Regntønde..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-08-04 20:28

Vi har sat sådan en 200 liters regntønde op, som går på nedløbsrøret fra
tagrenden. Sådan en fætter bliver jo hurtigt fyldt - hurtigere end vi kan nå
at bruge vandet. Hvad gør man så når det regner og vandet løber over - lader
man det bare løbe over og ned på jorden eller er der et smart trick til at
undgå det bare plasker ned på jorden?

Jeg har tænkt på om man evt. kan serieforbinde to tønder med en slange på
hanen på den ene som så løber over i den anden. Er der nogen der har noget
erfaring med det eller lign.?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : kim rasmussen

Dato : 17-08-04 20:44

Hej
Du kan få et stykke der kan skæres ind på nedløbsrøret ,med en anordning der
kan fylde tønden op og ellers løbe i regnvandsdrænet .
Fås i alle byggemarkeder og det kræver ikke det store værktøj
mvh mcloud

Fra : Tine Vejlby Sørensen

Dato : 17-08-04 20:55

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse news:41226010$0$73943$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> kan fylde tønden op og ellers løbe i regnvandsdrænet .
> Fås i alle byggemarkeder og det kræver ikke det store værktøj

Vi har også sådan et stykke til vores nedløbsrør. Alligevel kan tønden
løbe over, når det regner virkelig meget. Det løste vi umiddelbart ved at
sætte et stykke haveslange på hanen, og så lade det løbe ud i bedet.
Ikke videre elegant, men praktisk.

Mvh. Tine

Fra : Mark Schiller

Dato : 17-08-04 21:08

Tue, 17 Aug 2004 21:54:53 +0200, berigede "Tine Vejlby Sørensen"
<tinevejlby@FJERNhotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>løbe over, når det regner virkelig meget. Det løste vi umiddelbart ved at
>sætte et stykke haveslange på hanen, og så lade det løbe ud i bedet.

Kunne det mon skyldes, at indgangsstudsen på jeres vandtank sidder
lavere en dimsem på jeres nedløbsrør?

/Mark

Fra : Mark Schiller

Dato : 17-08-04 21:06

Tue, 17 Aug 2004 21:27:54 +0200, berigede ".°o.O Thomas O.o°." <flash4
it.invalid> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad gør man så når det regner og vandet løber over - lader
>man det bare løbe over og ned på jorden eller er der et smart trick til at
>undgå det bare plasker ned på jorden?

Du køber en nedløbsrørfætter, som stopper tilførslen af vand til din
tank, når denne er fyldt op - du kan købe den i dit favoritbyggemarked
og den koster vist omkring 80 kroner.

>Jeg har tænkt på om man evt. kan serieforbinde to tønder med en slange på
>hanen på den ene som så løber over i den anden. Er der nogen der har noget
>erfaring med det eller lign.?

Du kan sagtens forbinde 2 eller flere tønder med hinanden - der er
mange metoder til dette, men overvej da lige, når nu 200 liter ikke er
nok, om du ikke lige så godt kan gå efter en palletank med det samme -
sådan en fætter holder ca 1000L.

/Mark

Fra : Jørn Vind

Dato : 18-08-04 21:36

Hej Thomas:

Der findes noget til at undgå dette. Det er et sæt i plast, som har samme
diameter som nedløbsrøret. Sættet monteres i selve nedløbsrøret på den måde,
at der saves et stykke ud af nedløbsrøret, passende til sættets højde.
Sættet sættes ind og udfra dette går der en plastslange - ca. ø 3 cm.
Plastslangen går over i regnvandstønden, og inde i selve det stykke der er
placeret i nedløbsrøer det udformet således, at når vandet i tønden når op
til slangen, så løber vandet videre inde i nedløbsrøret - uden at løbe over
i tønden.

De har sættet i ethvert byggemarked - det er helt almindeligt. Jeg vil skyde
på at det koster 75 kroner for et sæt.

Det skal du have - det er da meget irriterende at vandet bare løber ud. Det
tager en ½ time at montere. Det eneste du skal bruge er en nedstryger til at
save nedløbsrøret i over samt en kniv til at skære hul i regnvandstønden.
Meget enkelt.

Mvh

Jørn Vind