[MSSQL] Sletning af TRN-filer fra maintena~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-08-04 18:03

Hej gruppe. Jeg har netop opdaget at den maintenance plan der
styrer backup af alle vigtige databaser på serveren (MSSQL
2000 SP3) ikke kører helt som forventet.

Jeg har sat den til at lave en fuld backup hver uge og lave backup
af logfilen de andre 6 dage om ugen. Den del kører fint nok. Men
for at slippe af med gamle backup-filer er der sat en udløbstid på
4 uger til de komplette backups, og 3 uger til logfilerne - det
virker bare kun for de komplette backups.

I backup-kataloget lå der transaktionsbackupfiler tilbage fra 1.
januar, mens de fulde backupfiler kun lå 4 uger bagud (som
forventet). Jeg har kigget i de tekstlogfiler som genereres ved
hver kørsel af maintenance-planen - men her kan jeg ikke se nogen
fejl. Der står hver dag at de gamle tekstlogfiler slettes - og det
virker da også fint. Men hvorfor bliver gamle TRN-filer ikke
slettet?

NB: En ekstra lille mærkværdighed fra tekstloggen - der står at
master og msdb-databaserne ikke kan backuppes. Kan det passe - og
er det et stort eller lille problem?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-04 19:20

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote

> Hej gruppe. Jeg har netop opdaget at den maintenance plan der
> styrer backup af alle vigtige databaser på serveren (MSSQL
> 2000 SP3) ikke kører helt som forventet.

Jeg har lige lavet et backup på min 2000 development server (laptoppen)
Det virker da fremragende mht sletning af gamle "trn" filer
Hvilken bruger kører du med i dit backup job?
En SQL eller windows bruger?

Har du tjekket history på dine jobs for at se om der er
besynderligheder?
Du kan evt sætte din "maintenance plan" til at lave en logfil
Måske den kan afsløre noget

> NB: En ekstra lille mærkværdighed fra tekstloggen - der står at
> master og msdb-databaserne ikke kan backuppes. Kan det passe - og
> er det et stort eller lille problem?

Depends
Crasher hele serveren kan det blive et problem
Check brugerrettigheder på den bruger der afvikler backupjobbet

Hvad er fejlmeddelelsen helt præcist?

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 10:27

Peter Lykkegaard skrev:

> Hvilken bruger kører du med i dit backup job?
> En SQL eller windows bruger?

Min egen windowsbruger - der har fulde rettigheder til backup-
kataloget.

> Har du tjekket history på dine jobs for at se om der er
> besynderligheder?

Her er den fejlmelding der kommer i jobbet:

sqlmaint.exe failed. [SQLSTATE 42000]

Hvis jeg ser på maintenance plan history, kan jeg se fejl hver gang
planen prøver at lave backup på transaction log for master eller
msdb-baserne. Der er derimod ingen fejl hvis jeg kigger på
kategorien "delete old db backup files".

Måske er problemet at sletteproceduren slet ikke går i gang hvis en
foregående backup-procedure har fejlet.

Nu prøver jeg at fjerne master og msdb fra den generelle
maintenance plan, og lave en ny for den (uden trn-backup).

Jeg må se i morgen om det har hjulpet.

[backupfejl på master og msdb]

> Hvad er fejlmeddelelsen helt præcist?

"Backup can not be performed on this database. This sub task is
ignored"
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-04 15:02

Jens Gyldenkærne Clausen wrote

> Min egen windowsbruger - der har fulde rettigheder til backup-
> kataloget.

Ok, og den bruger har fulde rettigheder på MSSQL?

> [...]
> msdb-baserne. Der er derimod ingen fejl hvis jeg kigger på
> kategorien "delete old db backup files".

Ok
Prøv at tjekke recovery model på dine databaser
Den skal være Full for at du kan tage backup af transactionloggen (det
vil sige at det giver mening etc)

> Måske er problemet at sletteproceduren slet ikke går i gang hvis en
> foregående backup-procedure har fejlet.

Du kan evt tjekke med dine job steps under agenten

> Nu prøver jeg at fjerne master og msdb fra den generelle
> maintenance plan, og lave en ny for den (uden trn-backup).

Hvad sker der hvis du tager backup af disse "manuelt"

> Jeg må se i morgen om det har hjulpet.
>

> [backupfejl på master og msdb]

> "Backup can not be performed on this database. This sub task is
> ignored"

Hmm tjek rettighederne for din windows bruger
Alternativt så kan du bruge en SQL bruger, hvis du mixed
Du kan teste med SA

Svjh så vil MSSQL bruge locale system account for at skrive backuppen
til filsystemet

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-08-04 15:26

Peter Lykkegaard skrev:

> Ok, og den bruger har fulde rettigheder på MSSQL?

Det mener jeg bestemt. Der er hak i samtlige server roles-felter,
og adgang til alle de databaser der skal tages backup af.

Jeg har dog kun haft public-adgang til master og msdb indtil videre
- det har jeg forsøgsvis ændret til db_owner.

> Prøv at tjekke recovery model på dine databaser
> Den skal være Full for at du kan tage backup af
> transactionloggen (det vil sige at det giver mening etc)

Ah - det forklarer fejlene på master og msdb. Her står den til
simple.

> Du kan evt tjekke med dine job steps under agenten

Ikke rigtig. Der er kun 1 step af typen:

EXECUTE master.dbo.xp_sqlmaint N'-PlanID ....

I øvrigt har jeg lige opdaget at job history melder følgende for
transaction log backup:

Executed as user: NT AUTHORITY\SYSTEM. sqlmaint.exe failed.
[SQLSTATE 42000] (Error 22029). The step failed.

- mens den tilsvarende melding for det fulde backup-job er:

Executed as user: NT AUTHORITY\SYSTEM. output
(null)
Microsoft (R) SQLMaint Utility (Unicode), Version 8.00.760
Copyright (C) Microsoft Corporation, 1995 - 1998. The step
succeeded.

> Hvad sker der hvis du tager backup af disse "manuelt"

Ingen problemer (men som nævnt har det også kun været trn-backups
der fejlede).

> Hmm tjek rettighederne for din windows bruger

Jeg kan godt prøve, men da TRN-filerne og BAK-filerne havner i
samme mappe, kan jeg ikke se hvordan der skulle være forskelle mht.
rettigheder.

> Svjh så vil MSSQL bruge locale system account for at skrive
> backuppen til filsystemet

Det ser også sådan ud herfra.
--
Jens Gyldenkærne Clausen