V-bly
Fra : HKN

Dato : 25-08-04 08:45

Hej,

Jeg overvejer kraftigt at bruge V-bly på mit dobbeltsæt, men har nok en
psykisk barriere (man kan jo ikke dumpe det). Jeg tror dog ikke at jeg
alligevel kunne have lyst til at dumpe mit bly på 30m +, men derimod i en
situation i overfladen. Jeg har faktisk aldrig set nogen bruge V-bly live på
de ture jeg har deltaget i, så det kunne da være interessant at høre lidt om
hvor mange der bruger det herinde, og hvad erfaringen siger om dette?

Er der nogen mening i at skifte blot noget af blyet fra bæltet til V-bly?

Mvh

Henrik

Fra : Morten Dall

Dato : 25-08-04 16:49

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvor mange der bruger det herinde, og hvad erfaringen siger om dette?
>
> Er der nogen mening i at skifte blot noget af blyet fra bæltet til V-bly?

jeg bruger det, jeg har 4 kg v-bly og 4kg i bældet, hvilket gerne på et
tidspungt skulle skiftes ud til 6 kg v-bly og ikke noget bældte.

v-bly er det eneste rigtige efter min mening, på sådanne dyk hvor man har
brug for dobeltsæt osv er man ikke interaseret i at kunne dumpe sit bly.

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-08-04 17:06

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message

> v-bly er det eneste rigtige efter min mening, på sådanne dyk hvor
man har
> brug for dobeltsæt osv er man ikke interaseret i at kunne dumpe sit
bly.

Det er vel lige meget om man dykker med enkelt eller dobbelt flaske,
hvis man gerne vil kunne smide sit bly, har man det seperat, ellers
har man det boltet fast på flasken.

og jeg skal lige hilse og sige, at det er rimeligt træls at hive en
2x10 med
6 kg bly i lommerne (eller mellem flaskerne) indenbords i en båd.
Folk som insisterer på at have det hele boltet sammen, bør altid selv
slæbe deres flasker.

Søren Arnvig

Fra : Morten Dall

Dato : 25-08-04 18:03

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel lige meget om man dykker med enkelt eller dobbelt flaske,
> hvis man gerne vil kunne smide sit bly, har man det seperat, ellers
> har man det boltet fast på flasken.

ja, jeg siger bare hvordan jeg har det
hvis jeg dykker mine 2x12 er det fordi det er dyk hvor jeg ikke mener at det
giver mening at dumpe sit bly.

> [...]
> 6 kg bly i lommerne (eller mellem flaskerne) indenbords i en båd.
> Folk som insisterer på at have det hele boltet sammen, bør altid selv

ja og jeg slæber også altid mine 2x12 selv, så jeg kommer op efter et dyk
har jeg en line jeg klipser fast på båden og mit flaske sæt, hvor efter jeg
tager det af, hoppe op og hiver sættet i land.

men jeg syntes faktisk ikke det er specieldt tungt at hive op i båden.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : KC

Dato : 25-08-04 17:53

Jeg bruger v-vægt til mit dobbeltsæt (se evt. hjemmesiden) og har blyet på
siderne når jeg dykker enkeltflaske ( i lommer på remmen om flasken), det
stabiliserer trimmet.

Hvis du dykker i tørdragt og med wing skal begge dele gå fuldstændigt i
stykker og din makkers ligeså før du skulle dumpe dit bly. I det tilfælde at
min makker og jeg møder et stort rivejern på bunden og begge winger og begge
tørdragter gør helt itu smider vi cannisterlygter og svømmer det bedste vi
har lært.

Dykker du trimmet (altså kroppen vandret) og bruger en wing med
inflatorslangen i toppen af wingen midt på, kan du godt skabe positiv
opdrift i wingen selv der er hul i den ene side.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : JHyden

Dato : 25-08-04 23:02

Jeg skal bruge meget bly, så jeg gør flg.
Som V-bly har jeg 5 kg. Desuden har jeg 5 kg. i bæltet samt en tung
canister, jeg kan smide. Tilsammen skulle det give 8 kg positiv
opdrift ved dumpning. Det burde være nok.
Som andre har nævnt er blydumpning én af de allerallersidste udveje,
men jeg har det bedst med også at have den mulighed.

Fra : Henning

Dato : 31-08-04 08:47

>Som andre har nævnt er blydumpning én af de allerallersidste udveje,
>men jeg har det bedst med også at have den mulighed.

Sørgelig holdning - læste en artikel i Divers i går, hvor en
retsmediciner havde undersøgt et stort antal omkomne dykkere. Han
konklussion var deværre, at dykkere har deres bly for kært, i 9 ud af
ti tilfælde havde dykkeren stadig bæltet på når de blev fundet!

Fra : Lars

Dato : 31-08-04 12:32

Var det under dykning de var omkommet?
Ellers mener jeg også at de har deres bly alt for kært ...

Fra : JHyden

Dato : 31-08-04 16:16

> [...]
> konklussion var deværre, at dykkere har deres bly for kært, i 9 ud af
> ti tilfælde havde dykkeren stadig bæltet på når de blev fundet!

Det er bare noget vrøvl, at du bruger mit indlæg som eksempel derpå.
Jeg beskriver jo netop, at det er vigtigt at have muligheden for at
smide bly.
Men en ukontrolleret opstigning er dæleme også risikobetonet m.h.t.
alveolesprængning.

Fra : KC

Dato : 31-08-04 18:47

Spændende.. men der var sikkert også andre konklussioner?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-08-04 19:18

Henning wrote:
> [...]
> konklussion var deværre, at dykkere har deres bly for kært, i 9 ud af
> ti tilfælde havde dykkeren stadig bæltet på når de blev fundet!

Det er jo meget fint at du dermed konkludere at det at smide bæltet kunne
have reddet dem, men det er jo ikke nødvendigvis sandt.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-08-04 21:10

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo meget fint at du dermed konkludere at det at smide bæltet kunne
> have reddet dem, men det er jo ikke nødvendigvis sandt.

Som et diskussionsoplæg har jeg lagt den svenske rapport om dykkerulykker på
dk.binaer
Konklussionerne er meget lig en australsk:
Dykkere dør alene ( manglende parkontakt )
De går tør for luft ( selvom alle siger at det ikke må ske, så sker det
alligevel )
De har svært ved at komme til overfladen eller sikre sig der ( ingen smidder
blybæltet )

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-09-04 12:45

Allan Hansen wrote:
> Som et diskussionsoplæg har jeg lagt den svenske rapport om
> dykkerulykker på dk.binaer

Jeg kan ikke finde den kan du poste et link til den?

> [...]
> det alligevel )
> De har svært ved at komme til overfladen eller sikre sig der ( ingen

Det er jo meget interessant, men det ville være meget mere interessant hvis
man kunne se hvordan man kommer frem til disse konklusioner. F.eks. hvordan
løber folk tør for luft, er det fordi de ikke har overblik over hvor meget
luft de har eller får de en udstyrsfejl og derved mister alt luften? Jeg
skulle tro at nr. 3 er en effekt af nr. 2.

mvh
Jonas

Fra : Morten Saabye

Dato : 01-09-04 16:46

> [...]
> luft de har eller får de en udstyrsfejl og derved mister alt luften? Jeg
> skulle tro at nr. 3 er en effekt af nr. 2.

Eller at de, som det desværre er sket for flere, bliver bevidstløse pga.
f.eks. slag mod hovedet pga. bølger og klipper, dårlig luft,
shallow w. black out el. lign. og derved suger flasken tom uden at
vågne.. Eller den free flower tom mens de "sover". Der kan være mange
årsager til at blyet aldrig bliver dumpet..

/Morten Saabye