Problemer med linuxinstallation
Fra : Morten Brøgger

Dato : 18-08-04 14:13

Hej gruppe

Jeg har besluttet at jeg vil prøve med mandrake 10 på min computer, der i
forvejen kører windows 2000 pro. Jeg vil altså have en dobbelt installation.
Jeg har så hentet de 3 ISOer fra linuxiso.org og brændt dem på 3 CDer.
Men når jeg så booter på diskene sker der følgende:
Velkomstbilledet fra mandrake kommer fint, og jeg trykker enter for at
starte en ny installation. Så står der en masse kommandoer på skærmen, og så
stopper installationen ved "hda: lost interrupt". Dette sker 3 gange og så
sker det samme med hdb. Derefter går stopper installationen.

Jeg har en anden computer, som også kører win2kpro, og der kan Mandrake
fint installeres.

Jeg tror det på en eller anden måde er min windows installation der spærrer
for linux, for problemet er der også med redhat 9,0 og mandrake 9,1.
Jeg har været inde i min Bios og kigget efter om der mon var noget antivirus
det skulle slåes fra, men jeg kan ikke finde noget der.

Min computer: Asrock K7S8X med onboard lyd og lan, AMD XP2600+, 512 mb
pc2700 ram, 2 harddiske (60 GB med win installation og 160 GB datadisk)
begge formateret med NTFS, geeforce 4 mx440 grafikkort.

Jeg vil gerne beholde NTFS filsystemet, og er det ikke også noget med at
kernel 2,6 understøtter det?

Hvordan kommer jeg videre?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Morten Brøgger

N.B.: Jeg er totalt novice mht linux....

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-08-04 14:18

"Morten Brøgger" <morten_broggerFJERN@hotmail.com> writes:

> [...]
> Jeg har været inde i min Bios og kigget efter om der mon var noget antivirus
> det skulle slåes fra, men jeg kan ikke finde noget der.

Jeg tror ikke at det er det. "lost interrupt" antyder at der er et
problem med Linux kerne vs. hardware. Hvilken diskcontroller sidder
der i (eller sidder diskene på den integrerede controller)?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Morten Brøgger

Dato : 18-08-04 14:28

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

Hvilken diskcontroller sidder
> der i (eller sidder diskene på den integrerede controller)?

Hej

De sidder på IDE-porten på bundkortet.

Morten Brøgger

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-08-04 14:36

Morten Brøgger wrote:
> [...]
> stopper installationen ved "hda: lost interrupt". Dette sker 3 gange og så
> sker det samme med hdb. Derefter går stopper installationen.

Hmm... noget tyder på at Linux-kernen (ihvertfald i Mandrakes
default-version) ikke er glad for din IDE-kontroller og/eller dine diske.
Jeg har selv siddet og kæmpet med at finde årsagen til nogle
fejl-beskeder fra IDE de sidste par dage og det er lidt en jungle når
det sker. (heldigvis viste det sig denne gang at det var en ufarlig og
midlertidig bug i kernel 2.6.2->2.6.7.)

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at boote nogle andre
linux-distributioner/installations-CD'er og se om de gør det samme. Det
kan afsløre lidt om hvorvidt det er et generelt problem med dit
bundkort/diske og Linux, eller det bare er noget Mandrake har gjort.
Prøv først med ting som http://knoppix.org/ og http://www.sysresccd.org/

> [...]
> begge formateret med NTFS, geeforce 4 mx440 grafikkort.
>
> Jeg vil gerne beholde NTFS filsystemet, og er det ikke også noget med at

Jo, men nej. D.v.s. sådan fungerer tingene ikke. Der er experimentiel
understøttelse for NTFS i kernel 2.6.x og det betyder at linux kan læse
og (hvis du tør) skrive NTFS-partitions.
Men NTFS er ikke beregnet til at installere Linux på. Et Linux/unix
system kræver nogle grundliggende egenskaber af det filsystem som det
skal installeres på som mange af de filsystemer Linux iøvrigt kan læse
og skrive (f.eks. er FAT og ISO9660 alt alt for simple). Jeg er ikke
klar over om der er teoretisk mulighed for at Linux nogensinde vil kunne
fungere ordentligt installeret på NTFS. NTFS mangler sikkert nogle POSIX
features (så har det til gengæld så mange andre, der passer godt til WinNT).

Du bør installere Mandrake på et af de filsystemer Mandrake selv
anbefaler. f.eks. ext3, reiserFS, JFS eller XFS

Peter

Fra : Morten Brøgger

Dato : 18-08-04 14:48

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan afsløre lidt om hvorvidt det er et generelt problem med dit
> bundkort/diske og Linux, eller det bare er noget Mandrake har gjort.

Jeg har en SUSE 9.1 live eval. CD, som kører perfekt.
Jeg vil også gerne installere suse, men det kan jeg heller ikke få til at
virke. Jeg har hentet CDen til FTP installation, men den kan ikke finde fit
onbaord LAN...
Jeg vil godt vente med at investere i SUSE til jeg ved om det kommer til at
virke. Ellers har mit bibliotek vistnok en suse 8.2 eller noget i den
retning.
Som sagt har jeg også prøvet med redhat 9.0 og mandrake 9.1, som jo er lidt
ældre.

> [...]
>
> Du bør installere Mandrake på et af de filsystemer Mandrake selv
> anbefaler. f.eks. ext3, reiserFS, JFS eller XFS

Men jeg kan vel godt satse på at kunne partitionere mine diske til et nyt
filsystem vha installationsguiden i den distribution jeg vælger, ikke ?

Morten Brøgger

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-08-04 14:57

Morten Brøgger wrote:
> Jeg har en SUSE 9.1 live eval. CD, som kører perfekt.

Så er der jo håb.
Prøv at søg på google efter navnet på dit motherboard og Mandrake. Det
ser ud til at det er et kendt problem og en af løsninger ser ud til at
være at opgradere din BIOS.
Det er nogle muligt at det kan hjælpe at boote med boot-parameter "noapic".

> Men jeg kan vel godt satse på at kunne partitionere mine diske til et nyt
> filsystem vha installationsguiden i den distribution jeg vælger, ikke ?

Ehh... jo. Jeg er lidt i tvivl om hvad du tror du spørger om, men svaret
er at de fleste distributioner (Mandrake inkl.) har muligheden for at
partitionere diske undervejs i installationsprocessen.
Men du er godt klar over at en partitionering sletter data på diskene, ikk'?

Hvis det du spørger om er om du har mulighed for at "resize" din
NTFS-partition til at skabe plads til Linux uden data-tab, så er det
ikke muligt. Til det ville jeg få fat i et værktøj, der har bedre
understøttelse for NTFS. F.eks. Partition Magic. Microsoft holder NTFS
hemmelig, så alt hvad Linux laver med det er ren gætværk. Jeg ved ikke
om der findes Linux "resizere" til NTFS, men jeg ville ikke selv turde
bruge dem.

Peter

Fra : Morten Brøgger

Dato : 18-08-04 15:40

> [...]
> hemmelig, så alt hvad Linux laver med det er ren gætværk. Jeg ved ikke
> om der findes Linux "resizere" til NTFS, men jeg ville ikke selv turde

OK tak for dit svar.
Jeg vil prøve at "tømme" den ene disk, og opgradere min bios. så vender jeg
tilbage igen.
tak for hjælpen.

Morten Brøgger
http://www.dkfrim.dk

Fra : Morten

Dato : 19-08-04 11:22

> OK tak for dit svar.
> Jeg vil prøve at "tømme" den ene disk, og opgradere min bios. så vender jeg
> tilbage igen.
> tak for hjælpen.

DADA så ligge der linux på maskinen. Jeg tømte den ene disk, og
opdaterede min BIOS.

Men der er lige et problem. Mens mandrake starter op, opstår der en
brummelyd i mine højtalere. Hvad kan det være ? den er der hele tiden
også mens mandrake kører. Hvis jeg spiller musik, kan jeg høre musikken
i baggrunden af brummelyden.

håber på mere hjælp.

mvh
Morten Brøgger

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-08-04 11:34

Morten wrote:

> [...]
> brummelyd i mine højtalere. Hvad kan det være ? den er der hele tiden
> også mens mandrake kører. Hvis jeg spiller musik, kan jeg høre musikken

Hvilket lydkort, hvilken driver?

Hvis det er et generelt problem med den kombination, så vil en hurtig
søgning på Google ofte lokalisere andre med samme problem.

Det skal siges at der på noget hardware godt kan være støj fra resten af
computeren i kortet. Jeg har før oplevet en svag summen, der ændrede sig
med skærmbilledets udseende på en maskine (godtnok under BeOS).

Peter

Fra : Morten

Dato : 19-08-04 11:43

Den Thu, 19 Aug 2004 12:34:09 +0200. skrev Peter Mogensen:

> [...]
> computeren i kortet. Jeg har før oplevet en svag summen, der ændrede sig
> med skærmbilledets udseende på en maskine (godtnok under BeOS).

Hej Peter

Jeg har løst problemet vha værktøjet "KMix", hvor jeg simpelthen bare
slukkede for en kanal.
Ellers tak for hurtig respons.
mvh
Morten Brøgger