suse linux 9.1 installation + winxp
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 23-08-04 09:40

Hvordan skal jeg installere ovenstående hvis jeg ønsker det liggende på en
harddisk (med én partition) hvorpå winxp ligger (samt en masse andet data)
som skal blive liggende der..

Hvis jeg får det installeret ønsker jeg meget gerne links til programmer,
eller bedst: et program der gør at jeg kan køre win-applikationer... ved
ikke om det er nødvendigt, men er også total nybegynder :) (altså i forhold
til linux - har stor forstand på computere generelt :) )

Yderligere har jeg tænkt på hvorvidt der er inkluderet et virusprogram i
os'et - så vidt jeg ved findes der jo firewall (er denne forresten ok)

Håber nogen vil hjælpe, eller henvise til internetsider - helst på dansk,
men også ok på eng/tysk...

/Peter

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-08-04 12:23

(-Peter-) skrev:
> Hvordan skal jeg installere ovenstående hvis jeg ønsker det liggende på en
> harddisk (med én partition) hvorpå winxp ligger (samt en masse andet data)
> som skal blive liggende der..

Hvis hele din hardisk er fyldt af en Win XP partition, kan du blive nødt
til at minimere denne partition, så der bliver plads til at SuSE kan
lave mindst 2 partitioner (en swap-partition og en data-partition) på
harddisken. Hvor store disse partitioner skal være afhænger af din
hardware (mht. swap-partitionen) og af dine krav til hvilke pakker, der
skal installeres mht. data-partitionen. - SuSE 9.1 har en indbygget
funktion til at minimere NTFS-partitions, men enkelte brugere har
oplevet problemer med at få adgang til Windows efter anvendelsen af
denne funktion:
http://portal.suse.com/sdb/en/2004/05/fhassel_windows_not_booting91.html

Min anbefaling er enten at anvende Partition Magic (eller lignende)
under Windows til at ændre størrelsen af din NTFS-partition, eller også
at hente SystemRescueCD og lave ændringen med denne. Der er en guide på
følgende link:
http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html#example

> [...]
> ikke om det er nødvendigt, men er også total nybegynder :) (altså i forhold
> til linux - har stor forstand på computere generelt :) )

En del (men ikke alle) Windows programmer kan køres under Linux ved
anvendelse af Wine, men generelt er jeg helt sikker på, at du efter et
par måneders anvendelse af Linux' rige muligheder vil skrotte alle dine
Windows programmer. - For at gøre overgangen lidt nemmere skulle du
måske prøve Crossover Office
(http://www.codeweavers.com/site/products/cxoffice/).

> Yderligere har jeg tænkt på hvorvidt der er inkluderet et virusprogram i
> os'et - så vidt jeg ved findes der jo firewall (er denne forresten ok)

Der findes adskillige forskellige virusprogrammer og firewalls under
Linux. For virusprogrammerne er disse dog generelt ikke lavet for at
beskytte Linux-computeren, men for at beskytte Windows-computere, der er
forbundet til Linux-computeren. Der findes meget få vira under Linux
(30-40 stykker sidst jeg tjekkede) og disse vira kan generelt ikke lave
ret meget ravage på computeren, da du selvfølgeligt altid kører
programmerne fra dit eget brugernavn og derfor ikke giver disse vira
adgang til at ændre de vigtigste filer på systemer, der alle kun kan
ændres af root.

> Håber nogen vil hjælpe, eller henvise til internetsider - helst på dansk,
> men også ok på eng/tysk...
>
> /Peter

Til SuSE er et godt link:
http://www.project54.com/linux/ng/alt-os-linux-suse-FAQ/index.html

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 23-08-04 18:33

Mange tak for det lange svar... nu har jeg lidt at komme videre med - har
bare et spørgsmål...:

Er det rigtigt opfattet atlinux kan installeres under ntfs-filsystemet...
ville mene dette kun virker til windows?

/peter

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-08-04 18:46

(-Peter-) skrev:
> [...]
>
> Er det rigtigt opfattet atlinux kan installeres under ntfs-filsystemet...
> ville mene dette kun virker til windows?

Nej... Du kan ikke installere Linux på en NTFS-partition. Det var netop
derfor jeg gjorde så meget ud af at fortælle dig, hvordan du kan ændre
størrelsen på din NTFS-partition, så der er nok plads på harddisken til
at konstruere partitionerne til Linux. For SuSE bliver der som standard
dannet 2 partitioner, hvor den ene er en swap-partition og den anden
normalt laves med filsystemet ReiserFS, men her kan du frit vælge
imellem en række forskellige filsystemer, men NTFS er ikke et af dem...

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 24-08-04 14:58

okay... troede det hang sådan sammen at hele harddisken havde et filsystem,
der var delt op i partiotioner, som alle havde dette system... :)

Fra : Peter Thomsen

Dato : 23-08-04 20:33

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> Er det rigtigt opfattet atlinux kan installeres under ntfs-filsystemet...
> ville mene dette kun virker til windows?

Topology linux kan godt, ellers ikke.

--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen