Til Mozilla fra Iexplorer
Fra : Tove

Dato : 20-08-04 22:45

Hej
Jeg er så træt af de l....popupsider fra free.hostdepartment.com og
error12345678.isfun.net, (klik endelig ikke på de sider, er ikke til at
slippe af med igen) så jeg vil gå over til Mozilla uden helt at vide hvad
jeg går ind til. jeg har pop-up-stopper og indstillet i sikkerhedszonen, men
det skidt bliver ved med at lægge filer i roden af c-drevet, og selv om jeg
sletter kommer de næste gang jeg går på nettet. Der er ingen virus og jeg
ved ikke andet end enten at geninstallere windows og miste det hele og
alligevel risikerer jeg måske at de er der. hvis nogen har en anden løsning
modtages den gerne, det ville være rart.
Inde på mozillas hjemmeside er der flere at vælge imellem, så hvad skal jeg
tage? jeg kører winxp pro.

mvh
Tove

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-08-04 07:25

Hej Tove

Tove wrote:
> Inde på mozillas hjemmeside er der flere at vælge imellem, så hvad skal jeg
> tage? jeg kører winxp pro.

Valget må stå imellem Mozilla 1.7.2 og Mozilla Firefox 0.9.3.

Den "klassiske" Mozilla (1.7.2) er en bundle med både browser,
email-klient, composer, mm. Men set på browseren alene har Mozilla også
flere features end Firefox. Det er et gennemarbejdet og stabilt produkt.

Firefox er stadig beta-software. Dvs. stadig med flere bugs end man
forventer der vil være i den færdige udgaver. Idéen med Firefox er at
lave en mere hurtig strømlinjet browser. Der er nogle nye features i
forhold til Mozilla "Classic" ligesom nogle ting er gen-tænkt og lavet
lidt smartere, men generelt har den faktisk *færre features* indbygget
end i den klassiske Mozilla! De fleste af de features der mangler i
forhold til den gamle Mozilla kan dog nemt installeres som extensions.
Selvom Firefox stadig er beta-software har den allerede rigtig mange
begejstrede brugere.

Motoren som viser websiderne er ens i de to browsere, så det alene et
spørgsmål om hvilken browser man selv bedst kan lide. Du bør efter min
mening prøve at installere dem begge, og så se hvilken du bedst kan
lide. Og når du nu alligevel undersøger markedet, så kan du jo næsten
ligeså godt prøve Opera også.

Stødte i øvrigt lige på denne side: http://browsehappy.com/

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Tove

Dato : 21-08-04 11:38

"Mozilla 1.7.2 og Mozilla Firefox 0.9.3.

> Motoren som viser websiderne er ens i de to browsere, så det alene et
> [...]

Hej
og tak for hjælpen.
Jeg valgte 1.7.2 og så prøver jeg mig frem. Det virker i hvertfald rimelig
godt, ingen dumme sider er poppet op endnu. Til gengæld har jeg lidt besvær
med at sætte diverse post- og news-konti op, men der kan jeg jo bare bruge
OE.
mvh Tove

Fra : Bo Christensen

Dato : 21-08-04 11:45

Tove wrote:
> [...]
> sletter kommer de næste gang jeg går på nettet.
> Inde på mozillas hjemmeside er der flere at vælge imellem, så hvad skal jeg

"Det skidt" som du nævner, er sikkert en eller anden form for
browser-hijack. Selv om du sikkert beslutter at skifte browser, synes
jeg at det er en god ide, først at rydde op. Start med at downloade,
installere og køre Ad-aware SE:
http://www.net-security.org/software_d.php?id=135

Derefter vil jeg foreslå at du prøver Firefox 0.9.3:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/0.9.3/FirefoxSetup-0.9.3.exe

Under installationen vil du kunne importere alle dine indstillinger fra IE.

Efter installationen kan du med Firefox besøge denne side:
http://www.greyparrots.tuknet.dk/firefox/pack.html
for at Installere den danske sprogpakke:
1) Klik på linket
2) Klik på [Install now]
3) Luk vinduet "Extensions"
4) Afslut Firefox
5) Start Firefox
6) Vælg Tools + Extensions
7) Dobbeltklik på "Dansk sprogpakke"
8) Sæt flueben i "Anvend dansk sprogpakke"
9) Gentag trin 3, 4 og 5

Du kan herefter surfe på nettet under anvendelse af helt de samme
brugsmønstre som du har benyttet i IE.

Efter hånden kan du så begynde at inddrage de ekstra muligheder som
Firefox giver i forhold til IE.

Du får sikkert brug for at installere udvidelser til Java, Flash,
Shokwave m.m. Tag dette efter hånden som det kommer, det går som regel
helt af sig selv, ellers spørg her på NG.

God fornøjelse med Firefox.

Bo.

Fra : Tove

Dato : 21-08-04 12:12

"Bo Christensen" <bodelete@eraseprivatremove.dk> skrev i en meddelelse
news:412727a2$0$156 > "Det skidt" som du nævner, er sikkert en eller anden
> [...]
> Shokwave m.m. Tag dette efter hånden som det kommer, det går som regel
> helt af sig selv, ellers spørg her på NG.

Hej
Jeg har selv tænkt på Ad-aware, og havde haft den inde på min gamle comp.for
et par måneder siden. Jeg syntes den var noget tung at danse med og
afinstallerede den, og det gik ikke så godt for startknappen kom aldrig til
at fungere rigtigt igen. Den lukkede konstant ned for skrivebordet og
foretrukne gik der osse ged i, så jeg var ikke så begejstret for ad-aware.
Men det lader til at gå smertefrit for andre. Jeg skal måske bare la' være
med at afinstallere.

Jeg prøver nok osse firefox, og egentlig ville jeg ønske at mine
indstillinger for post og news bare lige kunne importeres og fungere i det
nye for jeg har godt nok rodet rundt i de opsætninger.

Tak for hjælpen
Tove.

Fra : Bo Christensen

Dato : 21-08-04 12:34

Tove wrote:

> Jeg prøver nok osse firefox, og egentlig ville jeg ønske at mine
> indstillinger for post og news bare lige kunne importeres og fungere i det
> nye for jeg har godt nok rodet rundt i de opsætninger.

Firefox er kun en Browser, ikke en Internetpakke som Mozilla.

Hvis du ikke har nogen problemer med Outlook Express, så fortsæt dog med
at bruge den.

Personligt skiftede jeg til Mozilla Thunderbird post/news-klienten
p.g.a. det indbyggede spamfilter.

Mvh.

Bo.