Multiplicere tal og siden lægge dem sammen~
Fra : Christopher Larsen

Dato : 24-08-04 15:45

Hej
Jeg har et program der skal tjekke en tal-streng, som brugeren
har indtastet i en form (se nederst). Jeg henter strengen og
tjekker koden for ugyldige tegn + for mange/få tegn (skal være 10
tegn). Det går fint. Jeg vil derefter multiplicere tallene og
siden lægge dem sammen. Det er dette der volder mig problemer.
Jeg tror det rigtige vil være at lægge ovenstående ind i en
funktion, men hvordan gør jeg lige det smartest.

For at det ikke skal være løgn, skal indtastningen tjekkes for om
den er korrekt. Efter ovenstående operation, skal jeg nu også
sikre mig, at 11 går op i tallet!
Jeg har styr på hovedparten af koden, men det kniber med at lægge
tallene sammen og dividere med 11. Hvordan gør jeg dette?

Jeg har skrevet før og fået nogle gode svar, men jeg mangler
stadigvæk lidt...
på forhånd tak.
Christopher

<%

If not IsNumeric(Left(Request.Form("cprnr"), 10)) then
response.write "Forkerte tegn, prøv igen"

else

If not Len(request.form("cprnr")) = 10 Then
response.write "Forkert indtastning, prøv igen"

else

Dim vaegte, cpr, taelop
   vaegte = array(4, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
      cpr = (request.form("cprnr"))
         taelop = (nummer) + (cpr)

   For i = 1 to 10
      nummer = mid(cpr, i, 1) * vaegte(i-1)
   next

         for taelop = 1 to 10

   Next
response.write taelop

if taelop = (11 - taelop Mod 11) then
response.write "det indtastede cprnummer er korrekt"
else
response.write "det indtastede cprnummer er forkert"

end if
end if
end if

%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 15:57

Christopher Larsen skrev:

> Jeg har skrevet før og fået nogle gode svar, men jeg mangler
> stadigvæk lidt...

Hvorfor starter du en ny tråd? Du er velkommen til at spørge videre
i den gamle.

> vaegte = array(4, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1)
> cpr = (request.form("cprnr"))
> taelop = (nummer) + (cpr)

Hvad har du i nummer?

Det du har i cpr er af typen variant - hvis du vil regne matematisk
på det, skal du bruge cint først.

> For i = 1 to 10
> nummer = mid(cpr, i, 1) * vaegte(i-1)
> next

Det her ser rimelig fornuftigt ud - dog vil jeg stadig foreslå dig
at typecaste venstresiden: Cint(mid(cpr, i, 1)).

Men når du har regnet nummeret ud for en given position, skal du jo
gemme det et sted - ellers er det glemt i næste gennemløb. Det er
sikkert det du vil bruge taelop til. Læg en taelop = taelop +
nummer ind i løkken.
--
Jens Gyldenkærne Clausen