Våddragt/udstyr
Fra : Mikkel Rokkær Jensen

Dato : 23-08-04 21:16

Hej alle dykkere

Jeg er blevet fanget af snorkel/UVjagt her i løbet af sommeren. Jeg har 7
dyk bagved mig, og har føler stadig lysten til at fortsætte selv om vandet
er under de 20'.

Dette kan jeg jo ikke klare alene og har nu siddet og surfet efter
våddragtstyper. Jeg er kommet frem til at jeg nok skal have en 5-7mm semi
våd dragt. med hætte for at kunne klare et dyk i vinterens vand.

Nu er jeg så stødt på noget der hedder inderdragt? Så nu er jeg kommet helt
i tvivl om hvad jeg skal bruge mine penge på.

Derfor: Er der en kender derude, som kan råde mig præcist til hvad for en
dragt som kan anbefales til UV jagt og snorkel dykning. En dragt der kan
bruges hele året (eller i det meste af året). ?
Kan det betale sig at købe sådan en dragt via nettet?
Er der et godt sted til at købe brugt. Et sted hvor man kan prøve grejet?

Køberåd: Ud af alt den surfing, har jeg fundet www.scubastore.com og
http://www.surfstore.dk/ som virker ret gode til internet handel.

På forhånd tak for hjælpen, og tak for nogen gode indlæg.

Vh
Mikkel

Fra : HKN

Dato : 23-08-04 21:23

"Mikkel Rokkær Jensen" <jmr1@image.dk> wrote in message
> [...]
> Kan det betale sig at købe sådan en dragt via nettet?
> Er der et godt sted til at købe brugt. Et sted hvor man kan prøve grejet?

F.eks. Scansub i Roskilde, eller www.s-d-i.dk

-Henrik

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 24-08-04 16:50

Jeg dykker selv i Mares Thermic Evolution 7 + 7 mm. Med overdelen kan jeg
også dykke i vinterhalvåret, hvor vandet er ned til ca. 3 grader. Men jeg
tror ikke det er velegnet til snorkling, for der er en enorm opdrift i sådan
en dobbeltdragt. Jeg skal have 14 kg bly på for at komme ned i
vinterhalvåret.

Hvad med at dykke rigtigt i stedet for at snorkle?

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-08-04 07:24

"Roland Lyngvig" <batman@worldmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at dykke rigtigt i stedet for at snorkle?

Se, det kommer jo fuldstændig an på hvilket perspektiv man vælger at lægge
for dagen. Scuba kan vel lige så vel være at dykke 'forkert'. ;-P

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-08-04 21:09

En 5mm spearfisher-dragt med long johns og anorak (ingen lynlås, incl.
hætte) samt neoprensokker og -handsker er stort set alt hvad du behøver for
at kunne dykke hele året i DK (inderdragt er ikke nødvendig, dette design
holder fortrinligt varmen). Hvis du endelig vil dykke i sneperioden kan en
7mm måske blive nødvendig, men selv her kan 5mm være nok til ca. en time,
afhænger selvfølgelig af hvor kuldskær du er. Til UV-jagt er det kun en
fordel med en lade-plade midt på brystet, men det har de fleste
spearfisher-dragter.
Undgå lynlås i din dragt til UV-jagt. Den forkorter dit dyk væsentligt.
Anorak-designet er det alle bruger efterhånden, det varmer bedre, er mere
behageligt på kroppen, plus det er billigere.

Der er lidt mere forklaring inkl. billeder her:
http://www.hfk.dk/omfridykning/tipsogtricks/vaaddragter.htm

Ang. køb:
Kan kun anbefale www.scubastore.com pga. deres priser og service.
Derudover svægrer flere og flere til målsyede dragter fra www.eliossub.com.
For knap 15-1700 kr. kan man få en slidstærk målsyet dragt (hvilket er KLART
at foretrække).
Ang. mærker kan jeg anbefale (i rækkefølge): Picasso, J. B. Esclapez, Elios,
Dessault, Omer, Cressi. Mares skulle kun være en nødløsning efter min
erfaring (sorry, guys!).