Træbeskyttelse
Fra : SHS

Dato : 09-05-01 11:50

Jeg skal til at skifte sternbrædder, og skal i den forbindelse have malet de
nye trykimprænerede brædder. Afhængig af hvilken forretning man kommer i,
siger nogle at vandbaseret er bedst (holder længst) og andre siger
oliebaseret,
nogle siger det skal grundes (Demidæk) andre siger det ikke er nødvendigt,
hvis træet er trykimprægneret.

Hvad skal man tro på ?

Skal man vælge heldækkende Fluggger, Demidæk, Pinotex eller Bondex eller er
Bilka/Silvan eller lign. på samme kvalitetsniveau ??
Jeg har hørt godt om Pinotex og dårlig om GORI mht. holdbarhed.

Gode/dårlige erfaringer høres gerne...

Fra : Henning H. Andersen

Dato : 09-05-01 21:55

Vi, der er gamle nok til at have dårlige erfaringer, holder os fra
vandbaserede træbeskyttelser. Erfaringen siger, at de før eller senere
slipper taget pletvist, at træet rådner neden under, og at de nærmest suger
skidt til sig.
Brug en god terpentinbaseret beskyttelse. Gori 88 er udmærket, Silvanol
klart billigere.
Husk at grunde med en tynd træbeskyttelse først; det øger vedhæftningen og
dermed slidstyrken væsentligt.

Mvh / HHA

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-05-01 08:21

"Henning H. Andersen" <h.h.a@c.dk> wrote in message

> [...]
> vandbaserede træbeskyttelser. Erfaringen siger, at de før eller senere
> slipper taget pletvist, at træet rådner neden under, og at de nærmest

Ja mon ikke - en del af os har ligefrem måtte skifte træværk af samme
grund - og har kigget misundeligt over på naboen, hvis hus opførtes
samtidigt men blev plastret til i noget træbeskyttelse fulde af
opløsningsmidler og alskens herligheder. Og hvis træværk hænger der endu i
uskiftet stand mens det træværk man selv skiftede for 5 år siden var
pilråddent under træbeskyttelsen.

mvh
Jan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 10-05-01 20:20

SHS wrote:

> [...]
> Bilka/Silvan eller lign. på samme kvalitetsniveau ??
> Jeg har hørt godt om Pinotex og dårlig om GORI mht. holdbarhed.

Hvis man søger på raadvad.dk (Nordisk Center til Bevarelse af Håndværk)
kan man bl.a. finde
http://www.raadvad.dk/4_0/4_1/4_1_2-5.html
(Jeg søgte på "såkaldt træbeskyttelse" :)

De har ikke meget til overs for de "træbeskyttelses-midler", der har
været de mest brugt de seneste 30-40 (?) år.

<CITAT:>
De såkaldte "træbeskyttelses-produkter", hvorved forstås tyndtflydende
petroleums-bejdser, tilsat svampebekæmpelsesmidler, er det andet ofte
anvendt
overfladebehandlingsprodukt til udvendigt træ, der ikke kan
anbefales. Den tynde bejdse dækker ikke tilstrækkeligt for sollysets
nedbrydning af træet og svampemidlerne er ikke
virksomme i særlig lang tid. Resultatet er fremkomsten af
kritiske sol-tørringsrevner i træoverfladerne, hvorfra vand kan trænge
ind i de "ubeskyttede" dele af veddet og starte
et råd-eller svampeangreb her.

De dækkende, "vandige" træbeskyttelsesprodukter er i praksis det
samme som plast- eller acrylmalinger og opfører sig som disse. De
dækkende, terpentinopløselige
"træbeskyttelser" svarer i praksis til de arbejdsmiljøskadelige
"Alkydoliemalinger" fra 1950-erne og 60-erne.
<CITAT SLUT>

Plast- og akryl-malinger får også det glatte lag...

De anbefaler i stedet linoliemaling eller trætjære.
Det bedste er nok først at grunde med en grundingsolie, der trænger
længere ind i træet, med tilsat svampedræbende middel, hvis der ikke
bruges trykimprægneret.

--Johan

Fra : Ole Møller

Dato : 12-05-01 19:35

Jeg har meget gode erfaringer med Demidekk, som har en god holdbarhed. Du
behøver ikke grunde, men skal male 2 gange. Værktøj rengøres med vand.
Efter min erfaring har rent vandbaserede malinger og træbeskyttelser ikke så
god vedhæftning, og de lægger sig som en hinde i stedet for at forankre sig
i træet.

Venlig hilsen
OM