AGP frakoblet????
Fra : Jacob E.

Dato : 25-08-04 21:49

Halløj...

Har netop kørt Everest Home Edition på min pc, og den fortæller til min
store undren, at "AGP er frakoblet"...

Det undrer mig, fordi jeg har et TNT2 AGP grafikkort siddende i, som
tilsyneladene fungerer fint nok?!

Hvorfor for jeg denne meddelelse? Og hvis det er noget der skal ændres, er
det så i BIOS det foregår?

Mvh Jacob

Fra : Sune Salminen

Dato : 25-08-04 22:04

Jacob E. wrote:
> [...]
> tilsyneladene fungerer fint nok?!
>
> Hvorfor for jeg denne meddelelse? Og hvis det er noget der skal

Tryk start, kør og skriv dxdiag i boksen. Under display fanebladet kan
du slå AGP acceleration til og fra. Hvordan ser det ud der? Er boksen
grå eller var det bare slået fra?

Hvis du kører Windows 98, så kan du muligvis få mere at vide med PCI
List fra Entech Taiwan.
http://www.entechtaiwan.com/util/legacy.shtm Det er et ganske lille
program på kun 161kb, det installerer ikke noget nogen steder, viser
bare forskelligt info.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jacob E.

Dato : 25-08-04 22:11

Sune Salminen wrote:

> Tryk start, kør og skriv dxdiag i boksen. Under display fanebladet kan
> du slå AGP acceleration til og fra. Hvordan ser det ud der? Er boksen
> grå eller var det bare slået fra?

Hej Sune,
Tak for hurtigt svar.
Nej, den står som "Not available"... ???

Jeg kører forresten Win2000.

Mvh jacob

Fra : Sune Salminen

Dato : 25-08-04 22:22

Jacob E. wrote:

> Hej Sune,
> Tak for hurtigt svar.
> Nej, den står som "Not available"... ???
>
> Jeg kører forresten Win2000.

Nå, det lyder da underligt.

Har du installeret drivere til chipsettet på dit bundkort?

Har du et integreret grafikkort på dit bundkort som ikke er slået fra?
Det kan du gøre i BIOS.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jacob E.

Dato : 25-08-04 22:57

Sune Salminen wrote:
> Nå, det lyder da underligt.
>
> Har du installeret drivere til chipsettet på dit bundkort?
>
> Har du et integreret grafikkort på dit bundkort som ikke er slået fra?
> Det kan du gøre i BIOS.

Det kigger jeg lige nærmere på... foreløbig tak!

Mvh Jacob

Fra : Jacob E.

Dato : 25-08-04 23:23

Sune Salminen wrote:
> Har du installeret drivere til chipsettet på dit bundkort?
>
> Har du et integreret grafikkort på dit bundkort som ikke er slået fra?
> Det kan du gøre i BIOS.

Hmmmmm.... I BIOS var der ikke rigtigt noget, der indikerede at et onboard
grafikkort var slået fra eller ej... men jeg fandt dog noget sjovt: "Aktiv
skærm" var sat til <PCI>. Det ændrede jeg naturligvis straks til <AGP> men
det hjalp desværre ikke.

Det med driverne er lidt tricky. Jeg tror da bestemt, jeg installerede den
dér Intel INF-utility, dengang jeg reformaterede sidst, men jeg KAN have
glemt det.
Men er det en god idé at gøre nu, hvor maskinen ellers kører fint med alle
drivere installeret osv.?
Intel anbefaler jo, at den Util er det første man installerer.

Et lille tillægsspørgsmål: Min BIOS er vist ret gammel (2001 eller så'n)...
jeg har aldrig opgraderet/flashet en BIOS før, er det noget man skal kaste
sig ud i, hvis det ellers funker ok til daglig?

Mvh Jacob

Fra : Sune Salminen

Dato : 25-08-04 23:49

Jacob E. wrote:

> [...]
> sjovt: "Aktiv skærm" var sat til <PCI>. Det ændrede jeg naturligvis
> straks til <AGP> men det hjalp desværre ikke.

Godt

Prøv at slukke computeren helt (tag strømmen fra), vent ca. 30 sekunder
og tænd den igen. Så prøv dxdiag og se om AGP acceleration bliver
'available'.

> [...]
> alle drivere installeret osv.?
> Intel anbefaler jo, at den Util er det første man installerer.

Ja, det er da egentlig rigtigt. De gange jeg har hentet en ny version
ned af Intels .inf-ting har jeg geninstalleret DirectX og driveren til
mit grafikkort bagefter. Jeg har selv 815 chipset, jeg tror ikke de
laver updates til det længere. Men det er også dejlig stabilt.

> Et lille tillægsspørgsmål: Min BIOS er vist ret gammel (2001 eller
> så'n)... jeg har aldrig opgraderet/flashet en BIOS før, er det noget
> man skal kaste sig ud i, hvis det ellers funker ok til daglig?

Jamen det gør det jo ikke. Jeg ville gøre det, hvis du ellers følger
instruktionerne til punkt og prikke sker der ikke noget ved det, med
mindre der pludselig er strømafbrydelse midt i det hele.

Har du forresten noget PCI kort siddende i slot'en lige under
grafikkortet? Den første PCI slot deler IRQ med AGP porten, og det kan
godt give problemer. Hvis du har noget siddende der, så flyt det til en
anden PCI slot. I manualen til dit motherboard er der en oversigt over
hvilke slots der deler IRQ med noget. Det er bedst hvis lydkortet og
grafikkortet ikke deler IRQ med andre ting.
Gå evt. i BIOS bagefter og slå din parallelport, internt modem (hvis du
har et) og serielporte fra for at frigive nogle IRQ'er. Hvis ikke du
bruger dem selvfølgelig.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jacob E.

Dato : 26-08-04 00:25

Sune Salminen wrote:

> [...]
> mit grafikkort bagefter. Jeg har selv 815 chipset, jeg tror ikke de
> laver updates til det længere. Men det er også dejlig stabilt.

Ok, nu hentede jeg den nyeste Util fra Intel, og nu virker det sq!
Så får vi se om der er gået noget i ged hen ad vejen...

> Jamen det gør det jo ikke. Jeg ville gøre det, hvis du ellers følger
> instruktionerne til punkt og prikke sker der ikke noget ved det, med
> mindre der pludselig er strømafbrydelse midt i det hele.

Ok, så tror jeg at jeg venter, til vejrudsigten er lidt mindre
lyn-og-torden-agtig

> [...]
> Gå evt. i BIOS bagefter og slå din parallelport, internt modem (hvis
> du har et) og serielporte fra for at frigive nogle IRQ'er. Hvis ikke

Det tror jeg lige jeg kigger på ved førstkommende lejlighed. Jeg mener, at
jeg har tænkt på det ved inst. men det er en større operation at flytte
kassen ud, så jeg kan kigge efter.

Tak for al din hjælp og gode råd, Sune!

Mvh Jacob

Fra : Sune Salminen

Dato : 26-08-04 12:16

Jacob E. wrote:

> [...]
> mener, at jeg har tænkt på det ved inst. men det er en større
> operation at flytte kassen ud, så jeg kan kigge efter.

Velbekomme og godt det virker nu. Computere skal bare have at vide hvem
der bestemmer...!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.