Option explicit og doctype
Fra : Troels Jensen

Dato : 17-08-04 20:55

Jeg har problemer med at bruge option explicit sammen med doctype.
Sletter man en af delene i koden, fungerer den fint, men de konflikter
indbyrdes.

Starten af koden ser sådan ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<%

option explicit

[snip]

Kan man ikke definere en doctype for en asp-side?

/Troels

--
http://www.troelsweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-08-04 21:20

Troels Jensen skrev:

> Jeg har problemer med at bruge option explicit sammen med
> doctype. Sletter man en af delene i koden, fungerer den fint,
> men de konflikter indbyrdes.

Du skal have option explicit øverst. Bortset fra en evt. language-
definition (<%@ Language=VBScript%>) må der ikke komme noget som
helst før option explicit.

Det der måske kan forvirre, er at en doctype-erklæring skal sættes
øverst i en html-fil. Men her skal man huske at for browseren (der
skal vise html-siden) er det _kun_ den genererede html-kode der
betyder noget. En <% Option Explicit %>-linje før doctypen vil ikke
blive vist i den genererede kode - faktisk kan man have flere
hundrede linjers asp-kode før doctypen, og stadig have et korrekt
html-dokument når siden vises.

Skriver du

<% Option Explicit %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

- i din asp-fil, vil det i browseren blive til:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Hermed er såvel asp-parserens krav om at option explicit skal stå
øverst som html-specifikationens krav om at doctypeerklæringen skal
være øverst overholdt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-08-04 21:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du skal have option explicit øverst. Bortset fra en evt. language-
> definition (<%@ Language=VBScript%>) må der ikke komme noget som
> helst før option explicit.

Det hjalp! Tak for hjælpen.