes til 2003 hvis det hjælper noget)

Så hvis der er nogen der nogle inputs til hvorledes jeg kommer videre skal
de
været meget velkomne :)
--
Peter J

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-08-04 22:00

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestilling
> åben IKKE forhindrer mig i at vedligeholde skabelonen.

Det lyder for mig som om, at din skabelon ikke bruges som skabelon skal/bør.
Hvis skabelonen åbnes via Filer-Åben er det i princippet bare et dokument
med nogle foruddefinerede ting og visse former for beskyttelse der åbnes.
Derved vil den også være låst for andre brugere, idet dokumentet/skabelonen
netop er "åben".
For at en skabelon skal virke på den rette måde, skal den ligge i skabelon
mappen og åbnes via Filer - Ny.
Så vil brugeren få en kopi at arbejde i, og pgl. vil kun kunne gemme den
under et nyt navn, hvilket har den fordel, at den originale skabelon så også
lades urørt, uanset hvad brugeren gør.
Samtidig skulle det derved være muligt at ændre i den originale skabelon
fil, idet du så vælger Filer- Åben.
Så betyder det ikke noget, at en bruger i samme øjeblik arbejder med en
kopi..
Det princip bruges i vid udstrækning på min arbejdsplads, hvor jeg
vedligeholder skabelonerne.
Men det kan måske være problematisk for dig, fordi det åbnes via Outlook, så
ovenstående metode måske ikke kan bruges?

Kurt

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-08-04 07:57

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev
> Det lyder for mig som om, at din skabelon ikke bruges som skabelon
skal/bør.

Var også min første tanke, men det gør den skam.
Brugeren får oprettet et dokument på baggrunden af skabelonen
ved at klikke på linket i aftalen.
Standard handlingen i windows når man dobbelklikker på en skabelonfil
eller klikker på et link til den er Ny og ikke Åbn.
Dokumentet oprettes på samme vis som hvis man klikkede Filer -> Ny.
Så det er ikke selve .dot filen de arbejder i, det er af formatet .doc.
Det tyder for mig mere på at .doc dokumentet stadig låser .dot
skabelonen mens det er åbent.
--
Peter J

Fra : Mads

Dato : 27-08-04 11:00

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> wrote in message
> [...]
med
> klienterne kan opgraderes til 2003 hvis det hjælper noget)

Hvis bruger A laver/åbner et dokument baseret på en template, bliver både
dokument og template låst for redigering af andre. Sådan er det bare og det
kan ikke laves om!

Så der må laves en anden løsning.
- Lav en template der ikke skal opdateres (hele tiden). De 1-2 gange om året
hvor en opdatering evt er påkrævet kan man nok få de 8 brugere til at lave
noget andet.
- Lægge en makro hos hver bruger der kopiere templaten fra en central
placering til an lokal placering, således at hver bruger brugere sin egen
udgave.

Mvh Mads

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-08-04 19:49

"Mads" <mads.knudsen@Fjerneet-privte.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bruger A laver/åbner et dokument baseret på en template, bliver både
> dokument og template låst for redigering af andre. Sådan er det bare og
det
> kan ikke laves om!

Jo, det kan faktisk. Jeg har nu gjort ovenstående siden 1997 i skabeloner,
som er placeret på en server, således at brugerne arbejder på samme
skabelon.
Jeg kan fint åbne dem, fjerne dokumentbeskyttelse, lave ændringer, beskytte
dokumentet og gemme skabelonen, mens brugeren sidder og arbejder i dem via
Filer - Ny.
Det samme gør jeg i øvrigt med nogle excel skabeloner.
Jeg lavede lige et forsøg på min hjemme pc med word 2003 og der kunne jeg
uden problemer gøre det samme.
Jeg åbnede en skabelon via Filer - Ny
Herefter åbnede jeg skabelonen via Filer - Åben, fjernede
dokumentbeskyttelsen og lavede nogle redigeringer.
Gik tilbage til den anden, som stadig var beskyttet til kun at kunne skrive
i formularfelter og udfyldte nogen.
Gemte herefter den åbne skabelon med redigeringer og dokumentbeskyttelse, og
herefter gemte jeg så kopiskabelonen. Det foregik helt og aldeles
problemløst og ændringerne lå kun i henholdsvis selve skabelonen og i
kopidokumentet.
Det er på sin vis også lidt logisk. Når 100 brugere samtidig kan sidde og
anvende den samme skabelon via Filer - Ny så er det jo ikke selve skabelonen
de åbner.
Der kan måske så være et problem, hvis en bruger henter en ny kopi af
skabelonen, samtidig med at jeg har den åben til redigering, men det problem
er jeg faktisk aldrig stødt på. Men det kan jo være tilfældigt, og det er
iøvrigt sjældent, at vi ændrer i skabelonerne.

Kurt