Hvad hedder dukkeserien?
Fra : Dorthe

Dato : 17-08-04 20:52

For mange år siden, blev der på DR sendt en dukkeserie i Børnetime og jeg
kan ikke komme i tanke om titlen.
Navnene på nogle af figurene er som følger: Adam og hans mor Inger Marie,
tvillingerne Ibber og Agge og en pige ved navn Ursula.

Håber nogen herinde kan hjælpe mig

/Dorthe

Fra : Nette

Dato : 17-08-04 22:36

"Dorthe" skrev

> Håber nogen herinde kan hjælpe mig

Er det ikke der der med "Her bor jeg, du kan kigge ind til mig, jeg sidder
her på puden og trykker næsen flad mod ruden..." osv osv...???
( Synes jeg kan se den gule bus der drejer om hjørnet for mig).

Min første tanke var "det er da Julerup færgeby"...det var også min
kærestes. Men det tror jeg ikke det er....
Inger Marie havde i hvert fald en cykel, der var parkeret ved stakittet
foran deres hus.

Jeg husker også en dukkefilm, hvor byerne var opdelt i to. En med terner og
en med striber. Og så skulle dronningen besøge de to byer og de var rigtig
spændt på, hvad for noget tøj, hun havde på....

Nette

Fra : SE

Dato : 17-08-04 23:46

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> her på puden og trykker næsen flad mod ruden..." osv osv...???
> ( Synes jeg kan se den gule bus der drejer om hjørnet for mig).

Den sang du nævner, hedder "hvor bor du"? Der er også et vers der hedder
"bor du i en cirkusvogn/fordi din far er artist og klovn"
Den var et led i et andet børneprogram, og havde ikke nogen relevans til
dukker. Jeg mener at den var kendingsmelodi til et program der viste klip
fra forskellige dele af verden, og hvordan børn boede dér.

> Min første tanke var "det er da Julerup færgeby"...det var også min
> kærestes. Men det tror jeg ikke det er....

Nope - Jullerup Færgeby er en julekalender, med Anton (der "ravnede" sine
bukser) og Jonas, som blev kaldt "44", fordi det var det nummer han boede i.
Der var også "Gus", som vist var fisker eller noget.

> Inger Marie havde i hvert fald en cykel, der var parkeret ved stakittet
> foran deres hus.

Det husker jeg ikke så nøje

> [...]
> en med striber. Og så skulle dronningen besøge de to byer og de var rigtig
> spændt på, hvad for noget tøj, hun havde på....

Jeps. Terndrup og Store Stribinge. Dronningen bestemte at dem fra den ene by
skulle gå med ternet tøj, og dem fra den anden by, med stribet. Der var en
dreng og en pige fra hver sin by, som efter dronningens besøg ikke måtte
mødes, fordi dem fra de to byer ikke måtte omgås. Så malede den "stribede"
af børnene terner med maling på sit tøj, og så mødtes børnene (i smug) og
fiskede fra en bro, mens de sang en ret trist sang, om kun at fange en
støvle.......

/se

Fra : karsten jørgensen

Dato : 18-08-04 07:39

">
> Den sang du nævner, hedder "hvor bor du"? Der er også et vers der hedder
> "bor du i en cirkusvogn/fordi din far er artist og klovn"
> klip

er der nogen der har teksten til hele sangen?

karsten

Fra : SE

Dato : 18-08-04 09:19

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> ">
>
> er der nogen der har teksten til hele sangen?
>
> karsten

Næh, men jeg kan da huske lidt mere nu....

"Hvor bor du/ Sidder du og kigger nu/ i et lille hus på landet/ eller sejler
du på vandet.
Bor du på en bondegård/ hvor der er grise, høns og får/ eller tæt ved
Vordingborg - i en villa.
Bor du sammen med mange mennesker i et kollektiv på Fyn/ eller bor du i en
lejlighed der ligger midt i by'n.
Bor du i en cirkusvogn/ fordi din far er artist og klovn.
Rundt om i verden er der børn der bor/ på steder man slet ikke tror."

/se

Fra : karsten jørgensen

Dato : 19-08-04 08:12

flot, tak
karsten

Fra : Nette

Dato : 18-08-04 08:25

"SE" skrev

> [...]
> dukker. Jeg mener at den var kendingsmelodi til et program der viste klip
> fra forskellige dele af verden, og hvordan børn boede dér.

Ok, måske er det noget jeg selv har tænkt mig frem til. Jeg mener bare, der
i en eller anden dukkefilm er en gul bus og gul bus er for mig lig med den
sang. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg forestiller mig, det er fra den serie.

> [...]
i.
> Der var også "Gus", som vist var fisker eller noget.

Og Stempelkvist.. redaktøren.

> Det husker jeg ikke så nøje

Det gør jeg. Mener faktisk også hun havde en cykelkurv på foran og at de
boede til højre på skærmen.*G*

> [...]
> af børnene terner med maling på sit tøj, og så mødtes børnene (i smug) og
> fiskede fra en bro, mens de sang en ret trist sang, om kun at fange en

Jaa, det dæmre.
Alle dem jeg har talt med om det, husker den ikke. Jeg var vildt forgabt i
den.
Må på biblioteket. Dengang kunne de lave film for børn.*G*

Nette

Fra : MM

Dato : 18-08-04 06:16

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en med striber. Og så skulle dronningen besøge de to byer og de var rigtig
> spændt på, hvad for noget tøj, hun havde på....

Ane og Anders hed den Jeg husker ikke at have set den på tv, men jeg havde
den på lydbånd og hørte den meget. Jeg har fundet den på biblioteket, så når
min søn bliver større skal han tvangsindlægges til at høre den Egentlig
mærkeligt at de ikke har sendt den igen op gennem 80erne, som ´dukkeserien
tråden handler om (den husker jeg nemlig), da Ane og Anders _vist_ er fra
1981.

mvh.
-mette

Fra : Nette

Dato : 18-08-04 08:31

"MM" skrev

> [...]
> tråden handler om (den husker jeg nemlig), da Ane og Anders _vist_ er fra

Jo jo. Jeg har set den een gang. Den lignede de andre dukkefilm. Både
Julerup Færgeby og den med Adam og Inger Marie. Samme sorte baggrund og
sådan. Sådan husker jeg den i hvert fald. Men efter dine beregninger var jeg
kun 11 år, så de skal nok tages med et gran salt.

Sjovt nok kan jeg slet ikke lige dukkefilm og slet ikke Anna og Lotte. Men
den her har alligevel interesseret mig. *G*

Nette

Fra : SE

Dato : 18-08-04 08:47

"MM" <salsa.spam.@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tråden handler om (den husker jeg nemlig), da Ane og Anders _vist_ er fra

Yes, det var dét de hed - Ane og Anders.

/se

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 18-08-04 17:11

SE wrote:
> Yes, det var dét de hed - Ane og Anders.

Var der ikke en dreng der hed Asger?
Måske en storebror?

Marianne Feddersen

Fra : SE

Dato : 18-08-04 17:08

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Var der ikke en dreng der hed Asger?
> Måske en storebror?

No idea.........

/se

Fra : MM

Dato : 19-08-04 06:23

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message

> Var der ikke en dreng der hed Asger?
> Måske en storebror?

Nej jeg kan næsten historien uden ad og han hed Anders

Her er iøvrigt lidt informationer om det fra vejlebib.dk:

Ane og Anders har en bro : TV-dukkespil / frit efter eventyr af Elsa Beskow
; musik: Niels Jørgen Steen ; stemmer: Jess Ingerslev, Inger Hovman, Jytte
Abildstrøm og Gotha Andersen ; orkester: Niels Jørgen Steen, Torben Munk og
Bjarne Rostvold. - Harlekin. - : Stereo, dolby

Harlekin HMMC 3509.
Indspillet 1981.

mvh.
Mette

Fra : SE

Dato : 17-08-04 23:39

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Navnene på nogle af figurene er som følger: Adam og hans mor Inger Marie,
> tvillingerne Ibber og Agge og en pige ved navn Ursula.

Serien hedder bare "Ingermarie og Adam", så vidt jeg husker. Det var bl.a.
Maria Stenz og Lasse Lunderskov der lagde stemmer til.

/se

Fra : Nette

Dato : 18-08-04 08:20

"SE" skrev

> Serien hedder bare "Ingermarie og Adam", så vidt jeg husker. Det var bl.a.
> Maria Stenz og Lasse Lunderskov der lagde stemmer til.

Maria Stenz kan jeg sagtens forestille mig, jeg mindes hendes stemme som
Inger Marie. Men den kan sgu da ikke bare hedde "Inger Marie og Adam"????
Det er for nemt. *G*

Nette

Fra : SE

Dato : 18-08-04 08:48

> [...]
> Inger Marie. Men den kan sgu da ikke bare hedde "Inger Marie og Adam"????

Jeg mener at den indgik i et andet program a'la Anna og Lotte. Jeg ser for
mig en speaker som siger: "Og nu kigger vi ind til Ingermarie og Adam". Det
er nok bare min hukommelse der spiller mig et puds......

/se

Fra : Nette

Dato : 18-08-04 13:46

"SE" skrev

> [...]
Det
> er nok bare min hukommelse der spiller mig et puds......

Nej nej, jeg tror da på dig. Synes bare det var en for indlysende titel*G*
Jeg mindes også noget medf at det netop var en del af Anna og Lotte eller
sådan noget. Altså noget der måske kun blev vist i f.eks. ti tminutter ud af
en børnetime.

Nette

Fra : Dorthe

Dato : 18-08-04 17:49

Hmm...hvor er det ærgerligt, at ingen tilsyneladende kan huske titlen...øv
øv...det har ellers hjemsøgt mig i et års tid nu *G*

Håber nogen kommer i tanke om det! Og imens vil jeg så gå og synge "jeg er
Ib og jeg er altså Agge...hold din mund og giv mig lov at snakke"...

/Dorthe

Fra : SE

Dato : 18-08-04 18:52

> [...]
>
> Håber nogen kommer i tanke om det! Og imens vil jeg så gå og synge "jeg er
> Ib og jeg er altså Agge...hold din mund og giv mig lov at snakke"...

Jeg har sendt en mail til DR på deres hjemmeside, hvor man kan spørge om
forskellige programmer. Så håber jeg de svarer. Godt nok skriver de at de
ikke kan svare på spørgsmål til "skoleprojekter" (hvad det så indebærer) -
men det her er vel et lige så relevant spørgsmål, som hvornår Krøniken
kommer på DVD.......

Jeg skal nok følge op når/hvis jeg får svar.

/se

Fra : Dorthe

Dato : 18-08-04 18:57

Aii - hvor fedt. Jeg har selv ledt og ledt på Dr, søgt på dukkernes navne
mv. - OG ledt efter en mailaddy til spørgsmål og svar...men har
tilsyneladende overset den - så nu håber jeg, du får svar, så jeg kan få ro
i sjælen *G*

/Dorthe

Fra : SE

Dato : 19-08-04 10:02

> [...]
> mv. - OG ledt efter en mailaddy til spørgsmål og svar...men har
> tilsyneladende overset den - så nu håber jeg, du får svar, så jeg kan få

De er sørme hurtige hos DR - har allerede fået svar:

"Tak for din henvendelse.

Serien hedder Ingermarie og Adam, men sangen Her bor jeg var i Legestuen og
ikke i dukkeserien.

BEMÆRK! Denne e-mail kan ikke besvares.
Flere spørgsmål eller kommentarer kan sendes fra www.dr.dk/kontaktdr"

/se

Fra : Nette

Dato : 19-08-04 10:20

"SE" skrev
> [...]
>
> "Tak for din henvendelse.
>
> Serien hedder Ingermarie og Adam, men sangen Her bor jeg var i Legestuen

Så fik vi da det på plads.
Så mangler vi bare de genudsender alle tre implicerede programmer*G*

Nette

Fra : Dorthe

Dato : 19-08-04 19:00

Kanongodt! Nu har jeg ro i sjælen *G*
Tusind tak for hjælpen.

Hvis så DR ville sende serien igen, så kunne det jo være alletiders