Valideringsfejl !
Fra : Is

Dato : 23-08-04 21:09

Hej

Jeg har bøvlet meget i et forsøg på at lave om til CSS.

Valideringen gir fejl :
DOCTYPE Override in effect!

og jeg synes det er lige meget hvad jeg forsøger med, så er der fejl.

mit seneste forsøg er på:
http://www.dch-haslev.dk/skabelon/skabelon01.asp

og css,en er på
http://www.dch-haslev.dk/skabelon/dch.css

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : jopa

Dato : 23-08-04 21:18

Is skriblede bla følgende:
> mit seneste forsøg er på:
> http://www.dch-haslev.dk/skabelon/skabelon01.asp

Fjern border og den validerer

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 23-08-04 21:19

Is wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Valideringen gir fejl :
> DOCTYPE Override in effect!
>
> og jeg synes det er lige meget hvad jeg forsøger med, så er der fejl.

Slet de 3 steder der står: border="0" så burde siden validere.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-04 22:13

Is skrev:

> Hej
>
> Jeg har bøvlet meget i et forsøg på at lave om til CSS.
>
> Valideringen gir fejl :
> DOCTYPE Override in effect!

Det er fordi din DTD er ufuldstændig. Læs her, hvordan du skal lave DTD:

   http://www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#basal

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Is

Dato : 24-08-04 19:26

Erik Ginnerskov wrote:
> Is skrev:
> Det er fordi din DTD er ufuldstændig. Læs her, hvordan du skal lave
> DTD:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#basal

---

ja, 3 x border "0" er fjernet .

Men doc type ???

på siden er nu indsat :
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

men når jeg kigger på valideringen står der :
3: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
4: <!-- <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> -->

hvorfor strår det 2 gange der ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 19:44

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Valideringen gir fejl :
> DOCTYPE Override in effect!
>
> og jeg synes det er lige meget hvad jeg forsøger med, så er der fejl.

Din side ser vel ud som du kunne tænke dig i IE6, går jeg ud fra.

Men, du har altså et problem, selvom siden validerer, når man kigger på
siden i både Netscape 7.01, Mozilla Firefox 0.8 og Opera 7.32.
Du har i realiteten skabt to sider i en, og NT, Moz. og Opera viser altså
begge disse sider med hver sin scrollbar.

At en side validerer betyder ikke nødvendigvis den ser ens ud i alle
browsere, specielt hvis man designer for IE.

M.v.h.

Paul

Fra : Is

Dato : 24-08-04 20:07

Paul wrote:
> [...]
>
> At en side validerer betyder ikke nødvendigvis den ser ens ud i alle
> browsere, specielt hvis man designer for IE.

Og er det hvad man får ud at at "opdatere" ? at siden skal designes til
hver browser ?

jeg har på fornemmelsen at alt var nemmer da siden var bygget op med
"rammer" ???

siden jeg ønsker at opdatere er :
http://www.dch-haslev.dk/dchindex.htm

er der de samme problemer med den ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Paul

Dato : 24-08-04 20:53

> Og er det hvad man får ud at at "opdatere" ? at siden skal designes til
> hver browser ?

Nej.
Siden skal designes således at dens udseende er ens eller næsten ens i så
mange browsere som muligt.
Det gør man ved at følge W3C's retningslinier.
Men, problemet er, at nogle browsere ikke følger disse retningslinier til
fulde, men kompenserer og accepterer sider på trods af "alternativ" kodning.

At en side validerer hos W3C er blot et tegn på, at du har opfyldt de krav
de stiller til semantik (sprogets opbygning - i dette tilfælde HTML).
En validering hos W3C er ikke det samme som dit design er brugervenligt, at
din side er tilgængelig (accessable) eller for den sags skyld der er noget
indhold.

Derfor skal man som webdesigner kende til de særheder (quirks) de
forskellige browsere har - og IE har de fleste, specielt når det kommer til
CSS.

> jeg har på fornemmelsen at alt var nemmer da siden var bygget op med
> "rammer" ???

Nemmere, fordi du vidste hvordan?

Hvis du både vil fremtidssikre din webdesigner viden og dine hjemmesider, så
er det en rigtig god ting at lære HTML 4.01 eller XHTML 1.0 samt CSS.
Hvis du vil optimere dine hjemmesider for alverdens browsere, søgemaskiner
o.lign. kan jeg kun anbefale, at du benytter SSI (Server Side Includes) i
stedet for frames. SSI kan det samme som frames samt mange andre ting, der
vil gøre det langt lettere at vedligeholde en omfangsrig hjemmeside.

> siden jeg ønsker at opdatere er :
> http://www.dch-haslev.dk/dchindex.htm
>
> er der de samme problemer med den ??

Ja.

1). Din menu i venstre side kan ikke ses i NS, Moz. og Opera. Javascriptet
er simpelthen ikke kompatibelt med andre browsere end IE.
2). Det virker meget irriterende at siden opdaterer sig selv med jævne
mellemrum. (<meta http-equiv="refresh" content="20;
url=http://www.dch-haslev.dk/dogannim.htm">) og (<meta http-equiv="refresh"
content="7" url=http://www.dch-haslev.dk/dogannim.htm">). Dette kunne gøres
med en simpel GIF.

M.v.h.

Paul

Fra : Is

Dato : 24-08-04 21:23

Paul wrote:
> Derfor skal man som webdesigner kende til de særheder (quirks) de
> forskellige browsere har - og IE har de fleste, specielt når det
> [...]
nææ, det gjorde jeg ikke, men jeg stillede måske ikke selv så store krav til
det jeg lavede.

---

> [...]
> Side Includes) i stedet for frames. SSI kan det samme som frames samt
> mange andre ting, der vil gøre det langt lettere at vedligeholde en
---
hmm, ja men så må jeg jo bare fortsætte med det jeg er begyndt på

---
> 2). Det virker meget irriterende at siden opdaterer sig selv med jævne
> mellemrum. (<meta http-equiv="refresh" content="20;
> [...]
---
det var jeg faktisk også begyndet på med den nye side - men blev enig med
mig selv om at den anim. kunne vente, resten af siden er vigtigere.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 24-08-04 21:27

Paul wrote:
> [...]
> Du har i realiteten skabt to sider i en, og NT, Moz. og Opera viser
> altså begge disse sider med hver sin scrollbar.

er det så en lille ting der er årsag til problemet, eller skal jeg lave
special design til hvert af de du nævner ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager