Børneopsparing på sigt
Fra : Zyklone

Dato : 22-08-04 19:53

Jeg har fornyligt ophævet min datters børneopsparing i Langå Sparekasse
(3,25%) selv om at det er 1,25% over diskontoen.

Grunden er at renten siden jeg oprettede den i 2001 er faldet markant og det
ender med det rene ingenting om 15 år.

Jeg placerede dem i børneopsparing i Jyske Bank og købte aktier for hele
molevitten da der ikke er kurtage for køb af 50 stk. Jyske Bank aktier i
Jyske Bank.

Nu er det så er jeg spørger hvorfor har vi i det hele taget en
børneopsparing som vi får intet ud af, når det er lovligt at overføre kr.
60.000,- til barnet om året i følge Skattekontrollovens § 11 D, stk. 1?

Det lov tekniske har jeg fundet ud af efter min reinvestering.

Og spørgsmål nummer 2 må være: Hvad gør vi forældre på lang sigt?

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-08-04 20:03

"Zyklone" <dsl122009@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> børneopsparing som vi får intet ud af, når det er lovligt at overføre
> kr. 60.000,- til barnet om året i følge Skattekontrollovens § 11 D,

Kun gennem børneopsparing kan du komme uden om kildeskattelovens § 5, stk.
2

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Zyklone

Dato : 22-08-04 21:04

Kigger jeg det forkerte sted? Eller hvad har min datter med grænsegængeri at
gøre?

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-08-04 21:19

> Kigger jeg det forkerte sted? Eller hvad har min datter med
> grænsegængeri at gøre?

Du kigger vist på § 5 A..............

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Zyklone

Dato : 22-08-04 21:23

Har du eventuelt et link?

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-08-04 21:36

> Har du eventuelt et link?

Ja da http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2002/0067829.htm

Gider du oveje at anbringe dit svar nedenunder den tekst du besvarer? Det
gør efter min mening læsningen meget lettere

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Zyklone

Dato : 22-08-04 22:00

> [...]
>
> Gider du oveje at anbringe dit svar nedenunder den tekst du besvarer? Det
> gør efter min mening læsningen meget lettere

Nu har jeg læst forkert igen.Eller hvad?

Det jeg ser er: Har barnet modtaget gaven før den 1. januar 1969, og var
barnet ved modtagelsen af gaven selvstændigt skattepligtig som følge af, at
det forinden havde modtaget en formue ved arv eller gave fra andre end
forældrene, sker beskatningen fortsat hos barnet.

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-08-04 22:50

> [...]
> følge af, at det forinden havde modtaget en formue ved arv eller gave
> fra andre end forældrene, sker beskatningen fortsat hos barnet.

Det jeg ser er:

Stk. 2. Har barnet modtaget en indtægtsnydelse eller formue som gave fra
sine forældre, stedforældre eller plejeforældre, beskattes indtægtsnydelsen
eller formueafkastet hos giveren, hvis denne er fuldt skattepligtig her til
landet. Dette gælder dog kun til udløbet af det kalenderår, i hvilket
barnet fylder 18 år, eller til barnet indgår ægteskab

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Devilicious

Dato : 22-08-04 20:23

"Zyklone" <dsl122009@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fornyligt ophævet min datters børneopsparing i Langå Sparekasse
> (3,25%) selv om at det er 1,25% over diskontoen.

Min personlige opfattelse er, at renten på en børneopsparing stort set er
ligegyldig. Indestående bør alligevel altid investeres, hvorfor renten kun
får betydning hvis du vælger midlertidigt at gå kontant med en del af den.

> Grunden er at renten siden jeg oprettede den i 2001 er faldet markant og
det
> ender med det rene ingenting om 15 år.

At renten er ingenting, eller at det samlede opsparede beløb er ingenting??

> Jeg placerede dem i børneopsparing i Jyske Bank og købte aktier for hele
> molevitten da der ikke er kurtage for køb af 50 stk. Jyske Bank aktier i
> Jyske Bank.

Så du har udelukkende bekymret dig om omkostningerne, istedet for potentielt
afkast, vurdering af din risikoprofil herunder spredning af risikoen samt
vurdering af investeringshorisonten?
Undskyld, men hvis beløbt er så lille, at omkostninger i den størrelsesorden
er vigtigere end den rigtige proteføljesammensætning, så havde du måske
været bedre tjent med at beholde kontantopsparingen i sparekassen.

> Nu er det så er jeg spørger hvorfor har vi i det hele taget en
> børneopsparing som vi får intet ud af, når det er lovligt at overføre kr.
> 60.000,- til barnet om året i følge Skattekontrollovens § 11 D, stk. 1?

Hvad siger den bestemmelse? Eneste jeg kender er muligheden for at undgå
gaveafgift af gaver indtil... 51.500 kr. i år? Derefter 15% afgift. Med ved
disse gaver er det stadig forældrene der beskattes af afkast af gaven indtil
det 18 år. Dette er ikke tilfældet med en børneopsparing, såfremt
frigivelsen sker efter det 18 år. Så beskattes afkast ikke. Deri den store
fordel.

> Det lov tekniske har jeg fundet ud af efter min reinvestering.
>
> Og spørgsmål nummer 2 må være: Hvad gør vi forældre på lang sigt?

Så meget på børneopsparingen så hurtigt som muligt. Det bliver guld værd
hvis dit barn en dag skal have en lejlighed i "byen" (læs:
københavn/Århus).

MK

Fra : Zyklone

Dato : 22-08-04 21:22

Tak for dit indlæg.
Jeg kom til at sende dig en mail istedet for dette indlæg. Jeg er ny i dette
news-haløjsa.
Derfor vil jeg forsøge gengive den mail jeg sendte dig efter bedste evne.

> [...]
> er vigtigere end den rigtige proteføljesammensætning, så havde du måske
> været bedre tjent med at beholde kontantopsparingen i sparekassen.

Jeg har bekymret mig om begge. Hendes opsparing skal ikke spises op af
kurtage og gebyrer. Derfor har jeg købt Jyske Bank aktier i Jyske Bank idet
de er friholdt for kurtage.
Jyske Bank har som investeringspolitik at aktien ikke giver afkast men at
investorene skal forvente kursgevinst. Det har til dato holdt stik.
Beløbet er lille fordi hun kun er 3 år og jeg derfor kun har kr.9000,- og
kontant afkast kan vel aldrig være interresant når renten er historisk
lille.

> [...]
> ved
> disse gaver er det stadig forældrene der beskattes af afkast af gaven

http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/skattekontrollov.html

Så vidt jeg er orienteret er børneopsparingen et levn fra den gang den var
fradrags berettiget. Og det ved vi alle at den ikke er idag.

> Så meget på børneopsparingen så hurtigt som muligt. Det bliver guld værd
> hvis dit barn en dag skal have en lejlighed i "byen" (læs:
> københavn/Århus).

For kr.36.000,- plus nogle dødsyge renter får hun ikke til indskud på et
kollegieværelse om 15 år
Det er min holdning.

Fra : Brian

Dato : 22-08-04 22:12

> For kr.36.000,- plus nogle dødsyge renter får hun ikke til indskud på et
> kollegieværelse om 15 år
> Det er min holdning.

Hvis vi regner med en rente på 5%, hvilket slet ikke er usandsynligt via en
sikker obligationsinvestering, så vil værdien når hun bliver 21 være ca. kr.
74.000 (ca. kr. 64.000 hvis du sparker hende ud når hun bliver 18 år).
Det dækker vist indskuddet??

Og hvor meget er det lige hun skal betale i skat af de der 5 %?? Nogle vil
sikkert sige, at det er ligegyldigt, når hun bare har sit bundfradrag -
renterne kommer ikke op og tager det hele. Men hvis der i stedet for blev
indsat penge på en almindelig opsparingskonto, så ville hun skulle betale
skat af renterne så snart hun fik sit første fritidsjob, hvor frikortet
bliver brugt.
Renterne på en børneopsparing skal der slet ikke betales skat af - dejligt!

Brian

Fra : Zyklone

Dato : 23-08-04 17:01

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> bliver brugt.
> Renterne på en børneopsparing skal der slet ikke betales skat af -

Rigtigt nok at kr. 64.000 dækker indskud, men jeg har det sådan at kan jeg
få et afkast på 6% istedet for 5% så gør jeg det.

Men m.h.t. til beskatning så er kursstigningen på aktier skattefrie efter 3
år.

Fra : Devilicious

Dato : 22-08-04 22:59

>Beløbet er lille fordi hun kun er 3 år og jeg derfor kun har kr.9000,-<

Ok, fair nok :) Var der nogen i JB der rådgav dig om muligheden for at
vægle puljeopsparing? Jeg er ikke helt sikker, men jeg kan ikke forestille
mig JB ikke har sådanne produkter på hylden.
Opsparing i pulje foregår ligesom hos investeringsforeningerne. En masse
mennesker går sammen om at købe værdipapirer, og får nogle professionelle
til at administere det. Fordelen for dig som investor er, at du får afkast
fra første krone, og du får alle fordelene ved risikospredning, selv med et
lille beløb. Der er forskellige puljer alt efter ønsker og behov, så det
skulle være muligt at finde noget som kan bruges.

> http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/skattekontrollov.html

Jeg er ikke 100 % klar over hvad det er for en liste over satser, men
(tungen lige i munden) jeg tror ikke den dækker det-som-jeg-tror-du-tror den
dækker. Du læser det som som at du må give din datter en gave på 60.000 da
hun ikke betaler skat. Jeg føler mig nu ret sikker på den udlægning ikke er
korrekt. Ifølge det jeg har lært, er din datter på 3 år _fuldt
skattepligtig_ på linie med en voksen, men effektivt er dette næsten altid
uden betydning, da alle har et fribeløb man kan tjene inden der trække skat.
Børn har sjældent indtægter som overskrider dette beløb, hvorfor frikort
ofte er det mest foretrukne til børn. Den den angivne sats er til "ikke
fuldt skattepligtige" har jeg svært ved at forestille mig den skulle være
relevant. Den ser nærmere ud til at have noget at gøre med overførsler til
udlændinge som ikke er skattepligtige her i landet (overførsler uden
modydelse).

> Så vidt jeg er orienteret er børneopsparingen et levn fra den gang den var
> fradrags berettiget. Og det ved vi alle at den ikke er idag.

Langt fra - hele humlen er, at afkastet ikke er skattepligtigt hvis
ophævelsen sker efter det fyldte 18. år. Derfor er den stadig meget populær,
for ikke at nævne en rigtig god idé.

> For kr.36.000,- plus nogle dødsyge renter får hun ikke til indskud på et
> kollegieværelse om 15 år
> Det er min holdning.

Hvis der hurtigs muligt indskydes det maksimale, er det ikke usandsynligt at
beløbet kan vokse til over 100.000 inden hun skal flytte hjemmefra. Det nås
måske ikke lige til hun fylder 18, men måske til 20 eller 21 (Alt
efter risikovillighed og hvordan markedet arter sig de næste 15-20 år). Det
ændre ikke på, at ordningen er yderst skattebegunstiget, lige meget hvad man
vælger.

MK