Hvad skal vi dog gøre ?
Fra : Mel A

Dato : 17-08-04 17:55

Hej ng

Nu har jeg skrevet rigtig mange gange herinde om vores hund Jackie som
kaster op. Hun bliver ved. Vi har været hos dyrlægen rigtig mange gange med
hende, men de kan slet ikke finde "fejlen". Vi har prøvet at skifte foder
flere gange, og har også prøvet BARF nu, men det bliver ved.
Jeg er ved at have fået nok. Vi købte hende på internatet i februar i år, og
hun har faktisk kastet op siden. Tror hver dag, men tæt på om ikke. Nogle
dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.

Jeg kan snart ikke klare mere opkast, det føles som konstant, også om
natten.

Hjælp os, hvad kan vi gøre?

Mvh Melanie

Fra : Jimmy

Dato : 17-08-04 18:07

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> wrote in message
> Hej ng
>
> Nu har jeg skrevet rigtig mange gange herinde om vores hund Jackie som
> kaster op.

Har I fået taget blodprøver og urinprøver?

Blodprøver afslørede for høje levertal i min hund som netop kan gøre, at de
kaster op.

Jeg ville i øvrigt forsøge med en anden dyrlæge, hvis jeg var dig.
Det sker undertiden at de stirrer sig blind på noget der ikke er relevant.
Det var f.eks. først efter 6 måneder og mange lede undersøgelser af kræet at
en simpel blodprøve afslørede Tysons levertal...

Mvh
Jimmy

Fra : Mel A

Dato : 17-08-04 19:52

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message

Hej Jimmy

> Har I fået taget blodprøver og urinprøver?

Næ, det har dyrlægen ikke forslået...

> [...]
at
> en simpel blodprøve afslørede Tysons levertal...

Tja, det kunne vi da overveje.

> Mvh
> Jimmy

Vi er ved at være sikre på at det er stress, for hun bliver bange for de
mindste uventede lyde og bevægelser.
Hvad gør vi ved det?
Vi er søde ved hende, men det er vi ikke helt sikre på at forrige ejer var.

Mvh Mel

Fra : Jimmy

Dato : 17-08-04 20:28

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
> >

> Hej Jimmy

> Næ, det har dyrlægen ikke forslået...

Dyrlæger gør undertiden mærkelige ting.
Nå, men forhøjede levertal gør, at hunden har svært ved at fordøje en hel
række fødeemner, og kaster derfor op.

Urinprøver kan afsløre, om hunden kan koncentrere urinen og hvis ikke kan
den have nyreproblemer og dette udmønter sig også i opkast.

Der er mange andre ting der kan give opkast, bl.a. fremmedlegemer i tarmene.

Når dyrlægen slet ikke har foreslået disse simple tests ville jeg overveje
at få en med friske øjne til at se på det.

Mvh
Jimmy

Fra : Karina.

Dato : 18-08-04 09:45

> [...]
> Hvad gør vi ved det?
> Vi er søde ved hende, men det er vi ikke helt sikre på at forrige ejer var.

Hej Mel.

Min hund lidder af *tom mave opkast* og helt indtil hund var 12-13
måneder led hun så frygteligt af stress at hun ikke kunne spise hvis
der var den mindste støj eller uro omkring hende. Det betød at hendes
mave næsten altid var tom hvilket gav hende kvalme - hvilket ledte til
at hun kastede op flere gange om dagen - hvilket gjorde hun ikke ville
spise - hvilket gjorde hun kastede op osv - osv. ( skal lige nævnes at
jeg har haft hende fra hun var 8-9 uger)..

Ved hjælp af kvalme stillende indsprøjtninger, masser af adfærds
vejlidning fra dyrelæge klinikken, en mægtig kompetent, ærlig og
indsigtsfuld adfærds konculent (mailede via hendes hjemmeside) og
masser af vedvarende træning, tålmodighed og atter tålmodighed,
indsigt i min hund, øvelser der styrkede Misjas selvtillid så hun blev
bedre og bedre til at kapere nye og fremmed ting, er det endelig
lykkedes helt at få en styrket og hel hund udaf hende

Misja er idag 22½ måneder og spiser hver dag alt det hun får serveret
lige meget hvor og hvornår (men bliver maven for tom kaster hun stadig
op så jeg er nødtil at give hende mad morgen, middag, aften og
sen-aften/nat). Hun tager selv initeritiv til at opsøge og undersøge
nye, uventet og fremmede ting og selvom hun nogen gange *køre
højt/stresser op* ja, så falder hun også helt ned igen meget hurtigt

Så mit budskab er at hvis du er helt sikker på det er stress
realateret og din dyrelæg har udelukket ALT andet (jeg ville også få
en anden dyrelæges vudering), så er der hjælp at hente og ting i kan
gøre for at give hende en større ro og selvtillid. I så fald er du
mere end velkommen til at maile mig privat hvis du er interesseret i
nogle gode adresser og telefonnummere

Held og lykke med det hele..

Vh. Karina G.C.

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 17-08-04 20:11

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.
>
> Jeg kan snart ikke klare mere opkast, det føles som konstant, også om

Jeg kan godt forstå du er træt af det, tænk på hvor træt din hund nok også
er af det....
Jeg havde bestemt gået til en anden dyrlæge for at se om denne kunne sige
hvorfor din hund kaster op hele tiden. Kastede hun også op da hun boede på
internatet? Prøv at hør dem ad..
Hvor bor du henne, for jeg kender en knald god dyrlæge og han kan måske
hjælpe dig, han har i hvertfald kæmpe kæmpe stor viden når det gælder
hunde,og har mange års erfaring og han er et besøg værd. Han befinder sig i
Lyngby, du kan bare skrive hvis du vil have nærmere oplysninger om ham.

Fra : Mel A

Dato : 17-08-04 20:31

"Charlotte Sylvia Jensen" <safira@mail.dk> wrote in message

> Jeg kan godt forstå du er træt af det, tænk på hvor træt din hund nok også
> er af det....

Ja hund må være godt træt af det også. Hun er også lidt for tynd, men hun
kan ikke holde maden i sig, så uanset hvad vi prøver hjælper der heller
ikke.

> Jeg havde bestemt gået til en anden dyrlæge for at se om denne kunne sige
> hvorfor din hund kaster op hele tiden. Kastede hun også op da hun boede på
> internatet? Prøv at hør dem ad..

I følge dem nej, men da vi gik prøvetur med hende, gjorde hun. Vi har lige
været på bryllupsrejse, og der blev hun passet der igen. Efter det har det
tiltaget voldsomt. Før det, var det på et mere tåleligt niavu.

> [...]
> hunde,og har mange års erfaring og han er et besøg værd. Han befinder sig
> Lyngby, du kan bare skrive hvis du vil have nærmere oplysninger om ham.

Vi bor på Bornholm, så desværre nytter Lyngby ikke, ellers mange tak.

Mvh Melanie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 20-08-04 09:21

> [...]

> tiltaget voldsomt. Før det, var det på et mere tåleligt niavu.

> Vi bor på Bornholm, så desværre nytter Lyngby ikke, ellers mange tak.

Så har du sikket dyrlæge i Åkirkeby????

Fra : Mel A

Dato : 20-08-04 15:28

"Heidi Jensen" <beardie_s@mail.dk> wrote in message

> Så har du sikket dyrlæge i Åkirkeby????

Ja, hvad tænker du da på med det?

Mvh Melanie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 20-08-04 09:23

> [...]

> været på bryllupsrejse, og der blev hun passet der igen. Efter det har det
> tiltaget voldsomt. Før det, var det på et mere tåleligt niavu.

Noget andet er, at Charlotte og jeg bor også på Bornholm, men har vores
dyrlæge i Lyngby! Vi rejser gerne for lidt prof. hjælp!

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-08-04 22:07

Pas på! Pas på!
Jeg har mistet en pragtfuld hund, som også begyndte at
kaste op på samme måde. Vi var også hos dyrlæge flere
gange. Til sidst forlangte jeg at få taget en blodprøve,
den "viste meget dårlige tal for lever og nyrer" Få dage
senere døde den i armene på mig, dagen efter en juleaften.
En obduktion viste, at den var død af den selvforgiftning
som blodprøven viste. Havde jeg dog bare fået taget denne
på et langt tidligere tidspunkt. Så mit råd må være:
Forlang at få taget en blodprøve !!
Mvh
Hans

Fra : René Kofoed

Dato : 18-08-04 08:42

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
> [...]
> dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.
>
> Jeg kan snart ikke klare mere opkast, det føles som konstant, også om

Hej Melanie.

Det er godt nok ved at være et langt sygdomsforløb med lille Jackie, og for
jer .
Kaster hun også op, når i giver hendes skånekost = udkogte ris, lyst kød evt
kogt kylling eller tun ???

Stoppede hendes opkast ikke da, i havde fået fjernet pinden ??

Mvh Susanne, som virkelig håber at i snart finder en løsning.

Fra : Mel A

Dato : 18-08-04 14:23

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message

> [...]
for
> jer .
> Kaster hun også op, når i giver hendes skånekost = udkogte ris, lyst kød

Ja, også det kaster hun op.

> Stoppede hendes opkast ikke da, i havde fået fjernet pinden ??

Jo, og nej. Det blev meget bedre, men stoppede ikke helt. Det blev til en
lille smule opkast næsten hver dag. Så tiltog det igen stille og roligt. Så
tog vi på ferie og hun blev passet. Da vi hentede hende igen, fik vi afvide
der havde været lidt opkast, men ikke ret meget. Hun var hjemme i ca. 4
timer, så startede hun med at kaste op. Siden har hun kastet mere og mere op
for hver dag der går.

> Mvh Susanne, som virkelig håber at i snart finder en løsning.

Det ville vi også være glade for.
Vi har fået anbefalet Baldrian piller, men vi ved ikke hvor meget vi skal
give hende dagligt?? Nogen der ved det?

Mvh Mel

Fra : René Kofoed

Dato : 18-08-04 19:31

--

> [...]

> Det ville vi også være glade for.
> Vi har fået anbefalet Baldrian piller, men vi ved ikke hvor meget vi skal

Hej Mel.
Kan hun have spist en pind mere ?? Nogen hunde har jo dårlige vaner hvad
sten, pinde osv angår.
Har i fået scannet hende og set efter om der er eventuelle skader på
spiserøret og videre ned i mavesækken ?? Det er sikkert ski.. dyrt, men
sikkert også det værd.
Jeg har desværre ikke nogle guldkorn til hjælp, ud over at gå lidt hårdere
til dytlægen, og evt. konsulterer en anden, som andre også anbefaler.
Mvh Susanne.

Fra : Karina

Dato : 18-08-04 10:42

>Hjælp os, hvad kan vi gøre?

Hejsa

Har i prøvet at give hende Emperal? Det er kvalme og opkast stillende. Det
skal gives 3 gange om dagen.
Det er på recept, så du skal lige have fat på en dyrlæge først.
Det har hjulpet godt på vores hund når han kaster op. Det gør i hvert fald
at han kan holden maden nede.
Når han har sine bræk dage/ture, får vi altid Emperal og en
Dihydrostreptomycin kur. Ved ikke rigtig hvad den sidste er, men det hjælper

Venlig hilsen

Karina

Fra : Mel A

Dato : 18-08-04 14:48

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message

> Hejsa
>
> Har i prøvet at give hende Emperal? Det er kvalme og opkast stillende. Det
> skal gives 3 gange om dagen.

Ja, og det har kun en meget lille virkning for ikke at sige ingen.

Men tak for rådet.

Mvh Mel A

Fra : Karina G.C.

Dato : 18-08-04 19:11

Hej igen.

Som jeg skrev tidligere har jeg selv en hund der har lidt/lider af
stress og opkast - ved i nu om det er stress relateret?

Vh. Karina G.C.

Fra : fam. Ager

Dato : 18-08-04 19:51

Hej Melanie og de 2 hundehoveder ((-:

Prøv dog at hør med Dyrlægegården (kjøller) jeg er meget meget glad for dem,
og de kan måske se noget, de andre ikke kan...

Men jeg er stadig af den overbevisning at det er stressrelateret...
baldrian giver du i halv dosis af hvad der står på pakken. Det skader
ihvertfald ikke.

Og så havde jeg rådført mig med Charlotte Toft, som du fik en annonce med
tlf. nr på af mig. Hun er altså dygtig....ikke bare træningsmæssigt, men
også adfærdsmæssigt.

maden til hende kan ikke gøres bedre..(-: bare husk at lade det stå og
trække før HAN blander kødet i. så optager hun det bedst.

Mvh. Marie

Fra : Kimmi

Dato : 19-08-04 13:03

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> wrote in message
> Hej ng
>
> Nu har jeg skrevet rigtig mange gange herinde om vores hund Jackie som
> kaster op.

Som et tillæg til de mange andre gode forslag får du lige denne her, men det
er på Engelsk og tager mig for meget tid til at oversætte til Danske sprog
som er røget lidt i glemme bogen, eller måske er der nogen her på tråden som
har tid og lyst til at oversætte det..
mvh/kimmi

Megaesophagus
This is a condition in which the esophageal muscles lose their strength and
the esophagus dilates to a much larger size. Usually dogs with this
condition regurgitate food as well as water but I have seen at least one
other dog that started out just regurgitating when it drank water. Sometimes
the enlarged esophagus is visible on plain X-rays of the chest but often it
is necessary to use some kind of contrast medium like barium to make the
enlargement visible.

There are other possible problems like esophageal diverticuli, hiatal
hernia, esophagitis, pylorospasm, esophageal tumors and probably others. In
addition, there are about thirty disorders that can cause a secondary
megaesophagus problem.

AL: Alimentary (Digestive System)
9 of the 27 diseases listed.

Mode of

Inheritance< Age at Onset* Name of Disease

Undetermined < 4 years * Basenji Enteropathy (Enteritis)
Undetermined < 9 years * Canine Sprue (Chronic Diarrhea)
Undetermined < 10 weeks * Esophageal Hypomobility (Vomiting)
Undetermined < 7 years * Gastric Dilatation - Volvulus (Bloat and Torsion)
Undetermined < 8 years * Idiopathic Canine Colitis (Weight loss, vomiting,
bowels)
Undetermined < 6 months * Megaesophagus (Esophageal Achalasia - vomiting)
Undetermined < 8 years * Perianal Fistula (Anal Furunculosis) (Infection,
lick/scoot)
Undetermined < 1 year * Small Intestinal Bacterial Overgrowth Syndrome
(SIB0)
Undetermined < 6 years * Sialoceles (Ranula) Swelling of the ventral
cervical .region.

Fra : Mel A

Dato : 19-08-04 20:37

Vi har tænkt os at prøve en anden dyrlæge hvis det bliver ved som det har
gjort længe nu. Tak for alle jeres svar, rart at få lidt støtte, så jeg ikke
giver op. Vi syntes der er bedring i det igen, og hun for nu et par piller
Baldrian dagligt.
Vi vil da helt klart bede op flere prøver hos dyrlægen, hvis det tiltager
igen. Lige nu er det kun når vi er ude at lufte hende, og i meget små
mængter, 1-3 gange på en tur.

Endnu en gang tak til jer alle.

Mvh Melanie, Dennis og stakkels Jackie

Fra : Jimmy

Dato : 20-08-04 10:48

> [...]

> Vi vil da helt klart bede op flere prøver hos dyrlægen, hvis det tiltager
> igen. Lige nu er det kun når vi er ude at lufte hende, og i meget små

Tror du hunden synes det er sjovt at kaste op?

Det tror jeg ikke den synes, så jeg kan *SLET* ikke forstå, hvorfor du ikke
straks tager til en anden dyrlæge og beder dem finde årsagen.

Det er IKKE normalt at en hund kaster op hele tiden. Heller ikke selvom I
har vænnet Jer til denne mængde og ikke synes den er så stor.

/Jimmy

Fra : Heidi Jensen

Dato : 20-08-04 15:29

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Tror du hunden synes det er sjovt at kaste op?
>
> Det tror jeg ikke den synes, så jeg kan *SLET* ikke forstå, hvorfor du
ikke
> straks tager til en anden dyrlæge og beder dem finde årsagen.

Hvis Melani har dyrlæge, hvor jeg tror hun har- så kan de sagtens have sagt
at det er meget normalt, og at hun bare skal tage den med ro. Sammen dyrlæge
går ind for paring af hunde på under 1 år, og prøver at hive bylder ud (til
stor smerte for hunden), som viser sig at være en svulst. Alligevel er der
mange der synes det er en god dyrlæge, og folk bliver ved med at tage der
til! Forkasteligt!

> Det er IKKE normalt at en hund kaster op hele tiden. Heller ikke selvom I
> har vænnet Jer til denne mængde og ikke synes den er så stor.

Den eneste jeg vil anbefale her på Bornholm, er Kjøller fra dyrlæge gården,
han ved hvad han laver, og giver ikke bare sådan op! Men han er jo en ældre
mand, og han bliver jo ikke ved med at kunne arbejde. Det samme gælder min
dyrlæge i Lyngby, det er skide ærgeligt...... Men sådan er det nu engang! Så
når de begge er væk, ja så ved jeg ikke hvor jeg skal tage hen med min hund!

Fra : lene thrane

Dato : 21-08-04 14:18

> [...]
>hun har faktisk kastet op siden. Tror
>hver dag, men tæt på om ikke. Nogle
>dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.

Hej
Det lyder som om at hunden har et psykisk problem, forsøg med en
hundepsykolog, og hvad ved du om hundens liv inden den kom hos dig?

Fra : Carola

Dato : 23-08-04 15:00

"lene thrane" <lobo@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundepsykolog, og hvad ved du om hundens liv inden den kom hos dig?

> Hejsa Du kunne jo også prøve en anden dyrlæge...held og lykke med ham

Mvh Carola

Fra : Eifelvuf

Dato : 23-08-04 17:43

"Mel A" skrev d. 17-08-04 17:55 dette indlæg :
> [...]
> dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.
>
> Jeg kan snart ikke klare mere opkast, det føles som konstant, også om

Hej.

Har du overvejet : forsnævring af mavemunden ?

Hullet hvor maden skal ned i maven er for lille, så hunden får ikke
rigtigt noget ned, men er tvunget til at kaste op.

Hunden afkræftes langsomt, bliver tyndere og tyndere, samtidig med at
den er kronisk sulten.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : shadow

Dato : 23-08-04 23:18

Mel A wrote:
> [...]
> ikke. Nogle dage er det 2 gange, andre er det 10 eller mere.
>
> Jeg kan snart ikke klare mere opkast, det føles som konstant, også om

Hej Melanie
Mange hunde kaster op en gang imellem. Det er absolut en forskel fra
mennesker. Det betyder ikke, at der er noget i vejen med hunden. Med andre
ord har hunde en gang imellem brug for at brække sig, og det har de en
udmærket evne til selv at regulere. Man kan opleve disse opkastninger en
gang om ugen eller hver anden uge.

Nogle hunde sluger deres mad for hurtigt, og kaster derfor maden op
umiddelbart efter de har spist. Det skyldes en voldsom stor udspiling af
mavesækken. Disse hunde bør man fodre flere gange om dagen (3) i stedet for
et stort måltid.

Har hunden vedvarende opkastninger, er der noget galt!!

Den hyppigste årsag til opkastninger er det faktum, at hunde indtager
fødeernner, som indeholder bakterier der giver irritation/infektion i
mave-tarm-kanalen. Sådanne hunde spiser f.eks. affald fra skraldeposer,
gamle madpakker, rådne kødben, rengøringsmidler, plantegifte og insektgifte.
Hvordan man skal reagere afhænger helt af, hvordan hunden har det. Er den
helt upåvirket og frisk som den plejer, kan man godt se tiden an. »Den
vigtigste behandling hvis hunden kaster op er et døgns faste«. Fast føde må
den først få efter 24 timer, hvorimod man efter 6 timer skal tilbyde den
vand. Dermed giver man den,-irriterede mavesæk fred og ro, og i mange
tilfælde kan man altså klare en sådan »maveforgiftning« uden dyrlægehjælp.
Efterfølgende er det klogt at give skånekost

Hunden skal til dyrlægen hvis:

Hunden kaster op, virker sløv, har feber, diarre (evt. blodig). I så fald
kan det dreje sig om en bakterie- eller virusinfektion, der er så voldsom,
at hundens almentilstand påvirkes. Dyrlægen behandler disse tilfælde med
antibiotika midler der giver ro i tarmkanalen og evt. væskedrop.

Hvis en hvalp som tager alting i munden får opkastninger, skal man altid
tænke på, om den kan have slugt et fremmedlegeme.

BEMÆRK:

Opkastninger kan være et symptom på anden sygdom. Derfor bør man altid være
opmærksom og søge dyrlæge, hvis man synes det sker for ofte. Organlidelser
(nyrelidelser, leveren, bugspytkirtelen) samt pylorusstenose, achalasi,
fødemiddelallergi kan nævnes som mulige årsager. At kvalme kan resultere i
opkastninger og almen utilpashed f.eks. som følge af infektioner (f.eks.
livinoderbetændelse), er jo velkendt, også hos mennesker.

--
M.V.H
Jimmy & Laika